Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)
- foffa2002
- VR6-mentor
- Inlägg: 530
- Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39
Blew my clutch,FW and killed my DRP 02M box,radiator,hood and lots of other engine components.
Propably ~4000$ to fix this mess.
Im gonna have a talk to US based clutch company on monday .... lets call em XXXXXXXXX for now
First test with WOT BOX was great and i launched at 6200rpm and flatshifted.
Low boost and did a 11.40@134.5 :thumbup:
Added some more rpm to the WOT BOX launch and let the air out of the tires to 7.5psi.
clutch exploded instantly after the 60ft :thumbdown:
2 launches :banghead:
Big thanks to Erik JETTA VR6 R32
3 pimps
First test before the 4000$ disaster!!
http://www.youtube.com/watch?v=8QT4Jwh-JDU
Propably ~4000$ to fix this mess.
Im gonna have a talk to US based clutch company on monday .... lets call em XXXXXXXXX for now
First test with WOT BOX was great and i launched at 6200rpm and flatshifted.
Low boost and did a 11.40@134.5 :thumbup:
Added some more rpm to the WOT BOX launch and let the air out of the tires to 7.5psi.
clutch exploded instantly after the 60ft :thumbdown:
2 launches :banghead:
Big thanks to Erik JETTA VR6 R32
3 pimps
First test before the 4000$ disaster!!
http://www.youtube.com/watch?v=8QT4Jwh-JDU
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Var tag sen man skrev några rader om de senaste uppdateringarna men håll i er för nu kommer det
Köpte på mig Henkes (z-vr6nitrous) gamla ic under bug run -09. Tack för det!
Denna ic hade nästan samma mått som min gamla, men isf 3" tjock så mäter denna pjäs 4"
Trodde inte ja skulle behöva modda så mycket på tryck rören för att få dit den men där misstog ja mig. Det slutade med att ja kapa upp alla tryckrören i små delar.
Tyckte ja kunde göra rördragningen mycket bättre nu än för några år sedan (och de kunde jag ) Bättre passform, längre radier, mindre silikon skarv=bättre flås.
Notera oljekylarens nya placering den får bra mycket mer kallluft än tidigare.
En hjulinställning satt inte fel efter allt skruvande. Tack till Martin på bilmetro falun för hjälpen!
Lät Forsberg svarva till nya vajer arreteringar som ja försåg med länkhuven, allt i stål för noll flexningar vid växlingarna. Nedan ser ni 2 olika orginal arreteringar, den längst ner på bild är den som är sämst att använda den flexar hur mycket som helst. Inget för den som eftersträvar stumma snabba växlingar.
Blev en rejäl skillnad denna moddning kan hindra missväxlinar å rädda hela lådan.
Finn ett fel
Tyckte bilen betedde sig väldigt konstigt när ja stod still och hade kopplingen nertryck vid en snabb uppvarvning till ca:4500-5000rpm så ville bilen göra ett minimalt skutt frammåt. Jag monterde en huvudcylinder från en golf mk4, tänkte att de kanske blir fel med mk3 huvudcylinder grejor på 02M lådan. Mycket jobb med att få den nya cylindern att passa men de gick, fick dessutom dit en slags hydralisk utväxling som sitter på golf 4 an=kopplingen blev mer lätttrampad
Men felet bestod trots åtskilliga luftningar Ja de var den andra cluchnet kopplingen som dog, Suck
Nu fanns de bara en sak att göra: riva ner. Vad felet beror på ser ni på bilderna, hade nog tur att ja rev i tid så de inte blev lika illa som för Foffa.
Denna gång ska ja pröva en Sachs koppling specad till 610Nm, kanske lite i underkant men ja tror mer på en tysk som specar i underkant än en jänkare som säger de dubbla Detta blev min 5 eftermarknads koppling ja köpte börjar bli lite tråkigt de här me alla ras. Tack till DLI teknik för snabb leverans och foffa som fick gå ut i garaget me tumstocken Den här nya har som den uppmärksamma ser extra förstärkta solfjädrar.
Självklart så räckte de inte med att kopplingen paja, nej då hela koppen som håller bakre motorfästet hade slitits loss från framvagnsbalken. Trött man blir. En attack med svetsen å fästet var på plats igen... ja nästan iaf de skulle väl krångla lite när den bakre skruven skulle i motorfästet men de löste sig till slut.
Nu rullar bilen igen lite mappning av olika laddtryckskurvor återstår dock när ja plockat ur en fjäder ur wg. och kopplat in hastighets signal till sprutet Annars så är allt klart för helgens rejs på kjula, eskilstuna. Håll tummarna för en regnfri helg och ett par snabba tidkort
Ps. Kolla nya bilsport för lite pinsamma kort på ägaren av denna svarta bastard
Köpte på mig Henkes (z-vr6nitrous) gamla ic under bug run -09. Tack för det!
Denna ic hade nästan samma mått som min gamla, men isf 3" tjock så mäter denna pjäs 4"
Trodde inte ja skulle behöva modda så mycket på tryck rören för att få dit den men där misstog ja mig. Det slutade med att ja kapa upp alla tryckrören i små delar.
