Röd vr6

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av bossebud »

det är bra att ha något o växa i sen =)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av z-vr6nitrous »

Räcker fint med 1st 044 om du ska köra med den turbon du hade innan.
Minns du duty på spridarna på vanlig soppa?
Vi kanske sparade nån log i datorn?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av RobbanSJ »

Härligt att se att de händer något! Fortsatt lycka till!
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av mathias »

Z-nitr..: kommer inte ihåg vilken duty det var på spridarna men det borde finnas med på nån logg, ska rota fram garage datorn och kolla.
Vet att du feta på ordentligt för att kyla litegrann, egt sprang ju upp till 1000c, lambda var runt 0,8. Jag TROR det var runt 80-87% duty på spridarna med 3bar btr.

Det borde inte kunna vara så hög duty ((siemens 875cc, flödar väl runt 830cc i verkligheten.)830 * 0,8 = 664 830 * 0,87 = 722))
Det innebär att den fick bensin för ca 650-720hk om man räknar grovt med den "allmäna formeln" säg att det var runt 450-500hk när vi mappade, då använde
vi jäkla mycket bensin för att kyla med isåfall. Ska leta upp nån logg så får jag reda på dutyn.

Tyvärr är det ju så med bilhobbyn att man aldrig är riktig nöjd, första gången man provar bilen för säsongen tycker man den går som ett jävla svin
sen vänjer man sig lite, då börjar man leta efter nya saker att köpa för att få mer effekt. Blir inte speciellt många mil per säsong men ändå planerade man för nya
uppgraderingar.
Jag hade som sagt det stressigt och en jobbig period i mitt liv där tiden till min son, fd sambo, jobbet, bilen och få tillräckligt med bra sömn inte räckte känns det som.
Nu är jag själv varannan vecka och har sonen varannan vecka, dom veckorna jag är själv kan jag bara koncentrera mig på sånt som är roligt och bra för mig själv.

Bygga lite på bilen är roligt och att köra bilen är ännu roligare, i år ska jag försöka köra så mycket jag kan och inte planera att köpa så mycket saker till bilen
som bara blir liggandes och man får dåligt samvete för man inte har tid att greja det som man har tänkt sig.

Har ett soppasystem med 1,5L catchtank,ett filter och en bosch 044 under bilen idag, det är jäkla smidigt att inte ha bränsle grejer inne i bilen som luktar.
Bild Bild Bild

Ska försöka att nöja mig med en bosch 044 och låta det gamla soppa systemet sitta kvar under bilen, bättre att göra klart grenröret och dp`n och mappa bilen för e85
och bara köra många härliga mil i sommar. Tycker jag effekten ändå inte skulle räcka kan jag fixa det till hösten istället,
då blir det dubbla 044 och stor catchtank inne i bagaget.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av mathias »

Robban: Tack så mycket!

(Jag visste inte hur jag skulle göra med bilen, turbo grejerna mm när jag separerade) mer eller mindre lovade robban att han skulle få köpa min "lilla" precision turbo
men jag drog ut på det, velade fram och tillbaka om jag skulle skulle sälja eller behålla. Jag var apatisk, sov typ 2-3timmar per dygn och var helt slut som människa,
skickade sms till robban och försökte förklara varför jag inte riktigt kunde bestämma mig om sälja eller behålla. Robban är en bra människa, han förstod att jag var
knas i skallen och han tog det hela med ro.
Fick dåligt samvete för att jag lovade att sälja men sen började tveka, men idag tror jag inte robban tycker jag är en skit ändå :wink:

Jag fortsätter med min gamla turbo och robban har köpt sig en hx40 tror jag det var, eller kanske en super hx40?
Show us the meaning of haste
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av areez »

Ser grymt bra ut !

Förstår att du haft det tufft, jag har själv gått igenom en separation efter ett 7år långt förhållande
och med en son på nu 3år. Så jag förstår din sits och att det blir snurrigt i huvudet.
Tror nog att Robban gör det också, jag har velat lika mycket och än har han inte ledsnat ur totalt på mig heller :P

Men efter regn kommer solsken kan man väl säga :)
Så kämpa på och hitta det som är kul så löser sig saker på bästa sätt.
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av RobbanSJ »

Hehehe va snälla ni är grabbar! Aldrig att jag ruttnar ur när jag är likadan själv :) super hx40 va det :) fortsatt lycka till er båda!
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av mathias »

Då man är lite bilnörd så kan man ju räkna på saker och ting :wink:
Fick hjälp att öppna loggarna från förra sommaren då bilen mappades (helt hjärndöd och kom inte ihåg hur man öppnar dom själv)

Spridar dutyn var 72% på 1,5bar, det på bensin och afr 11,4 lambda 0,77 ca. Massa soppa för att kyla litegrann, tappar bra med effekt när den går så fett.
Kör jag med 4bars regulator så flödar spridarna ca 15,5% mer men samtidigt ska spridarna flöda nästan motsvarande % mindre på e85 jämfört med bensin.

