![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag är ganska ny här på forumet och kände att jag ville bidra lite och hoppas detta kan vara till lite hjälp. Har man lite meck-erfarnehet så borde detta inte vara nåt problem alls.
Till och börja med så måste man ta bort hela instrumentpanelen med allt vad det innebär. Alla kontakter till alla knappar, spakar och allt är unika/individuella så var inte orolig att hitta rätt sen vid återmonteringen.
Börja med att lossa minus-polen från batteriet (med tanke på t ex airbags) fortsätt med att lossa alla kontakter, spakar, airbags, kåpor, hanskfack osv. Glöm inte kontakten mellan defrosterutblåsen strax under vidrutan. Lite pill är det att hitta alla skruvar och sånt men med ficklampa eller varför inte en pannlampa så underlättar det bra. När du lossar askkoppshållaren så var försiktig. Det är som en tunn plastram upp runt (under) "klimatdisplayen". Den kan vara lätt att paja. När man tar bort ratten så lossar man airbagen med två 5 mm insexskruvar på baksidan av ratten. Har du airbag på passagerarsidan lossar du den i underkant, 3 st 8mm skruvar/bultar. När du fått instrumentpanelen "rent från allt" så sitter den fast med en massa 8mm bulter/skruvar i nederkant inne i bilen. Lossa dessa. Sen sitter den fastskruvad med 2 till muttrar som man kommer åt under huven. Ena strax ovanför kupéfiltret på höger sida under vindrutan. Andra på vänster sida under all torkararmsmekanik. Svår att komma åt men men kan få in handen precis mellan stagen. Jag använde en 10mm blocknyckel utan större problem, alt en hylsa med massa förlängare.
Nu borde man kunna få ur panelen.
Nu måste man lossa balken som är fäst mellan a-stolparna. Rattstången måste lossas från balken. 2 st brytbultar som lättast lossas med huggmejsel/spetsigt don och hammare. Lossa säkringsboxen med 2 clips och låt den hänga försiktigt. Nu sitter balken fast i några stag/bleck vid styrstången samt med 2 torxbultar på varje sida ute vid a-stolparna Lossa dessa. Man behöver inte ta bort balken utan bara skjuta den lite bakåt så man får lite utrymme.
Nu kan man ta bort dessa 2 "lufttrattar" som sitter i mitten. Den stora närmast dig sitter med 2 "plastmuttrar". Den mindre bakom sitter med en stjärnskruv. Bort med dessa "trattar". Nu kan man se bra vart värmepaketet sitter (rektangulärt lock med 2 clips och 2 stjärnskruvar).
Nu måste man lossa huset där värmepaketet sitter i, från ac-huset. Värmehuset sitter i mitten ju och ac-huset lite till höger. Dessa två sitter ihop med clips runt om. Tror det ska vara sammanlagt 6 clips. 2 fram, 2 på baksidan (svåra som fan att komma åt), en över och en under. Bort med dessa. Lossa sen "fläktrören" för utblåset vid fötterna (liten 6 mm skruv på framsidan långt ner) skjut sen ut den mot förarsidan försiktigt. Det kan sitta nån liten kåpa med ett clips vid gaspedalen som ska bort först. Kolla nu att du tagit bort den pyttelilla (blå tror jag) kontakten på vänster sida ganska högt upp på sidan av värmepaketshuset. Huset sitter nu fast med två 10mm muttrar i torpedväggen som du kommer åt under huven. Dom sitter ovanför varann under värmeskölden mot torpedväggen. Vik bort flikarna i skölden så kommer man åt. Lång 10mm hylsa är att rekommendera här. Lossa dessa och självklart slangarna från motorn. Värmepakethuset borde vara löst nu så du kan komma åt att skruva ur paketet som sitter med 2 stjärnskruvar och 2 plastclips. Nu är det bara att dra paketet uppåt och sätta dit det nya och sen sätta ihop allt i bakvänd ordning.
Några problem jag stötte på vid meckandet:
När jag satte ihop allt så provade jag att sätta på minuspolen och dra på tändningen för att testa att kliman funkade med alla funktioner utan att sätta dit airbagsen i sina kontakter. Resultat: Nu när jag satt ihop allt så lyser airbaglampan och jag behöver troligtvis en "reset" i "bildatorn" för att släcka den. Din Bil tar en verkstadsavgift på drygt 800 kr/halvtimmen för att göra denna diagnostik/reset förutsatt att det inte är nåt fel på airbagsen.
Det var ett riktigt pill med brytbultarna för att lossa rattstången från balken. Men jag lyckades bra med hammare och don för att lossa dessa. Det tog tid med det gick bra. Ville skruva dit nya sen men det visade sig att Din Bil inte lagerför sånna och man måste beställa dessa. Jag satte dit mina gamla tills vidare.
När man lossar ratten så kan det vara bra att göra en märkning så man sätter dit den i samma splines så man slipper justera rattläget sen vid ihopmontering.
Det kan vara bra att sätta dit en ny skumgummi-tätning mellan stora lufttratten från kliman och motsvarande luft"rör" i panelen för centerutblåset i kupén. Annars kan det bli en glipa och man torskar lite av all värme som blåses ut delvis under panelen.
Rekommenderar att man stoppar i en kupévärmare och låter bilen torka ur ordentligt så man minimerar ev glykoldoft och kletig imma när allt är klart.
Nytt värmepaket hos Din Bil kostar ca 1400 kr
Nytt värmepaket hos Mekonomen kostar 995 kr
Endast jobbet hos Din Bil skulle gå på mellan 8000-10000 kr, sen tillkommer delar på det oxå
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Jag la ut sammalagt 1400 kr + ca 25 effektiva timmar eller typ 4 långa kvällar på detta. Mycket jobb och könsglosor blev det men verkligen värt det. Man kan säkert göra detta på mycket mindre tid men varför stressa
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag har inte dragit allt in i minsta detalj och jag kanske har glömt nåt som borde funnits med här men det lär man märka på vägen i så fall
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vänlig hälsning, Mackan