Robbans Vr6T #2 RWD! | 12/5 mallmotorn sitter i

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av heika_ »

Erik skrev:Fan va roligt att ni gillar och uppskattar arbetet jag gjort med adapterplåten! Kan säga att det ligger en hel del timmar bakom den. Mestadels tankeverksamhet och ritande. Själva fräsningen var själva belöningen av all hjärngympa :D

Det enda man kanske skulle gjort annorlunda är väl att göra den i alu istället för stål, dock så kostar en alu bit bra mycket mer. Robban får väl kompensera med laddtryck, dessutom är han ju ingen tungviktare så de finns utrymme för några extra kg :wink:
Jag tänker lite såhär. Spara den ritningen (Vilket ja tror du gör) Sälj den lite dyrare till mig när jag är i rwd tankarna :)

Stjäl lite ideer o inspiration från dej med robban bara så du vet :)
Kunde inte släppa iden även om du kom o köpte min gamla bil :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av RobbanSJ »

heika_ skrev:
Jag tänker lite såhär. Spara den ritningen (Vilket ja tror du gör) Sälj den lite dyrare till mig när jag är i rwd tankarna :)

Stjäl lite ideer o inspiration från dej med robban bara så du vet :)
Kunde inte släppa iden även om du kom o köpte min gamla bil :)
hehe härligt att höra tony! enlig mig är de de simplaste ombyggnationen till rwd att ta en syncrokaross. de blir kanske lite klena grejjer vid naven men jag har gjort mitt bästa för att få de lite starkare. de blir vr6 framknutar med medbringare i bak och sen inre knutar från 535an och dessa bmwknutar och diffen är i stort sett skottsäkra. problemet är ju att få plats med diffen om man ska ha originaltanken kvar, alternativt hitta en mindre diff eller köra fuelcell. jag lyckades lösa de endå. erik ska ha stor eloge som lyckats få dehär till verklighet, verkligen. nu drar jag till garaget!
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av heika_ »

RobbanSJ skrev:
heika_ skrev:
Jag tänker lite såhär. Spara den ritningen (Vilket ja tror du gör) Sälj den lite dyrare till mig när jag är i rwd tankarna :)

Stjäl lite ideer o inspiration från dej med robban bara så du vet :)
Kunde inte släppa iden även om du kom o köpte min gamla bil :)
hehe härligt att höra tony! enlig mig är de de simplaste ombyggnationen till rwd att ta en syncrokaross. de blir kanske lite klena grejjer vid naven men jag har gjort mitt bästa för att få de lite starkare. de blir vr6 framknutar med medbringare i bak och sen inre knutar från 535an och dessa bmwknutar och diffen är i stort sett skottsäkra. problemet är ju att få plats med diffen om man ska ha originaltanken kvar, alternativt hitta en mindre diff eller köra fuelcell. jag lyckades lösa de endå. erik ska ha stor eloge som lyckats få dehär till verklighet, verkligen. nu drar jag till garaget!
Det är en syncro jag ska köpa av en bekant så fort pengarna ramlar in.
Gillar din setup, räcker för mig då ja ska ha en maskin med 250hk. :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av Tiny »

heika_ skrev:
RobbanSJ skrev:
heika_ skrev:
Jag tänker lite såhär. Spara den ritningen (Vilket ja tror du gör) Sälj den lite dyrare till mig när jag är i rwd tankarna :)

Stjäl lite ideer o inspiration från dej med robban bara så du vet :)
Kunde inte släppa iden även om du kom o köpte min gamla bil :)
hehe härligt att höra tony! enlig mig är de de simplaste ombyggnationen till rwd att ta en syncrokaross. de blir kanske lite klena grejjer vid naven men jag har gjort mitt bästa för att få de lite starkare. de blir vr6 framknutar med medbringare i bak och sen inre knutar från 535an och dessa bmwknutar och diffen är i stort sett skottsäkra. problemet är ju att få plats med diffen om man ska ha originaltanken kvar, alternativt hitta en mindre diff eller köra fuelcell. jag lyckades lösa de endå. erik ska ha stor eloge som lyckats få dehär till verklighet, verkligen. nu drar jag till garaget!
Det är en syncro jag ska köpa av en bekant så fort pengarna ramlar in.
Gillar din setup, räcker för mig då ja ska ha en maskin med 250hk. :)
Precis , det var min tanke åxå.
Jag har ju 2st syncro 8)
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av polomannen »

Bra jobbat Erik och bra jobbat Robban.

