Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons 14 mar 2012, 16:53
- Ort: Kungsör
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
ska bli kul o se , Lycka till
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6 turbo fd bjackes vr6 utan motor=)
jahapp då tänkte jag ta tag i denna bil igen som bara stått o sett ´ledsen ut, har under tiden använt den som mall till 2 bolton turbokitt som jag byggt åt folk men inte gjort nåt på den än förutom o koppla in all el så de fungerar
kopplade självklart all el by the book och försöker starta men den vill inte , så börjer forska lite o kommer fram till att de inte finns nå bränsle , gick till pumpen o koppla på multimetern , men icke sa nicke, hmm .så va gör man , jo man plockar bort halva inredningen på vänstersidan och följer bränsle pumps kablen från reläcentralen hela vägen till pumpen o leta efter kabelbrott, men vad hittar man då .......
jo ett cargard larm så klart..... som ett jävla spindelnät sitter det både med attrappkablar o annat riktigt säkert........ nåja borta på fem minuter..
nu startar bilen iaf.
men nu allesammans till den stora frågan ... TURBO ELLER INTE
vette fan om jag ska ha en sugis lr med turbo, har redan prövat vr6 turbo på en golf 3:a och den rör juh på sig ganska bra , men vettefan , känns inte lönt o satsa så jättestort på en framhjulsdriven turbo som bara spinner, kanske får bli turbo med ca 350-400 hk bara ,
vad tycker ni?!?! vill ha eran åsikt så skjut på bara!
ps en turbo som jag vill använda till nåt större bygge t.ex rwd vr6 men hittar ingen info om den , om nån kan hitta nåt om den så e d guldvärt!
kopplade självklart all el by the book och försöker starta men den vill inte , så börjer forska lite o kommer fram till att de inte finns nå bränsle , gick till pumpen o koppla på multimetern , men icke sa nicke, hmm .så va gör man , jo man plockar bort halva inredningen på vänstersidan och följer bränsle pumps kablen från reläcentralen hela vägen till pumpen o leta efter kabelbrott, men vad hittar man då .......
jo ett cargard larm så klart..... som ett jävla spindelnät sitter det både med attrappkablar o annat riktigt säkert........ nåja borta på fem minuter..
nu startar bilen iaf.
men nu allesammans till den stora frågan ... TURBO ELLER INTE
vette fan om jag ska ha en sugis lr med turbo, har redan prövat vr6 turbo på en golf 3:a och den rör juh på sig ganska bra , men vettefan , känns inte lönt o satsa så jättestort på en framhjulsdriven turbo som bara spinner, kanske får bli turbo med ca 350-400 hk bara ,
vad tycker ni?!?! vill ha eran åsikt så skjut på bara!
ps en turbo som jag vill använda till nåt större bygge t.ex rwd vr6 men hittar ingen info om den , om nån kan hitta nåt om den så e d guldvärt!
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses vr6, turbo eller inte
Lastbils agg är inget å hänga i granen direkt men mät inducer / exducer så blir det enklare att veta vad den klarar av, a/r på turbinen?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6, turbo eller inte
a/r ska va 1,06 ,
kan meddela at det kommer bli turbo på bilen men modell mindre som räcker tilll en 350 hk , dvs ganska lagom för vardaglig körning,
speccen enligt följande:
-t3/t4 turbo (kopia) inbyggd wg
-atp grenrör (kopia)
-spridare 352cc saab turbo
-intercooler modell stoor
-koppling 6 puckad sinter ofjädrat nav med sachs förstärkta tryckplatta
-megasquirt 1 v3
-kompsänkt med kompplatta o dubbla sharanapackningar
-3,5 tums downpipe och avgassystem med racekat och magnaflow slutdämpare allt ii rostfritt såklart
-renovera upp motor med nya lager där det behövs
-nya packningar och tätningar överallt
-nya kedjor
-insugsrör i 2 tums alu rör
-silikonkylarslangar från antingen henke lr kina =)
-044kopia bränslepump
-kina dump
-shortrunnerinsug
-tänkte prova med 2,9 kammar o se om de blir skillnad
-bb lamda innovate mtx-l
ja de va allt för nu , uppdaterar när jag börjar med motorn =)
kan meddela at det kommer bli turbo på bilen men modell mindre som räcker tilll en 350 hk , dvs ganska lagom för vardaglig körning,
speccen enligt följande:
-t3/t4 turbo (kopia) inbyggd wg
-atp grenrör (kopia)
-spridare 352cc saab turbo
-intercooler modell stoor
-koppling 6 puckad sinter ofjädrat nav med sachs förstärkta tryckplatta
-megasquirt 1 v3
-kompsänkt med kompplatta o dubbla sharanapackningar
-3,5 tums downpipe och avgassystem med racekat och magnaflow slutdämpare allt ii rostfritt såklart
-renovera upp motor med nya lager där det behövs
-nya packningar och tätningar överallt
-nya kedjor
-insugsrör i 2 tums alu rör
-silikonkylarslangar från antingen henke lr kina =)
-044kopia bränslepump
-kina dump
-shortrunnerinsug
-tänkte prova med 2,9 kammar o se om de blir skillnad
-bb lamda innovate mtx-l
ja de va allt för nu , uppdaterar när jag börjar med motorn =)
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 212
- Blev medlem: mån 29 aug 2011, 09:47
- Ort: stockholm
Re: Bosses vr6, turbo eller inte
