Bosses: Lupo s3 Turbo
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Bosses: Lupo s3 Turbo
jahopp då var det dags för mig o göra en projekttråd känner ja, har byggt flera bilar utan att dokumentera så mkt så det har aldrig blivit några byggtrådar förr , men nu så har jag kameran i garaget så bilder ska man försöka ta så många som man kan =)
bilen ifråga är en volkswagen lupo av årsmodell -99 som jag köpte för nåt år sen med havererad motor (1,4 16v) , efter ja köpte den så stod bilen i ca 8 månader innan jag hittade en lämplig motor till den , de fick bli en polo gti motor den på 1,6l och 16v, den ger 125hk på polon i orginal, tro det lr ej så fick jag igång den motorn på lupons orginal box och kablage och den går fin fint lite sämre effekt än 125hk men de fick duga så länge, under tiden har jag samlat på mig delar till ett turbo bygge, ska inte ladda så värst mkt utan bara för o ge de en extra skjuts =)
spec enl följande
EDIT: motor utbytt till audi s3 motor med tillhörande turbo
-växellåda passat audi a3
-svänghjul 228mm golf g60 FINNS
-drivaxlar golf vr6 FINNS vänster sida kortad 5 cm
-koppling /sinter 6 puck golf vr6 FINNS
-tryckplatta/sachs perf. golf vr6 FINNS
-växelreglage med vajrar golf vr6 FINNS
-huvudbromscylinder golf g60 finns
-framspindlar från golf vr6 FINNS
-280mm bromsar fram golf vr6 FINNS
-239mm skivorbromsar bak golf vr6 FINNS
-spridare audi s3 FINNS
-silikonslangar do88.se FINNS
-tryckrör alu polerad 2" kina FINNS
-avgasrör 3.5 tum rostfritt
-race kat kl racing
-dumpventil bytt till återcirkulerande modell forge
-bränslepump bosch 044 FINNS
- a3 kylare används
-bromskraft regulator golf vr6 FINNS
-slangar olje tryck/retur vag original FINNS
-turbo K04 audi s3 vag 1,8t FINNS
-frontmonterad intercooler medell stor
-coiloversats ebay FINNS
-bredbandslambda mtx-l FINNS
-omlackering hela bilen
-powerflex bussningar hela bilen
-stålomspunna bromsslangar
-LM fälgar crosspolo org 17" FINNS
kommer blästra hela framvagnen när jag tar ner den då den e lite rostig och ful likaså bakvagnen, allt ska fräschas upp och lackas.
bilen ska köras på e85 iom att den e ganska högkompig och jag kommer ändå inte ladda mer än 0,5bar den ska rulla som bruksbil är det tänkt , men får se hur länge det håller uppdaterar med bilder så fort det finns några !
bilen ifråga är en volkswagen lupo av årsmodell -99 som jag köpte för nåt år sen med havererad motor (1,4 16v) , efter ja köpte den så stod bilen i ca 8 månader innan jag hittade en lämplig motor till den , de fick bli en polo gti motor den på 1,6l och 16v, den ger 125hk på polon i orginal, tro det lr ej så fick jag igång den motorn på lupons orginal box och kablage och den går fin fint lite sämre effekt än 125hk men de fick duga så länge, under tiden har jag samlat på mig delar till ett turbo bygge, ska inte ladda så värst mkt utan bara för o ge de en extra skjuts =)
spec enl följande
EDIT: motor utbytt till audi s3 motor med tillhörande turbo
-växellåda passat audi a3
-svänghjul 228mm golf g60 FINNS
-drivaxlar golf vr6 FINNS vänster sida kortad 5 cm
-koppling /sinter 6 puck golf vr6 FINNS
-tryckplatta/sachs perf. golf vr6 FINNS
-växelreglage med vajrar golf vr6 FINNS
-huvudbromscylinder golf g60 finns
-framspindlar från golf vr6 FINNS
-280mm bromsar fram golf vr6 FINNS
-239mm skivorbromsar bak golf vr6 FINNS
-spridare audi s3 FINNS
-silikonslangar do88.se FINNS
-tryckrör alu polerad 2" kina FINNS
-avgasrör 3.5 tum rostfritt
-race kat kl racing
-dumpventil bytt till återcirkulerande modell forge
-bränslepump bosch 044 FINNS
- a3 kylare används
-bromskraft regulator golf vr6 FINNS
-slangar olje tryck/retur vag original FINNS
-turbo K04 audi s3 vag 1,8t FINNS
-frontmonterad intercooler medell stor
-coiloversats ebay FINNS
-bredbandslambda mtx-l FINNS
-omlackering hela bilen
-powerflex bussningar hela bilen
-stålomspunna bromsslangar
-LM fälgar crosspolo org 17" FINNS
kommer blästra hela framvagnen när jag tar ner den då den e lite rostig och ful likaså bakvagnen, allt ska fräschas upp och lackas.
