Röd vr6

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

Ja det var en clutchnet som har gett upp.
Jag är nöjd med clutchnet, den har hållt länge och när den gav upp så körde jag 4-5 repor på raken med start på tvåan.

Pratade med dli teknik om sachs koppling, 645 tryckplattan kan köpas i en variant med lite extra tryck direkt från sachs.
Funderar på en förstärkt sachs 645 och 4 puckad sinter med stelt centrum, dock får man bearbeta svänghjulet för att få
rätt inspänning med den lamellen.

Henke har kört act på sin turbo vr6a och den höll bra så det är också ett alternativ.

Har även kollat på tilton cerametallic 2 skivig koppling god för 1150Nm som dessutom inte ska hugga så brutalt.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Kompressorgolf

Inlägg av bossebud »

det drar iväg kostnadsmässigt ju mer effekt man vill ha ner på marken och ju mindre kopplingsras man vill ha hihihi, men det e bara o hitta nåt som håller =)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

En liten up date av vad som händer.
Skriver detta samtidigt som hårdrocken/metall dokumentären går på kunskapskanalen, missar ni detta så har ni missat en
av tv sveriges bästa dokumentärer!

Har införskaffat en ny turbo, blev en precision 6766, T4 o,96 a/r. Efter ha sett erik/stahlherz bromspapper och ha sett en
grabb i usa köra med denna turbo så blev man ju sugen att slå till.

Har punktat ihop en 3,5" dp i rf idag och monterat nya act kopplingen, faktiskt sfi godkänd så man kan ju hoppas det inte är bara
är skit.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Re: Kompressorgolf

Inlägg av Maiden-VR6 »

6766 med T4 0.96 Det kommer til å bli kanon !
Koppling og 02A kommer til å leve farlig fremover :) :mrgreen:
12V, 35R/1.06, 02M, 630cc Pro Maf.
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

Kristian; är du nära nog svenska gränsen för att få in svensk tv?
Kunskapskanalen, helt underbar program om hårdrock/metall. Sätt på tv`n för fan
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Re: Kompressorgolf

Inlägg av Maiden-VR6 »

Hehe.. Sverige har alltid vært bra på hardrock. Får vel se om det ikke blir en Stockholms tur i sommer for å se Iron Maiden på det nye stadion som er bygget. Billettene ble solgt på 1 dag :shock:


Fikk du svar på 6766 WG frågan forrestten ?
12V, 35R/1.06, 02M, 630cc Pro Maf.
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

Kristian: Jag har 2 olika lösningar på wg ventilering.
Jag har borrat ett 42mm hål, plansvarvat runt hålet för en 75mm fläns. Detta är på det gjutna atp grenröret, ska använda
38mm wg också på orginal placering. En 44mm tial och en 38mm tial alltså på atp grenröret. Bild Bild

Alt. 2. Har byggt adapter grenrör i 48mm tryckkärlsrör, lite osäker på om det räcker med 1st 44mm wg, uttaget till wg
hamnar på ena röret i kollektorn och kollektorn är lite grund så jag är osäker på om det ventileras ordentligt från båda rören.
Ska kolla om jag ska bygga om kollektorn eller köra med det gjutna grenröret
Senast redigerad av mathias den ons 24 apr 2013, 01:43, redigerad totalt 2 gång.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/kolle ... 6r-188.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/kolle ... 6r-207.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ladda-upp.com/bilder/76851/k ... enr-C3-B6r" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ladda-upp.com/bilder/76852/k ... enr-C3-B6r" onclick="window.open(this.href);return false;

Då man inte är nån svetsare, har bara svetsat tig några enstaka minuter i mitt liv så blir fogarna
därefter, ibland blir det genombränning och ibland kallbrand :D .

