Golf 3 VR6 1992 - Turbobygge
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Golf 3 VR6 1992 - Turbobygge
Har införskaffat mig min första VR6a.
Denna ska jag försöka få rullande och fixa iordning så den
kan gå genom Bilprovningen.
Den har stått i nästan 3år hos förra ägaren och har därav rostat
"lite" i bromsar osv...
Men som tur är ser plåtdelar mycket bra ut och ingen rost i sparklådor
osv...
Anledningen till att bilen blev ståendes var enligt han att den inte gick
på alla cylindrar och att det var en trasig topplockspackning.
(Övertryck i kylsystemet)
Det jag börjat med att fixa är kylsystemet.
Har bytt:
Termostathus med all plast som hör till det (var sprucket och dåligt)
Termostat
Kylarlock samt alla tätningar och givare som sitter i termostathuset.
Haft av ventilkåpan för koll och byte av ventilkåpspackning och insugspackning.
Det som står på schemat ikväll är oljebyte och bränslefiltersbyte
samt bygge av öppet filter.
Här följer lite bilder:
Bilen som den ser ut just nu
Motorn:
Inredningen (som är i mycket tråkig blå färg):
Skärmbreddare som är halvt som halvt uppfixad med Megiuars Trim Detailer:
Skärmbreddare bak som ej är fixad samt fram som är fixad.
Blir stor skillnad med detta mysiga medel:
Denna ska jag försöka få rullande och fixa iordning så den
kan gå genom Bilprovningen.
Den har stått i nästan 3år hos förra ägaren och har därav rostat
"lite" i bromsar osv...
Men som tur är ser plåtdelar mycket bra ut och ingen rost i sparklådor
osv...
Anledningen till att bilen blev ståendes var enligt han att den inte gick
på alla cylindrar och att det var en trasig topplockspackning.
(Övertryck i kylsystemet)
Det jag börjat med att fixa är kylsystemet.
Har bytt:
Termostathus med all plast som hör till det (var sprucket och dåligt)
Termostat
Kylarlock samt alla tätningar och givare som sitter i termostathuset.
Haft av ventilkåpan för koll och byte av ventilkåpspackning och insugspackning.
Det som står på schemat ikväll är oljebyte och bränslefiltersbyte
samt bygge av öppet filter.
Här följer lite bilder:
Bilen som den ser ut just nu
Motorn:
Inredningen (som är i mycket tråkig blå färg):
Skärmbreddare som är halvt som halvt uppfixad med Megiuars Trim Detailer:
Skärmbreddare bak som ej är fixad samt fram som är fixad.
Blir stor skillnad med detta mysiga medel:
Senast redigerad av areez den ons 27 feb 2013, 10:29, redigerad totalt 4 gång.
- Sjöqvistan
- VR6-mentor
- Inlägg: 828
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
- Ort: Nyköping
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
concept vista är bättre ,bara ett tipsFjelltrone skrev:De där måste ju beställas!! Lägger in en order nu och testa Meguiars Trim Detailer. Tack för tipset...
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Håller på bråka med bultarna på okhållaren bak,
krävs inte mycket för att man ska dra dom jävlarna runda
Men har fått loss den nedre genom att banka på en 15mm hylsa,
då lossnade den direkt. Sitter inte hårt men tillräckligt för att inte
insex hylsan skall funka.
Den övre får man väl kapa loss som man gjorde med båda på andra sidan.
Så fort bromsarna är klara blir det oljebyte.
Sen provkörning för första gången
krävs inte mycket för att man ska dra dom jävlarna runda
Men har fått loss den nedre genom att banka på en 15mm hylsa,
då lossnade den direkt. Sitter inte hårt men tillräckligt för att inte
insex hylsan skall funka.
Den övre får man väl kapa loss som man gjorde med båda på andra sidan.
Så fort bromsarna är klara blir det oljebyte.
Sen provkörning för första gången
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Luktar inte avgaser, jag tycker det ser ut som ånga.
Men är det normalt ?
Märker att det är högt tryck då övre kylarslangen blir hård
som sten. Men har inte kört bilen till full arbetstemp än så termostaten
har inte öppnat sig.
Sen när man lossar locket så pyser det riktigt mycket.
Nej kommer inte ut något ur expansionskärlet.
Kan det kanske vara så enkelt som luft i kylsystemet ?
Men är det normalt ?
Märker att det är högt tryck då övre kylarslangen blir hård
som sten. Men har inte kört bilen till full arbetstemp än så termostaten
har inte öppnat sig.
Sen när man lossar locket så pyser det riktigt mycket.
Nej kommer inte ut något ur expansionskärlet.
Kan det kanske vara så enkelt som luft i kylsystemet ?
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Testade bilen med Vag-Com idag.