bilen ska köras på e85 iom att den e ganska högkompig och jag kommer ändå inte ladda mer än 0,5bar den ska rulla som bruksbil är det tänkt , men får se hur länge det håller uppdaterar med bilder så fort det finns några !
Senast redigerad av bossebud den ons 24 dec 2014, 21:45, redigerad totalt 32 gång.
-
- VR6:are 4 ever
- Inlägg: 353
- Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
- Ort: Nykvarn
- Kontakt:
Re: Bosses: Lupo Turbo
Kul bygge. Säg till om du behöver G60 svänghjul, har ett beggat lättat (vikt ~5,3kg) i OK skick för 1200kr.
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses: Lupo Turbo
Helt rätt bil val
Men varför inte valt en 1.8t direkt?
Men varför inte valt en 1.8t direkt?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
Jag har faktisst en 1.8 t AEB liggandes men jag valde 1.6:an för enkelhetens skull samt att den väger lite mindre än 1.8:an men målet från början va juh att följa ditt koncept, men frugan vill ha bilen sen så 3-400 hk föll bort direkt
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses: Lupo Turbo
Jo sant men hade inte 150-200 med 1.8t vart bättre samt med lätthet kunnat skrämma upp lite till.bossebud skrev:Jag har faktisst en 1.8 t AEB liggandes men jag valde 1.6:an för enkelhetens skull samt att den väger lite mindre än 1.8:an men målet från början va juh att följa ditt koncept, men frugan vill ha bilen sen så 3-400 hk föll bort direkt
Hur e stakarna i 1.6an?
Tänker då på att 1.8t har jävligt klena å verkar krökas redan vid låga effekter.
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
Säkerligen stakarna i 1.6 e ganska klena men den har 125 hk i org och med etanol och 0,4-0,5 bar så borde ja komma upp i ca 160-170 hk vilket räcker gott o väl sen överraskades jag över att aeb motorn väger en hel del trots att den bara e en 4cylindrig motor, men med 1.6 så passar allt i org motorfästen, passatlpdan ska jag bygga fästen från org lådan så de passar i org fästen men 1.8 är juh egentligen en bättre utångspnkt
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Bosses: Lupo Turbo
Roligt projekt, lycka till!
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
Lite bilder från när gamla motorn åkte ur och den nya åkte in
måset säga att det är ganska lätt o byta motor på dessa småttingar
(bilderna är ej i någon särskild ordning)
måset säga att det är ganska lätt o byta motor på dessa småttingar
(bilderna är ej i någon särskild ordning)
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
sen kan man juh meddela att man åkt på en nit direkt =)
det visar sig att vw "smallblocks" och "bigblocks" inte delar samma bultmönster till växellådan =(
vilket betyder att jag inte kan byta till den tänkta växellådan,
kommer ändå turbokonvertera denna motorn och köra bilen , medans jag gör iordning min AGU motor , dvs golf gti 1.8t motor =) den passar mot den lådan jag vill ha iaf och den tål att pressas mer än den lilla 1.6:an
det visar sig att vw "smallblocks" och "bigblocks" inte delar samma bultmönster till växellådan =(
vilket betyder att jag inte kan byta till den tänkta växellådan,
kommer ändå turbokonvertera denna motorn och köra bilen , medans jag gör iordning min AGU motor , dvs golf gti 1.8t motor =) den passar mot den lådan jag vill ha iaf och den tål att pressas mer än den lilla 1.6:an