Har börjat med ett turbogrenrör från orginal grenrören: 2 till 1 in i turbon. Kör med 48mm y.d rör.
På bilderna är det bara en 48mm y.d utgång till wg på bara ena sidan av dom 2 rören in i turbon.
Jag ska komplettera med en extra wg från andra sidan av rören in i turbon, det blir en 38mm tial där.
Varför köra med en tial 44mm wg från ena sidan och en tial 38mm wg från andra sidan inloppet till turbon?
-Jag är ekonomisk (läs snål :) ). Jag är osäker på om bara en 44mm wg klarar att hålla ner laddet på gatvänliga 0.8bar med PTE6766 så därför kör jag med en extra 38mm tial wg som jag redan äger
Senast redigerad av mathias den tis 06 nov 2012, 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

Har gjort iordning även det gjutna grenröret för en extra wg, sämst ur flödes synpunkt för turbon men en back up om det svetsade grenröret spricker...
http://www.ladda-upp.com/bilder/76853/g ... enr-C3-B6r" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ladda-upp.com/bilder/76855/g ... enr-C3-B6r" onclick="window.open(this.href);return false;

Svårt att se på bilden, men runt 42mm hålet är det en "fläns tätning" som ligger 10-15 hundringar över däckplanet för skruvhålen, dvs extra tryck över packningsytan.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

Bild från nån av sommarens träffar http://www.ladda-upp.com/bilder/76856/varma-dack" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ladda-upp.com/bilder/76857/vr6-burnout" onclick="window.open(this.href);return false;
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Kompressorgolf

Inlägg av mathias »

Det är inga bra bilder men man ser ändå att bilen är bra blank, har kört med mq 82, mq 105 och till sist
favoriten fireglaze. Det är ju alltid roligt att rulla fram med en bil som ser bra ut på nån träff.
Har man ett garage med klenaste 220V säkring, som bryter om man nyser samtidigt som man borrar så blir det
inga stora modds från år till år, FAN, man får vara nöjd om man har bara några minus c i garaget när man skruvar på vintern.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av mathias »

Det har gått många månader utan ens jag har varit ut till garaget och kollat på bilen.
Efter en för mig svår period i livet med stress, massa jobb byten, dålig sömn och en separation med f.d sambon så börjar jag
ÄNTLIGEN hitta lite glädje i min egen bil hobby.
Första gången på säkert ett halv år har jag idag rört bilen :D , lämnade in ett tryckrör till en kompis på svets, ska skruva fast drivaxlarna på lådan som har hängt
i backen sen jag bytte koppling.

Detta är ingen spännande update i en projekttråd men för mig är det lite som terapi, dagbok ett sätt att få mig själv att ta tag i saker i mitt liv som har varit
/ är viktiga. Jag har fått handpenning på min PTE 6766 och tial mv-r, så det ska snart säljas men det blir en liten uppdatering på turbo setupen iallafall.
Jag behåller min gamla precision snurra men det blir ett nytt adapter grenrör och 3,5" dp som uppgradering.

Ska se om jag orkar få upp nån bild också.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
Maiden-VR6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 291
Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
Ort: Jevnaker, Norge

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av Maiden-VR6 »

Kanon Mathias!
12V, 35R/1.06, 02M, 630cc Pro Maf.
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av mathias »

Fortsätter skriva lite som terapi :wink:
Var i garaget och skruvade lite idag också, det här grenröret började jag göra i somras.
http://www.ladda-upp.se/bilder/sfrnmficovlxk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild Bild Bild Bild testar lite olika bild uppladdnings alternativ :wink:
Svetsade lite mer skarvar på grenröret men tyvärr tog gasen slut.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: VR6, PTE6766

Inlägg av mathias »

Här är det prov montering av precision 6766 och tial wg`n, det är lite tight här och var men allt passar utan att krocka.
Bild

En god vän sa åt mig att behålla 6766an, (jag la ut turbo, wg, och lite annat på säljes annons när jag tappade sugen för bilen) han sa att jag kommer ångra mig den dagen
suget att skruva bil kom tillbaka, idag ångrar jag mig nästan att jag la ut en annonsen...Fått handpenning och köparen ska snart lösa ut sakerna.
Men, hade jag behållt turbon ville jag nog ha större spridare, en till soppa pump, 02m låda (nya drivaxlar,diff,koppling mm) så hade min ekonomi gått helt åt helvete, det är svårt att inte planera för mer effekt och mer utgifter.

3,5" dp blir det iallafall till sommaren, den är påbörjad men ej färdig svetsad
Bild
Gamla 3" dp till vänster och 3,5" dp till höger

Jag har även köpt Eriks "mr 10 sekunders vr6" bränsle catchtank, vet inte riktigt om jag ska köra med dubbla 044 pumpar till sommaren eller nöja mig med en 044.
Tänkte köra e85 istället för bensin så det behövs ett bra soppa system.
Idag sitter en catchtank,filter och en 044 under bilen.
Show us the meaning of haste
Skriv svar