Säg till om fälgarna är till salu sen dom vita....
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av RobbanSJ »

hänt lite mer

Bild

Bild

Bild

Bild

diffupphängningen är alltså klar. ska börja med drivaxlar imorgon

monterade även instrumentbrädan, vart lite meck att få in den mellan a-stolparna men de gick tillslut. kollade även lite rattlägen

Bild

stötte på en ganska dryg grejj, märkte att vacuumklockan för bromsservo samt hela pedalstället kommer ivägen när nya kardantunneln kommer konstrueras. ringde lite snabbt till sfro och kollade och de blir nu bromsvåg med två huvudcylindrar och golvmonterat pedalställ. sagt och gjort, tur att alla på jobbet åker rally så man har turen att få med sig ett pedalställ hem! gasen kommer byggas separat

Bild

lite andra grejjer som hänt är väll att jag fått hem vr5startmotorn, bromsar bak är inhandlade och kommer i veckan. blir bakbromsarna ifrån skoda octavia rs (samma som v6 4m, ttq, s3q) de speciella med dom bakbromsarna är att dom är till ventilerade skivor (långa jävla ok) så då kommer det att sitta vr6 framskivor i bak. 280mm. fram blir de tt 312mm bromsar.

de va allt för idag!
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av RobbanSJ »

polomannen skrev:Bra jobbat Erik och bra jobbat Robban.

Säg till om fälgarna är till salu sen dom vita....
tack du! tyvär har chefen köpt dom. men dom ligger kvar i garaget, hör av mig om de blir ändring
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 4/3 Hänt lite mer

Inlägg av Tiny »

Vet inte om jag missat det men vad kör du med för diff?
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 4/3 Hänt lite mer

Inlägg av RobbanSJ »

Tiny skrev:Vet inte om jag missat det men vad kör du med för diff?
Står i början av projekttråden tror jag. Iaf så är de en 210diff från bmw e28 m535 med en lsd diff i på 25% har suttit i polarens 1000hk e28
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 4/3 Hänt lite mer

Inlägg av Tiny »

RobbanSJ skrev:
Tiny skrev:Vet inte om jag missat det men vad kör du med för diff?
Står i början av projekttråden tror jag. Iaf så är de en 210diff från bmw e28 m535 med en lsd diff i på 25% har suttit i polarens 1000hk e28
Ahh sorry.
Har helt missat det.
Denna tråd får bli som en "mall" för ens egna funderingar :mrgreen:
Denna och Stahlhertz tråd :!:
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
SPW
Hardcore VR6:are
Inlägg: 238
Blev medlem: tor 28 apr 2005, 11:20
Ort: Norrköping

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 4/3 Hänt lite mer

Inlägg av SPW »

Whoa!!
Här skapas det ännu en guide ut i galaxen.
Som moreus sa, underbart!
...gasar så hårt att lacken blir vååågig
mina småtrick ger en effekt av hård kick!
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 4/3 Hänt lite mer

Inlägg av Erik »

Hejja Robban! :D

Många fina ord i vanlig ordning! :D Vad beträffar adapterplåten så kan de som är intresserade av en egen skicka mig ett pm, maila eller ringa. Det finns material att köra en till i stål. Som Mathias säger så vore alumec att föredra alla dagar i veckan, men då pratar vi en helt annan prisbild. Självklart finns både ritningar och program sparat. Visst har jag fullt upp mest hela tiden men vad beträffar denna adapter så kan man säga att 90% av jobbet var tankeverksamhet. Så att göra fler är långt ifrån lika mycket jobb som de var att ta fram den första.
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 4/3 Hänt lite mer

