Renovering av motorn

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
xazh
VR6 Guide
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 11:54
Ort: Norrköping

Renovering av motorn

Inlägg av xazh »

Bilen hade slagit om till 26000 mil o det kändes nästan nödvändigt att kolla igenom motorn. Kedjorna bytte jag vid 24000 mil men det finns ju andra delar som slits med. Jag testade hur mycket glappet mellan kolven o cylinderväggen var jag fick ner ett 0,4 bladmått imellan men det kanske är normalt att det ska vara lite spel?

Jag tog lite bilder för att få kommentarer om saker o ting så man verkligen vet hur illa det är.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
En motor utan turbo suger. :D
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Hehe Uppe sent du =)
Gamla bilen!
Bild
xazh
VR6 Guide
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 11:54
Ort: Norrköping

Inlägg av xazh »

Skee^ skrev:Hehe Uppe sent du =)
Klart varit i garaget o skruvat sedan kl 20.. kom hem vid 00-01 tiden..min rygg värker som satan bilen är för låg :P haha
En motor utan turbo suger. :D
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Man får inte fram alls något vettigt genom att mäta med ett bladmått
mellan kolv och cylinder vägg.

Ett vanligt kompprov visar om motorn är i bra skick eller inte, vill man vara ännu noggrannare så tar man ett leakdown prov.

Synd att du inte tänkte på det innan du rev av toppen.

Men eftersom toppen redan är av så skadar det ju inte att slipa in ventilerna och provtrycka toppen.
Show us the meaning of haste
xazh
VR6 Guide
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 11:54
Ort: Norrköping

Inlägg av xazh »

mathias skrev:Man får inte fram alls något vettigt genom att mäta med ett bladmått
mellan kolv och cylinder vägg.

Ett vanligt kompprov visar om motorn är i bra skick eller inte, vill man vara ännu noggrannare så tar man ett leakdown prov.

Synd att du inte tänkte på det innan du rev av toppen.

Men eftersom toppen redan är av så skadar det ju inte att slipa in ventilerna och provtrycka toppen.
Jag har gjort komptest o det var inom marginalerna så det var lika bra att göra nått.
En motor utan turbo suger. :D
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

fixa ventilerna gör extremt mycket helt klart värt det passa på att byta styrningarna och tätningarna detta behövs på din topp garanterat
mk2 vr6
jöns
Lustgasare
Inlägg: 370
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
Ort: markaryd

Inlägg av jöns »

hur vet man om det behövs?
brum brum
xazh
VR6 Guide
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 11:54
Ort: Norrköping

Re: Renovering av motorn

Inlägg av xazh »

Jag tänkte på om någon vet om kammarna var slut?
Så på första bilden på dreven fattas det nått i första drevet? någon bricka lr nått?
En motor utan turbo suger. :D
Användarens profilbild
Henric
Hardcore VR6:are
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 09:22
Ort: Mjölby/Linköping

Re: Renovering av motorn

Inlägg av Henric »

xazh skrev:Jag tänkte på om någon vet om kammarna var slut?
Så på första bilden på dreven fattas det nått i första drevet? någon bricka lr nått?
nej det ska inte sitta nån bricka mellan skruven och drevet.


Henric
xazh
VR6 Guide
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 11:54
Ort: Norrköping

Re: Renovering av motorn

Inlägg av xazh »

Nu är toppen tillbaka o det ser bra ut :D
En motor utan turbo suger. :D
patrikb
Vr6 Beroende
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 18:59
Ort: Haninge(Sthlm)

Inlägg av patrikb »

Tar du isär och går igenom allt vet du ju i alla fall vad du har, så brukar jag se det. :D
/Patrik
xazh
VR6 Guide
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 11:54
Ort: Norrköping

Inlägg av xazh »

Har lite ont om pengar nu. Så det kommer dröjja innan det blir klart men stakar o kolvar ska plockas ur det kostar inget. bilder kommer vart efter.
En motor utan turbo suger. :D
Skriv svar