Tyckte ja kunde göra rördragningen mycket bättre nu än för några år sedan (och de kunde jag ) Bättre passform, längre radier, mindre silikon skarv=bättre flås.
Notera oljekylarens nya placering den får bra mycket mer kallluft än tidigare.
En hjulinställning satt inte fel efter allt skruvande. Tack till Martin på bilmetro falun för hjälpen!
Lät Forsberg svarva till nya vajer arreteringar som ja försåg med länkhuven, allt i stål för noll flexningar vid växlingarna. Nedan ser ni 2 olika orginal arreteringar, den längst ner på bild är den som är sämst att använda den flexar hur mycket som helst. Inget för den som eftersträvar stumma snabba växlingar.
Blev en rejäl skillnad denna moddning kan hindra missväxlinar å rädda hela lådan.
Finn ett fel
Tyckte bilen betedde sig väldigt konstigt när ja stod still och hade kopplingen nertryck vid en snabb uppvarvning till ca:4500-5000rpm så ville bilen göra ett minimalt skutt frammåt. Jag monterde en huvudcylinder från en golf mk4, tänkte att de kanske blir fel med mk3 huvudcylinder grejor på 02M lådan. Mycket jobb med att få den nya cylindern att passa men de gick, fick dessutom dit en slags hydralisk utväxling som sitter på golf 4 an=kopplingen blev mer lätttrampad
Men felet bestod trots åtskilliga luftningar Ja de var den andra cluchnet kopplingen som dog, Suck
Nu fanns de bara en sak att göra: riva ner. Vad felet beror på ser ni på bilderna, hade nog tur att ja rev i tid så de inte blev lika illa som för Foffa.
Denna gång ska ja pröva en Sachs koppling specad till 610Nm, kanske lite i underkant men ja tror mer på en tysk som specar i underkant än en jänkare som säger de dubbla Detta blev min 5 eftermarknads koppling ja köpte börjar bli lite tråkigt de här me alla ras. Tack till DLI teknik för snabb leverans och foffa som fick gå ut i garaget me tumstocken Den här nya har som den uppmärksamma ser extra förstärkta solfjädrar.
Självklart så räckte de inte med att kopplingen paja, nej då hela koppen som håller bakre motorfästet hade slitits loss från framvagnsbalken. Trött man blir. En attack med svetsen å fästet var på plats igen... ja nästan iaf de skulle väl krångla lite när den bakre skruven skulle i motorfästet men de löste sig till slut.
Nu rullar bilen igen lite mappning av olika laddtryckskurvor återstår dock när ja plockat ur en fjäder ur wg. och kopplat in hastighets signal till sprutet Annars så är allt klart för helgens rejs på kjula, eskilstuna. Håll tummarna för en regnfri helg och ett par snabba tidkort
Ps. Kolla nya bilsport för lite pinsamma kort på ägaren av denna svarta bastard
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- foffa2002
- VR6-mentor
- Inlägg: 530
- Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Haha! Uniballs å länkhuven är ju inte världens newsflash direkt, kom nog före -07 Ja har väl haft tillräckligt med andra bekymmer för att inte hinna med dessa små moddningar. Men när du sa de där om smör knivarna på kjula de avgjorde helt klart saken De tidiga oem grejorna suger verkligen pung.foffa2002 skrev:Soooooo 2007Robin skrev:Smart grej de där med växellänkaget aldrig tänkt på det måste också lösa :>
Det var när Erik fick känna på hur fint min växelspak gick som han fattade att det ska vara som när 2 smörknivar har sex ....vid växling dvs
och Robin>> De är inga konstigheter att bygga till ditt 02A länkage, men du har mer att hämta om du får dit ett spakställ från en nyare golf typ mk4-mk5, de är första steget.
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
Äntligen börjar tidkorten peka åt rätt håll
I går kördes årets sista rejs på kjula. Sista och fjärde repan ut för dagen kördes personbästa Som bästa 60ft noterades 1,83 som följdes upp av en missväxling Kännde mig rätt nöjd med dagen och hade inte ork att stanna till dagens körningar så ja packade ihop å drog hemmåt dalarna
Grattis oxå till stallkambraten Tobbe G i den gule som lyckades spaka hem en 11,55@198km/h repa !
Hade ingen med mig som höll i nån filmkamera så de enda ja kan erbjuda är ett dåligt mobilkamera klipp
http://www.stahlherz.com/vrtt09sept/MOV00307.mp4
I går kördes årets sista rejs på kjula. Sista och fjärde repan ut för dagen kördes personbästa Som bästa 60ft noterades 1,83 som följdes upp av en missväxling Kännde mig rätt nöjd med dagen och hade inte ork att stanna till dagens körningar så ja packade ihop å drog hemmåt dalarna
Grattis oxå till stallkambraten Tobbe G i den gule som lyckades spaka hem en 11,55@198km/h repa !
Hade ingen med mig som höll i nån filmkamera så de enda ja kan erbjuda är ett dåligt mobilkamera klipp
http://www.stahlherz.com/vrtt09sept/MOV00307.mp4
-
- VR6:are 4 ever
- Inlägg: 353
- Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
- Ort: Nykvarn
- Kontakt: