Golf mk2 VR6. -- Motorn snart komplett --
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
Golf mk2 VR6. -- Motorn snart komplett --
Tänkte fixa en tråd om mitt projekt. Det är en Golf Cl -88 med VR6 motor i.
Steg 1 är fixat:
VR6 fram och bakvagn, bromsar, fjädring, fälgar(Bara för bes) Det är i stort sett en Golf 3 med Golf 2 kaross. Bilen är även försedd med mk3 instrumentbräda.
Bilen är besiktigad hos SFRO som ombyggt fordon samt godkänd på regbes på Bilprovningen. Klart 14 sept 2009.
Steg 2: Ta ur besiktningsmotor ( Som i övrigt ägs av Erik här på vr6.nu)
Bygga en 2,9 som är trimmad! Lista på lite godis som ska finnas i och på motorn:
Stege 2 insug by "Nexen"
Mappad på E85?
Större e85 spridare?
Nya packningar (och lager?)i hela motorn.
Svänghjulsdämpare
Potad topp
Kammar 276 grader "mild race"
Lågviktslyftare
Hårdare ventilfjädrar
Lättare ventiler
Diffad 02A Låda
Lättat svänghjul 4,3kg. Original 7,7kg
4 puckad sinter Clutchnet
Ny tryckplatta
DLI Spakställ med shortshift
2,7" rostfritt avgas med en eller två dämpare.
Osynligt utblås.
Extraktor (Om det gör någon skillnad?)
Den nya motorn kommer att byggas efter Jul. Fram till jul ska jag fixa lite andra saker på bilen:
Lacka lite saker.
Sätta i en fullbur.
Rallystolar
4 punktsbälten
Moccaratt
Hoppas jag kommer få lite kritik och förslag under hösten och vintern som kommer!
Kommer lite bilder från som den såg ut innan motorn åkte ur:
Kommer ständigt uppdatera med bilder och info!
Steg 1 är fixat:
VR6 fram och bakvagn, bromsar, fjädring, fälgar(Bara för bes) Det är i stort sett en Golf 3 med Golf 2 kaross. Bilen är även försedd med mk3 instrumentbräda.
Bilen är besiktigad hos SFRO som ombyggt fordon samt godkänd på regbes på Bilprovningen. Klart 14 sept 2009.
Steg 2: Ta ur besiktningsmotor ( Som i övrigt ägs av Erik här på vr6.nu)
Bygga en 2,9 som är trimmad! Lista på lite godis som ska finnas i och på motorn:
Stege 2 insug by "Nexen"
Mappad på E85?
Större e85 spridare?
Nya packningar (och lager?)i hela motorn.
Svänghjulsdämpare
Potad topp
Kammar 276 grader "mild race"
Lågviktslyftare
Hårdare ventilfjädrar
Lättare ventiler
Diffad 02A Låda
Lättat svänghjul 4,3kg. Original 7,7kg
4 puckad sinter Clutchnet
Ny tryckplatta
DLI Spakställ med shortshift
2,7" rostfritt avgas med en eller två dämpare.
Osynligt utblås.
Extraktor (Om det gör någon skillnad?)
Den nya motorn kommer att byggas efter Jul. Fram till jul ska jag fixa lite andra saker på bilen:
Lacka lite saker.
Sätta i en fullbur.
Rallystolar
4 punktsbälten
Moccaratt
Hoppas jag kommer få lite kritik och förslag under hösten och vintern som kommer!
Kommer lite bilder från som den såg ut innan motorn åkte ur:
Kommer ständigt uppdatera med bilder och info!
Senast redigerad av ros_golf88 den mån 22 feb 2010, 20:25, redigerad totalt 14 gång.
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 485
- Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
- Ort: ängelholm
- Kontakt:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 674
- Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
- Ort: Borås
Hur gick du till väga för att kunna regga in en vanlig CL ? tycker fortfarande alla regler är luddiga. är det ombyggt fordon genom SFRO, vad krävdes. Jetta 90 med RP org borde la så fall gå regga me vr6 med byggde ju min mk2 vr6 på en G60 så slapp ju undan väldigt lätt me enbart regg me motorbyte
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
Jo, det finns två olika regler de går efter, antingen effektökning på max 20% och vridmomentökning med 10% eller i vissa fall: Max effekt 15kW Din / 100kg tjänstevikt. Det sistnämda gäller mig! Sedan krävde de fjäderbensstag fram och bak, för de ser de som förstärkningar. Jetta 90 borde gå bra om du bygger om allt de säger, dvs fram, bakvagn bromsar, fjädring styrning mm. Jo en g60 är lättare att börja på.tobbe80 skrev:Hur gick du till väga för att kunna regga in en vanlig CL ? tycker fortfarande alla regler är luddiga. är det ombyggt fordon genom SFRO, vad krävdes. Jetta 90 med RP org borde la så fall gå regga me vr6 med byggde ju min mk2 vr6 på en G60 så slapp ju undan väldigt lätt me enbart regg me motorbyte
Mvh Anders
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Riktigt kul bygge stämmer det att det mesta från mk3 vr6 e bult on på golf 2an? har en 8vgti som jag haft turbo i som jag tänkte bygga med vr6 motor ... Funderar bara på hur mycket jobb det blir ,
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 485
- Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
- Ort: ängelholm
- Kontakt:
Här kan jag svara: japp de mesta är bolt on:D kolla in på http://www.mk2vr6.com/board/index.php?s ... 570743d2a1Wildstlye skrev:Riktigt kul bygge stämmer det att det mesta från mk3 vr6 e bult on på golf 2an? har en 8vgti som jag haft turbo i som jag tänkte bygga med vr6 motor ... Funderar bara på hur mycket jobb det blir ,
man kan även vr6 konvetera en seat ibiza och de ska jag göra nu i vinter:) det mesta ska vara bolt on där med.
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 184
- Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
- Ort: Falun
- Kontakt:
david_malax skrev:Här kan jag svara: japp de mesta är bolt on:D kolla in på http://www.mk2vr6.com/board/index.php?s ... 570743d2a1Wildstlye skrev:Riktigt kul bygge stämmer det att det mesta från mk3 vr6 e bult on på golf 2an? har en 8vgti som jag haft turbo i som jag tänkte bygga med vr6 motor ... Funderar bara på hur mycket jobb det blir ,
man kan även vr6 konvetera en seat ibiza och de ska jag göra nu i vinter:) det mesta ska vara bolt on där med.
Där fick du svaret!