hej bosse det ser ut lite som min spec på motor. har nu fått ihop min motor nr 3 men nu när allt renov från grunden o nyborrat med allt som skall göras samt toppen som dubbelkollades inann montering. skall försöka peta i motorn i början av veckan hoppas du kan vara med på provturen så får vi se hur mycket nyborrat betyder jag ringer några dagar innan så du kan boka in det.bossebud skrev:a/r ska va 1,06 ,
kan meddela at det kommer bli turbo på bilen men modell mindre som räcker tilll en 350 hk , dvs ganska lagom för vardaglig körning,
speccen enligt följande:
-t3/t4 turbo (kopia) inbyggd wg
-atp grenrör (kopia)
-spridare 352cc saab turbo
-intercooler modell stoor
-koppling 6 puckad sinter ofjädrat nav med sachs förstärkta tryckplatta
-megasquirt 1 v3
-kompsänkt med kompplatta o dubbla sharanapackningar
-3,5 tums downpipe och avgassystem med racekat och magnaflow slutdämpare allt ii rostfritt såklart
-renovera upp motor med nya lager där det behövs
-nya packningar och tätningar överallt
-nya kedjor
-insugsrör i 2 tums alu rör
-silikonkylarslangar från antingen henke lr kina =)
-044kopia bränslepump
-kina dump
-shortrunnerinsug
-tänkte prova med 2,9 kammar o se om de blir skillnad
-bb lamda innovate mtx-l
ja de va allt för nu , uppdaterar när jag börjar med motorn =)
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6, turbo eller inte
jupp låter bra det !
jag följer K.I.S.S = keep it simple, stupid =) lättare att bygga på ett koncept som redan e beprövat
jag följer K.I.S.S = keep it simple, stupid =) lättare att bygga på ett koncept som redan e beprövat
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 454
- Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
- Ort: Stockholm
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS
Är det verkligen skillnad på kammarna från 2.9? Finns många som hävdar de men jag har aldrig sett några siffror. Vore kul om du märker nån skillnad så man får fakta
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS
Ska faktisst ta o göra d graul för ja vill ha de svart på vitt
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS
Ser bra ut! Och nae den turbon blir det inte den har vi bättre "gömställe" till
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
Ändrade planer till denna bil då,
Det blir ingen turbo på denna best, istället blir det en sjuhelvettes sugmotor istället,
Har samlat på mig lite delar till bygget vid sidan av lupobygget,
So far
- wössner högkomps kolvar 83mm
- catcams 290 graders kammar
- r32 vevaxel
- kompplatta med mls packning
- extraktor grenrör : ronnies gamla
- stage 2 insug
- corrado spjällhus
- supertech ventilfjädrar och titanium retainers
Att köpa/göra
- styrsystem..... Ne henke de blir inte ms denna gång, ja satsar på ett link istället!!!!!
- big valve kit/ större insug och avgasventiler
- ställbara kamdrev
- porta toppen
- lätta svänghjulet
- alu remhjul för o få ner vikt på roterande massa
- h profils stakar
- fräsa in nya ventilsäten
Thats the list so far,
Bränslet kommer vara e85 och kompförhållandet ca 11.5:1
Kan bli ett ganska kul recept tror jag , en 12v vr6:a på 3.2 liter hehe
Det blir ingen turbo på denna best, istället blir det en sjuhelvettes sugmotor istället,
Har samlat på mig lite delar till bygget vid sidan av lupobygget,
So far
- wössner högkomps kolvar 83mm
- catcams 290 graders kammar
- r32 vevaxel
- kompplatta med mls packning
- extraktor grenrör : ronnies gamla
- stage 2 insug
- corrado spjällhus
- supertech ventilfjädrar och titanium retainers
Att köpa/göra
- styrsystem..... Ne henke de blir inte ms denna gång, ja satsar på ett link istället!!!!!
- big valve kit/ större insug och avgasventiler
- ställbara kamdrev
- porta toppen
- lätta svänghjulet
- alu remhjul för o få ner vikt på roterande massa
- h profils stakar
- fräsa in nya ventilsäten
Thats the list so far,
Bränslet kommer vara e85 och kompförhållandet ca 11.5:1
Kan bli ett ganska kul recept tror jag , en 12v vr6:a på 3.2 liter hehe
-
- V.I.P
- Inlägg: 1580
- Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
Att ja inte har sett denna tråd
Turbon där på bild har jag monterat på "nya" scania buss och andra 5cyl 9 liters motorer
Va lite kul o se hehe.
Tur att man inte är kvar där.
Turbon där på bild har jag monterat på "nya" scania buss och andra 5cyl 9 liters motorer
Va lite kul o se hehe.
Tur att man inte är kvar där.
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
Jo stor är den turbon
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
Kommer bli en najs motor!
Bra val av sprut också
Bra val av sprut också
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
Jo visst e d bra sprut heheheh
Hoppas själv på att motorn blir tillfredsställande
Hoppas själv på att motorn blir tillfredsställande
- Affa
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 293
- Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
- Ort: Norrköping
Re: Bosses vr6, TURBO IT IS .... NOT
Behövs kompplatta när man kör sugis? Vill man inte öka kompressionen, som du gör med kolvarna? (eller ökar komplattan kompressionen? )
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;