Röd vr6
- nosisfun
- Moderator
- Inlägg: 816
- Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
- Ort: skottorp / jönköping
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Har haft enormt mycket strul med golfen hittills.
Men ikväll så fixade jag en del saker och bilen funkade jävligt bra.
Med lite fuktig asfalt drog den loss hjulen hysteriskt på trean
och när man slängde i fyran så tappade hjulen lite fäste igen.
Väldigt skoj ett litet tag iallafall, eftersom det var ett tag sedan golfen
fungerade så lät man den bli riktigt varm och hadde stenkoll på mätarna.
Innan man ville ge fullt så lät jag oljan bli 90-95grader och
oljetrycket höll sig fint. Bara att börja med lite fullgas repor då.
Oljetempen höll sig under 100grader men vattentempen gick upp
mot 105-110grader.
Men det som avslutade kvällens smiskning av golfen var att oljetrycket
försvann. Tur i oturen var jag väldigt nära garaget så nån skada
på lagren hann nog inte uppstå.
Har olja precis överallt i hela motorutrymmet och nu känns det lite
tungt. Var ju inte länge sedan en oljeplugg hoppade ur.
Men ikväll så fixade jag en del saker och bilen funkade jävligt bra.
Med lite fuktig asfalt drog den loss hjulen hysteriskt på trean
och när man slängde i fyran så tappade hjulen lite fäste igen.
Väldigt skoj ett litet tag iallafall, eftersom det var ett tag sedan golfen
fungerade så lät man den bli riktigt varm och hadde stenkoll på mätarna.
Innan man ville ge fullt så lät jag oljan bli 90-95grader och
oljetrycket höll sig fint. Bara att börja med lite fullgas repor då.
Oljetempen höll sig under 100grader men vattentempen gick upp
mot 105-110grader.
Men det som avslutade kvällens smiskning av golfen var att oljetrycket
försvann. Tur i oturen var jag väldigt nära garaget så nån skada
på lagren hann nog inte uppstå.
Har olja precis överallt i hela motorutrymmet och nu känns det lite
tungt. Var ju inte länge sedan en oljeplugg hoppade ur.
Show us the meaning of haste
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 695
- Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
- Ort: Götet........
- Kontakt:
- lillen730
- *Donator*
- Inlägg: 221
- Blev medlem: mån 16 feb 2004, 10:47
- Ort: Bromma (Invandrad Östgötte)
- Kontakt:
Surt....
Ja nu har du ju lite tid på dig till nästa sommar ! Eller skall det bli vinteråkning?
Vad var det som gick sönder denna gången ? Tråkigt med olja överallt..
Ja nu har du ju lite tid på dig till nästa sommar ! Eller skall det bli vinteråkning?
Vad var det som gick sönder denna gången ? Tråkigt med olja överallt..
-= The Sound is out there =-
http://www.garaget.org/?car=2649
http://www.garaget.org/?car=234194
www.lillen.st
SÅLD http://www.garaget.org/?car=9302 SÅLD
http://www.garaget.org/?car=2649
http://www.garaget.org/?car=234194
www.lillen.st
SÅLD http://www.garaget.org/?car=9302 SÅLD
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Det var nog inget som gick sönder tippar jag på,
en gissning som troligtvis stämmer bra med verkligheten är
att en täckbricka/oljeplugg som sitter i oljekanalerna
tröttnade på tillvaron och ramlade ur.
Är isåfall andra gången på kort tid...
Lite av det andra jävelskapen som har hänt på den senaste milen
bilen har rullat är:
En 10,5mm auto tech tändkabelsats har gått
sönder då man inte får plats med avdragaren utan man får dra
direkt i kabeln.
En uppsättning stift har gått åt helvete (pga nedastående problem)
Bredbandslambdasonden lever sitt eget liv och kan helt plötsligt
få frispel och visa allt imellan 0.72-1.3 för att åter stabilera sig
och visa vettiga värden. V-power mappen är tillfetad med 7%
längre öppningstider på spridarna för att man inte vågar lita på
sonden riktigt. Kan vara läckage på avgaset som gör att lambdan
får intemittent frispel.
temperatursonden i insuget visade sig vara sprucken så bilen gick
rent ut sagt skit.
Bulten som håller fast spännrullen till kompresorremmen gick av
så remmen hoppade av.
Men när allt fungerar och alla barnsjukdomar är utsorterade så
är det förbannat roligt att köra.
Har bara kört på gatmappen ännu (v-power) så det finns mer
effekt kvar att utforska .
Under vintern ska pengar sparas för att kunna köpa
större spridare och en till soppapump för att kunna mappa
bilen för E85.