Det innebär att jag troligtvis bör köra med lite mindre ladd på e85 jämfört med bensin för att ha bränsle så det räcker, e85 är inte lika känsligt
som bensin när det gäller lambda, dvs man kan feta på bra med e85 och den lämnar bra effekt ändå. Lambda 0,77 på e85 är fett men inte så illa som med bensin.
Givetvis är detta generella antaganden, ska man ha svart på vitt ska bilen upp i bänk där man verkligen ser vad som händer.

Svetsade klart nästan hela adapter grenröret igår kväll, ska lämna iväg det på svetsning av flänsarna så det inte slår sig så förbannat. Gillar att svetsa tig men är ju
nybörjare så det blir hellre än bra :roll:

Har beställt en 12kants hylsa till drivaxel muttern, ska byta damask på drivknuten. Hylsan bör komma idag.
Sen så ska jag bygga tillbaka bilen till orginal för att kunna besiktiga den.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av nosisfun »

har du som motto att bli klar till juni mathias?
mk2 vr6
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av mathias »

Har faktiskt inga mål alls tidsmässigt.
Jag är bara jäkla glad att jag äntligen mår så bra att jag tycker det är roligt att skruva bil igen.
Nu när jag är ensamstående pappa så kan jag göra precis vad jag vill varannan vecka och varannan vecka när jag har sonen blir det bara
full koncentration på att vara världens bästa pappa.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av nosisfun »

mathias skrev:Har faktiskt inga mål alls tidsmässigt.
Jag är bara jäkla glad att jag äntligen mår så bra att jag tycker det är roligt att skruva bil igen.
Nu när jag är ensamstående pappa så kan jag göra precis vad jag vill varannan vecka och varannan vecka när jag har sonen blir det bara
full koncentration på att vara världens bästa pappa.

låter bra!
Ganska skönt att slippa lägga all fritid på bilen och njuta av annat typ som ett barn

sitter nästan i samma båt men har frun kvar
men man vill ju passa på att umgås med dottern med så det blir nån timme då och då på kvällarna i garaget!
mk2 vr6
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6 turbo usa modell

Inlägg av mathias »

Solen skiner och motivationen att skruva är på topp.
Svetsade om ett tryckrör så det passar nya grenröret, passade på att polera det samtidigt, var ute i solen många sköna timmar.
Sen igår kväll så åkte jag förbi overboost racing och hämtade 2st 38mm tial wg, började sen att göra om grenröret för 2st 38mm wg istället
för en 44mm wg som jag hade tänkt att köra med. Mycket mätande och slipande innan allt fick plats, timmarna bara sprang iväg och jag kände mig rejält hungrig.
Det kanske inte var så konstigt, jag var kvar i garaget till 05:30 imorse.

Ska ta lite bilder och lägga upp så det inte bara blir en massa svammel :)
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: VR6 turbo usa modell

Inlägg av z-vr6nitrous »

Ojoj flitens lamps lyser! Härligt mathias!!
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6 turbo usa modell

Inlägg av mathias »

Har grejat lite i garaget. Ursäkta den dåliga bild kvalitèn, mobil kamera.
Svetsa dp, screamer pipe och oljeretur från turbon. Tyvärr är inte jag och tig svetsen bästa vänner men det får gå ändå
Bild


Efter ett tag kom jag på att det var smidigare att flexdelen satt på ljudämparen under bilen istället för på dp, det blir satans trång att trä ner dp med flexdelen
på (mellan styrväxeln och torpedväggen). Svetsade om så att flexdelen satt på ljuddämparen istället. Förlängde screamer pipen med en liten böj på slutet också.
Bild
Bild
Bild
Tryckröret är också uppkapat och omsvetsat för att passa nya grenröret, la några timmar på polering också.
Även andra saker till turbo setupen kom med på gruppfotot :D
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: VR6 turbo usa modell

Inlägg av z-vr6nitrous »

Soon up and running ser det ut som :-)
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Skriv svar