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
jahopp då har man börjat lite smått på lupon, åkte och hämtade en passat låda från södertälje bildemo igår ganska tidigt på morgonen , den va juh alt förutom re, så tog tag i det med lite avfettning till en början och spolade rent, blev inte så jätte bra resultat , så tog till en flaska motortvätt och sprejade på lät verka i några minuter och sen på med högtryckstvätten, och det såg genast lite bättre ut =)
lite bilder på skitgörat
FÖRE
EFTER
sen måste jag säga att lupon e väldigt lättmeckad, tar inte alls lång tid o få bort fronten på denna bil kan ja lova:
Klockan 14:52
klockan 15:00
klockan 15:07
15:15
lite bilder på skitgörat
FÖRE
EFTER
sen måste jag säga att lupon e väldigt lättmeckad, tar inte alls lång tid o få bort fronten på denna bil kan ja lova:
Klockan 14:52
klockan 15:00
klockan 15:07
15:15
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
lite delar som jag ska använda till bygget
spakställ vr6
svänghjul g60
denna ska dock lättas lite
COP spolar slutbetäckning 115R
och sist men inte minst AEB motorn
spakställ vr6
svänghjul g60
denna ska dock lättas lite
COP spolar slutbetäckning 115R
och sist men inte minst AEB motorn
Senast redigerad av bossebud den sön 23 dec 2012, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses: Lupo Turbo
lite funderingar över hur man ska dra vatten ledningar från passat motor till lupo karossen
1 - Värmeväxlare för värmesystemet
2 - Undre kylvätskerör
3 - Expansionskärl
4 - Oljekylare
5 - Insugningsrör
6 - Nedre kylvätskeslang
7 - Övre kylvätskeslang
8 - Kylare
9 - Övre kylvätskerör
10 - Kylvätskepump/kylvätsketermostat
11 - Avgasturbo
12 - Cylinderhuvud/cylinderblock
13 - Anslutningsstuts
2 - Fästclips
3 - Fästgummi
4 - Övre kylvätskeslang
- Säkrad med fästklammer på kylaren
- Ge akt på att den sitter fast
5 - Gummibricka
6 - Kylarfläkt -V7-
- Elektrisk fläkt som extrautrustning
7 - Fläktkåpa
- Hakas in i luftledkåpan och låses med låsskruven ? pos
8 - Låsskruv
9 - 10 Nm
10 - 2-polig stickförbindning
11 - Nedre kylvätskeslang
- Säkrad med fästklammer på kylaren
- Ge akt på att den sitter fast
12 - O-ring
- Byt vid skador
13 - Stickförbindning
- Svart, 3-polig
- för termokontakten för kylarfläkten
14 - Termokontakt för kylarfläkt -F18-, 35 Nm
- För kylarfläkt
- Kopplingstemperaturer: 1:a steget till: 92...97 °C från: 84...91 °C 2:a steget till: 99...105 °C från: 91...98 °C
15 - Tätring
- Byt
16 - Avtappningsplugg, 10 Nm
2 - Kuggremskåpenederdel
3 - O-ring
q Byt
4 - Kylvätskepump
- Med kylvätsketermostat ? pos
- Kontrollera att den går lätt
5 - Oljekylare
6 - Fästklammer
- Kontrollera att den sitter fast
7 - Stickförbindning
- 4-polig
- Ledningen i kammare 1 och ledningen i kammare 3 för G62
8 - Givare för kylvätsketemperatur -G62-
- Med givare för kylvätsketermometer -G2-
- För motorstyrdonet
- Utjämna om erforderligt trycket i kylsystemet före urmonteringen
9 - Plugg
10 - Till värmeväxlaren
11 - Anslutningsstuts
12 - 10 Nm
13 - Övre kylvätskerör
- Fastsatt på insugningsröret
14 - Gasspjällstyrdon
- Kylvätskeuppvärmd endast för motormärkbokstäver: ADR, APT, ATW och ARG
15 - Från värmeväxlaren
16 - Undre kylvätskerör
- Fastsatt på oljefilterfästet
17 - Lock
- Kontrollera med tryckprovaren -V.A.G 1274- och adaptern -V.A.G 1274/9-.