Dessa fel kom fram.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 021-906-258.LBL
Part No: 021 906 258 A
Component: MOTOR PMC 1
4 Faults Found:
00518 - Throttle Position Sensor (G69)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
03-10 - No Signal - Intermittent
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 1H0 907 379 A
2 Faults Found:
00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
35-00 - -
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
35-00 - -
Får 2 olika fel på lambdasensorn men dyker inte upp igen nu efter att jag nollställt koderna.
Men får se om den dyker upp efter lite körning igen.
Den första koden vad tror ni om den ?
Den sista vet jag är för att motorn var avslagen.
Dessa fel kom fram.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 021-906-258.LBL
Part No: 021 906 258 A
Component: MOTOR PMC 1
4 Faults Found:
00518 - Throttle Position Sensor (G69)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
03-10 - No Signal - Intermittent
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 1H0 907 379 A
2 Faults Found:
00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
35-00 - -
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
35-00 - -
Får 2 olika fel på lambdasensorn men dyker inte upp igen nu efter att jag nollställt koderna.
Men får se om den dyker upp efter lite körning igen.
Den första koden vad tror ni om den ?
Den sista vet jag är för att motorn var avslagen.
-
- V.I.P
- Inlägg: 1580
- Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10
första koden du hade där fick jag bort efter ja fixat ett jordfel mellan motor och batteri.areez skrev:Testade bilen med Vag-Com idag.
Dessa fel kom fram.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 021-906-258.LBL
Part No: 021 906 258 A
Component: MOTOR PMC 1
4 Faults Found:
00518 - Throttle Position Sensor (G69)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
03-10 - No Signal - Intermittent
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 1H0 907 379 A
2 Faults Found:
00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
35-00 - -
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
35-00 - -
Får 2 olika fel på lambdasensorn men dyker inte upp igen nu efter att jag nollställt koderna.
Men får se om den dyker upp efter lite körning igen.
Den första koden vad tror ni om den ?
Den sista vet jag är för att motorn var avslagen.
men som sagt åk ett tag o se sen om de är nåt.
eftersom de kanske är första ggn du kollar felkoder så finns dom ju kvar sen tidigare.
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Ok för jag hade dragit åt jordkabeln för löst så bilen
inte startade, kan nog komma av det.
När det gäller trycket i systemet kan det bero på kylaren ?
Såg igår att när jag trycker på övre kylarslangen när allt är slutet
och hårt så läcker det lite någonstans i fronten, tror det kommer från kylaren.
inte startade, kan nog komma av det.
När det gäller trycket i systemet kan det bero på kylaren ?
Såg igår att när jag trycker på övre kylarslangen när allt är slutet
och hårt så läcker det lite någonstans i fronten, tror det kommer från kylaren.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Har pysslat lite med det inne i bilen idag.
Ordnat upp kablarna efter någon nisse som trott att
man kunde koppla som man vill inom bilstereovärlden
Kopplat om 2 kablar så stereon dog när man startade bilen.
Sen har jag bytt dom 2 små lamporna till instrumentbelysningen
till en hel radda med dioder, altså en diodslinga.
Lyser mycket bra och jag gillar mer när det lyser vitt än grönt
Det sköna var att diodslingan gick att trycka ner i original utskärningen
och den sitter riktigt bra där också.
Här är en bild, men ser inte riktigt bra ut på kort. Är jämnare belysning irl.
Ordnat upp kablarna efter någon nisse som trott att
man kunde koppla som man vill inom bilstereovärlden
Kopplat om 2 kablar så stereon dog när man startade bilen.
Sen har jag bytt dom 2 små lamporna till instrumentbelysningen
till en hel radda med dioder, altså en diodslinga.
Lyser mycket bra och jag gillar mer när det lyser vitt än grönt
Det sköna var att diodslingan gick att trycka ner i original utskärningen
och den sitter riktigt bra där också.
Här är en bild, men ser inte riktigt bra ut på kort. Är jämnare belysning irl.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta
Sen vad tycks om mina blinkers.
Dom är inte hemmatonade utan köpta såhär.
Hade tänkt mig något halvtonat när jag beställde svarta på jobbet.
Har röktonade hemma också men vad tycker ni om dessa ?
Samt här har ni ett smakprov på fälgarna.
Är bara lackade en vända nu och färgen är matt om ni inte ser det på bilden Tycker det passar bra med guldiga fälgar till VR6an.
Däckena ska bytas om ni undrar över det
Dom är inte hemmatonade utan köpta såhär.
Hade tänkt mig något halvtonat när jag beställde svarta på jobbet.
Har röktonade hemma också men vad tycker ni om dessa ?
Samt här har ni ett smakprov på fälgarna.
Är bara lackade en vända nu och färgen är matt om ni inte ser det på bilden Tycker det passar bra med guldiga fälgar till VR6an.
Däckena ska bytas om ni undrar över det
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 545
- Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
- Ort: Märsta