Inlägg av RobbanSJ »

Erik skrev:Hejja Robban! :D

Många fina ord i vanlig ordning! :D Vad beträffar adapterplåten så kan de som är intresserade av en egen skicka mig ett pm, maila eller ringa. Det finns material att köra en till i stål. Som Mathias säger så vore alumec att föredra alla dagar i veckan, men då pratar vi en helt annan prisbild. Självklart finns både ritningar och program sparat. Visst har jag fullt upp mest hela tiden men vad beträffar denna adapter så kan man säga att 90% av jobbet var tankeverksamhet. Så att göra fler är långt ifrån lika mycket jobb som de var att ta fram den första.

Låter gött erik, hoppas fler blir intresserade av denna ide. Men de gäller att komma på en bra lösning för framvagn och styrning med motorfästen för att få de lika enkelt att rakställa motorn så de blir värt de. Har gått igenom en väldans massa olika lösningar men den snabbaste och bästa blir nog att göra som hannes (nosisfun) gjorde för ett bra tag sen och höjja upp hela paketet så de kommer över framvagnsbalken och sen överdimensionera den främre delen av kardantunneln. Om man nu inte har flis nog att göra egna spindlar och sätta styrväxlen i fram. Men de löser sig :) har man bara en vinkelslip och en svets så går ju de mesta ;)
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av VanDamage »

heika_ skrev:
RobbanSJ skrev:
heika_ skrev:
Jag tänker lite såhär. Spara den ritningen (Vilket ja tror du gör) Sälj den lite dyrare till mig när jag är i rwd tankarna :)

Stjäl lite ideer o inspiration från dej med robban bara så du vet :)
Kunde inte släppa iden även om du kom o köpte min gamla bil :)
hehe härligt att höra tony! enlig mig är de de simplaste ombyggnationen till rwd att ta en syncrokaross. de blir kanske lite klena grejjer vid naven men jag har gjort mitt bästa för att få de lite starkare. de blir vr6 framknutar med medbringare i bak och sen inre knutar från 535an och dessa bmwknutar och diffen är i stort sett skottsäkra. problemet är ju att få plats med diffen om man ska ha originaltanken kvar, alternativt hitta en mindre diff eller köra fuelcell. jag lyckades lösa de endå. erik ska ha stor eloge som lyckats få dehär till verklighet, verkligen. nu drar jag till garaget!
Det är en syncro jag ska köpa av en bekant så fort pengarna ramlar in.
Gillar din setup, räcker för mig då ja ska ha en maskin med 250hk. :)
varför bygga rwd till så låga hästar? tryck på lite om du ändå ska lägga ned jobbet och bygga rwd!
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Robbans Vr6T #2 RWD! | 20/2 Sfro, bur och stolar

Inlägg av heika_ »

VanDamage skrev:
heika_ skrev:
RobbanSJ skrev:
hehe härligt att höra tony! enlig mig är de de simplaste ombyggnationen till rwd att ta en syncrokaross. de blir kanske lite klena grejjer vid naven men jag har gjort mitt bästa för att få de lite starkare. de blir vr6 framknutar med medbringare i bak och sen inre knutar från 535an och dessa bmwknutar och diffen är i stort sett skottsäkra. problemet är ju att få plats med diffen om man ska ha originaltanken kvar, alternativt hitta en mindre diff eller köra fuelcell. jag lyckades lösa de endå. erik ska ha stor eloge som lyckats få dehär till verklighet, verkligen. nu drar jag till garaget!
Det är en syncro jag ska köpa av en bekant så fort pengarna ramlar in.
Gillar din setup, räcker för mig då ja ska ha en maskin med 250hk. :)
varför bygga rwd till så låga hästar? tryck på lite om du ändå ska lägga ned jobbet och bygga rwd!
De här är robbans tråd så ja håller de kort :)
Var inte tydlig med mitt projekt, men de går i flera steg, väghållning, bromsar, turbo, sen kommer rwd bygget.

Hoppas på mer bilder robban! Kul o se att de händer nå fortfarande. :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Skriv svar