- Kontrolltryck 1,4...1,6 bar övertryck
18 - O-ring
- Byt vid skador
19 - Expansionskärl
- Kontrollera kylsystemets täthet med tryckprovaren -V.A.G 1274- och adaptern -V.A.G 1274/8-.
20 - Nedre kylvätskeslang
- Från kylaren, nedtill
- Säkrad med fästklammer på kylaren
- Ge akt på att den sitter fast
21 - Fäste
- För spännanordning, viskokylarfläktkoppling, generator och servopump
22 - Kilrem
23 - Fläkthjul
1 - Värmeväxlare för värmesystemet
2 - Undre kylvätskerör
3 - Expansionskärl
4 - Oljekylare
5 - Insugningsrör
6 - Nedre kylvätskeslang
7 - Övre kylvätskeslang
8 - Kylare
9 - Övre kylvätskerör
10 - Kylvätskepump/kylvätsketermostat
11 - Avgasturbo
12 - Cylinderhuvud/cylinderblock
13 - Anslutningsstuts
2 - Fästclips
3 - Fästgummi
4 - Övre kylvätskeslang
- Säkrad med fästklammer på kylaren
- Ge akt på att den sitter fast
5 - Gummibricka
6 - Kylarfläkt -V7-
- Elektrisk fläkt som extrautrustning
7 - Fläktkåpa
- Hakas in i luftledkåpan och låses med låsskruven ? pos
8 - Låsskruv
9 - 10 Nm
10 - 2-polig stickförbindning
11 - Nedre kylvätskeslang
- Säkrad med fästklammer på kylaren
- Ge akt på att den sitter fast
12 - O-ring
- Byt vid skador
13 - Stickförbindning
- Svart, 3-polig
- för termokontakten för kylarfläkten
14 - Termokontakt för kylarfläkt -F18-, 35 Nm
- För kylarfläkt
- Kopplingstemperaturer: 1:a steget till: 92...97 °C från: 84...91 °C 2:a steget till: 99...105 °C från: 91...98 °C
15 - Tätring
- Byt
16 - Avtappningsplugg, 10 Nm
2 - Kuggremskåpenederdel
3 - O-ring
q Byt
4 - Kylvätskepump
- Med kylvätsketermostat ? pos
- Kontrollera att den går lätt
5 - Oljekylare
6 - Fästklammer
- Kontrollera att den sitter fast
7 - Stickförbindning
- 4-polig
- Ledningen i kammare 1 och ledningen i kammare 3 för G62
8 - Givare för kylvätsketemperatur -G62-
- Med givare för kylvätsketermometer -G2-
- För motorstyrdonet
- Utjämna om erforderligt trycket i kylsystemet före urmonteringen
9 - Plugg
10 - Till värmeväxlaren
11 - Anslutningsstuts
12 - 10 Nm
13 - Övre kylvätskerör
- Fastsatt på insugningsröret
14 - Gasspjällstyrdon
- Kylvätskeuppvärmd endast för motormärkbokstäver: ADR, APT, ATW och ARG
15 - Från värmeväxlaren
16 - Undre kylvätskerör
- Fastsatt på oljefilterfästet
17 - Lock
- Kontrollera med tryckprovaren -V.A.G 1274- och adaptern -V.A.G 1274/9-.
- Kontrolltryck 1,4...1,6 bar övertryck
18 - O-ring
- Byt vid skador
19 - Expansionskärl
- Kontrollera kylsystemets täthet med tryckprovaren -V.A.G 1274- och adaptern -V.A.G 1274/8-.
20 - Nedre kylvätskeslang
- Från kylaren, nedtill
- Säkrad med fästklammer på kylaren
- Ge akt på att den sitter fast
21 - Fäste
- För spännanordning, viskokylarfläktkoppling, generator och servopump
22 - Kilrem
23 - Fläkthjul
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
Re: Bosses: Lupo Turbo
Riktigt Rent o fint! vilka produkter använde du ? bara vandlig avfettning?
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses: Lupo Turbo
Fälg syra är ett tips annars. Det tar det mesta som inte kallafettningen tar
Bosse skippa original vatten pumpen å köp en från en golf 2 istället.
Den har en extra ingång
Bosse skippa original vatten pumpen å köp en från en golf 2 istället.
Den har en extra ingång
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/