Sensor G62 & G152.
-
- Ny vaxad
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 27 nov 2010, 13:13
Sensor G62 & G152.
Tjena!
Har en Golf Vr6 -94 med Klimatronic anläggning.
Problemet är bilen inte gick upp i temp riktigt som den skulle. (Ca 75 grader)
Så jag bytte termokontakt och termostat nu i veckan. Fortfarande samma problem.
Sen märkte jag att så fort jag slår på fläkten i bilen, så går båda kylfläktarna konstant!
stänger jag av kupéfläkten, så stannar båda fläktarna fram. Och bilen går upp till 90 grader.
Så jag plockade fram datorn, kollade felkoderna på klimatanläggningen. Där ligger en felkod (Kylvattentemperatur givare "G62")
Antar att det är den blåa, har mätt upp den och värdet är OK. Bilen går som den ska osv, har läst att fel på G62 kan leda till fetbränsleblandning
samt orolig motorgång.
Vidare sen gick jag in på parametrar i Klimatronic. Där står det att "Insugslufttemperatur givare G152 ligger på ett värde av -73 grader C"
(20+ i verkstan).
Låter ju som det är G152 som spökar, men frågan är; Vart sitter den?!
har hittar givaren som känner av tempen utomhus. Resistansen på den var också OK.
Någon som haft samma ?
Har en Golf Vr6 -94 med Klimatronic anläggning.
Problemet är bilen inte gick upp i temp riktigt som den skulle. (Ca 75 grader)
Så jag bytte termokontakt och termostat nu i veckan. Fortfarande samma problem.
Sen märkte jag att så fort jag slår på fläkten i bilen, så går båda kylfläktarna konstant!
stänger jag av kupéfläkten, så stannar båda fläktarna fram. Och bilen går upp till 90 grader.
Så jag plockade fram datorn, kollade felkoderna på klimatanläggningen. Där ligger en felkod (Kylvattentemperatur givare "G62")
Antar att det är den blåa, har mätt upp den och värdet är OK. Bilen går som den ska osv, har läst att fel på G62 kan leda till fetbränsleblandning
samt orolig motorgång.
Vidare sen gick jag in på parametrar i Klimatronic. Där står det att "Insugslufttemperatur givare G152 ligger på ett värde av -73 grader C"
(20+ i verkstan).
Låter ju som det är G152 som spökar, men frågan är; Vart sitter den?!
har hittar givaren som känner av tempen utomhus. Resistansen på den var också OK.
Någon som haft samma ?
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Sensor G62 & G152.
insugslufttempen är den som sitter vid din bränsletrycksregulator mot insuget
lycka till
lycka till
-
- Ny vaxad
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 27 nov 2010, 13:13
Re: Sensor G62 & G152.
Okej! Tack för snabbt svar! Ska kolla det imorgon.
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Re: Sensor G62 & G152.
Fyll i din profil var du bor någonstans.
Bor du i Sthlm har jag en givare du kan testa, dom är rätt dyra de små givarasen
Bor du i Sthlm har jag en givare du kan testa, dom är rätt dyra de små givarasen
Golf vr6-93
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Re: Sensor G62 & G152.
Näe vänta nu, G152 har väl inte med insugstempen att göra utan med climan om jag inte minns fel ?
Golf vr6-93
-
- Ny vaxad
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 27 nov 2010, 13:13
Re: Sensor G62 & G152.
Hojt!
Bor på Öland.Tack ändå!
Håller på att mäta med en annan givare för stunden, fortfarande -73 grader i utslag på G152...
Bor på Öland.Tack ändå!
Håller på att mäta med en annan givare för stunden, fortfarande -73 grader i utslag på G152...
-
- Ny vaxad
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 27 nov 2010, 13:13
Re: Sensor G62 & G152.
kollat med datorn nu på den blåa tempgivaren. Reagerar när jag drar ur den. Värdet lägger sig då på 77,7C
Men den gula och den bruna tempgivarna. Vad styr dem? Är G62 verkligen den blåa?
Får 4-6Volt på anslutningen till den blåa givaren.
Men den gula och den bruna tempgivarna. Vad styr dem? Är G62 verkligen den blåa?
Får 4-6Volt på anslutningen till den blåa givaren.
- Pouzar
- V.I.P
- Inlägg: 1431
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
- Ort: Gävle
Re: Sensor G62 & G152.
För att veta om givaren är ok, skall du ha en graf som visar vilket motstånd vid vilken temp. Har du gjort detta ? Om ej så vet du ej så att den är helt iordning.
Den gula är till kombiinstrumentet, den bruna är till climan och den blå till motorstyrdonet.
Kostar inte många kronor så värt att byta om man misstänker fel på den.
Känner mig inte vid att man bör kunna kolla insugsluftstempen på motorn via klimatronicen...
Den gula är till kombiinstrumentet, den bruna är till climan och den blå till motorstyrdonet.
Kostar inte många kronor så värt att byta om man misstänker fel på den.
Känner mig inte vid att man bör kunna kolla insugsluftstempen på motorn via klimatronicen...
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087
www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
PM el Tel: 076-8224087
www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
-
- Ny vaxad
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 27 nov 2010, 13:13
Re: Sensor G62 & G152.
Ja jag kollade i datorn på jobbet. Stämmer överrens med temp/ohm.
Får väl köpa en ny och pröva.
Skumma ändå att insugslufttempen visar -73 grader. Kollade även där att den givaren får ström. Samt resistansmätt men jag hittar inga grafer på just den givaren.
Får väl köpa en ny och pröva.
Skumma ändå att insugslufttempen visar -73 grader. Kollade även där att den givaren får ström. Samt resistansmätt men jag hittar inga grafer på just den givaren.
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Re: Sensor G62 & G152.
Kompisen hade probs med sin klima.
Efter att han gick igenom denna guide --> http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=20685" onclick="window.open(this.href);return false;
och framför allt punkt 6 funkar den som nyskick.
Efter att han gick igenom denna guide --> http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=20685" onclick="window.open(this.href);return false;
och framför allt punkt 6 funkar den som nyskick.
Golf vr6-93
-
- Ny vaxad
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 27 nov 2010, 13:13
Re: Sensor G62 & G152.
Okej! Får testa det med. Tack!
Bytte tempgivaren idag, ingen tendens till att fläktarna
Gick igång samtidigt som kupéfläkten. Men känner att den rycker lite lite
På tomgång, HC pendlade mellan 150-220 på tomgång. 2500rpm så var det 40-50 i HC.
Gick in i motorfelkoderna och raderade. G62 försvann och kom inte tillbaks.
Gick man dock in på klimatanläggningens felkoder så ligger den kvar där
även efter man raderat. Skumt!
Får väl mäta kabeläcklena mellan styrbox och givare. Sen har jag
Inga ideer kvar...
Tack iaf!!
Bytte tempgivaren idag, ingen tendens till att fläktarna
Gick igång samtidigt som kupéfläkten. Men känner att den rycker lite lite
På tomgång, HC pendlade mellan 150-220 på tomgång. 2500rpm så var det 40-50 i HC.
Gick in i motorfelkoderna och raderade. G62 försvann och kom inte tillbaks.
Gick man dock in på klimatanläggningens felkoder så ligger den kvar där
även efter man raderat. Skumt!
Får väl mäta kabeläcklena mellan styrbox och givare. Sen har jag
Inga ideer kvar...
Tack iaf!!