Allmän lättning står också på schemat, orginalhuven på 17kg
har bytts ut mot en tunn glasfiberhuv på 2-3kg.
Vita rial 17" tummare ska antagligen få gatdäck eller R-däck,
men helst monterar jag R-däck på lätta 16" tumsfälgar
om bromsarna får plats.
Hjulvinklarna ska ses över också, runt -3.5camber fram och mer
caster än orginal, toe blir 0.0grader.
-2,5 till -3.0grader camber bak.
Än fast det krånglar mycket nu har jag roliga planer för framtiden.
en gissning som troligtvis stämmer bra med verkligheten är
att en täckbricka/oljeplugg som sitter i oljekanalerna
tröttnade på tillvaron och ramlade ur.
Är isåfall andra gången på kort tid...
Lite av det andra jävelskapen som har hänt på den senaste milen
bilen har rullat är:
En 10,5mm auto tech tändkabelsats har gått
sönder då man inte får plats med avdragaren utan man får dra
direkt i kabeln.
En uppsättning stift har gått åt helvete (pga nedastående problem)
Bredbandslambdasonden lever sitt eget liv och kan helt plötsligt
få frispel och visa allt imellan 0.72-1.3 för att åter stabilera sig
och visa vettiga värden. V-power mappen är tillfetad med 7%
längre öppningstider på spridarna för att man inte vågar lita på
sonden riktigt. Kan vara läckage på avgaset som gör att lambdan
får intemittent frispel.
temperatursonden i insuget visade sig vara sprucken så bilen gick
rent ut sagt skit.
Bulten som håller fast spännrullen till kompresorremmen gick av
så remmen hoppade av.
Men när allt fungerar och alla barnsjukdomar är utsorterade så
är det förbannat roligt att köra.
Har bara kört på gatmappen ännu (v-power) så det finns mer
effekt kvar att utforska .
Under vintern ska pengar sparas för att kunna köpa
större spridare och en till soppapump för att kunna mappa
bilen för E85.
Allmän lättning står också på schemat, orginalhuven på 17kg
har bytts ut mot en tunn glasfiberhuv på 2-3kg.
Vita rial 17" tummare ska antagligen få gatdäck eller R-däck,
men helst monterar jag R-däck på lätta 16" tumsfälgar
om bromsarna får plats.
Hjulvinklarna ska ses över också, runt -3.5camber fram och mer
caster än orginal, toe blir 0.0grader.
-2,5 till -3.0grader camber bak.
Än fast det krånglar mycket nu har jag roliga planer för framtiden.
Show us the meaning of haste
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Då har det hänt lite med golfen igen.
Jag trodde att en oljeplugg i huvudoljekanalen hadde lossnat igen
precis som förra gången men så var inte fallet.
En av oljeslangarna till oljekylaren hadde skavt mot nått
och blivit försvagad så den sprang läck.
Kan säga att 4-5L olja som sprutar ut i motorutrymmet
kräver lååång sanering efteråt.
Den här gången köpte jag stålomspunnnen slang och drog
den annorlunda i motorutrymmet för att inte riskera haveri igen.
Har fått hjälp av mäster vr6 olofsson med inställningar på dtat
av bredbandslambdan, (och allt annat hjälper han mig med också).
Autometer EGT mätare och 630cc spridare är beställda så nu
fattas bara en till soppapump innan bilen är redo för E85 konventering.
Jag trodde att en oljeplugg i huvudoljekanalen hadde lossnat igen
precis som förra gången men så var inte fallet.
En av oljeslangarna till oljekylaren hadde skavt mot nått
och blivit försvagad så den sprang läck.
Kan säga att 4-5L olja som sprutar ut i motorutrymmet
kräver lååång sanering efteråt.
Den här gången köpte jag stålomspunnnen slang och drog
den annorlunda i motorutrymmet för att inte riskera haveri igen.
Har fått hjälp av mäster vr6 olofsson med inställningar på dtat
av bredbandslambdan, (och allt annat hjälper han mig med också).
Autometer EGT mätare och 630cc spridare är beställda så nu
fattas bara en till soppapump innan bilen är redo för E85 konventering.
Show us the meaning of haste
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 695
- Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
- Ort: Götet........
- Kontakt:
- foffa2002
- VR6-mentor
- Inlägg: 530
- Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39
värsta är att oljeläck i den klassen brukar betyda lågt tryck på vevlagrena = vevlager rasmathias skrev:Då har det hänt lite med golfen igen.
Jag trodde att en oljeplugg i huvudoljekanalen hadde lossnat igen
precis som förra gången men så var inte fallet.
En av oljeslangarna till oljekylaren hadde skavt mot nått
och blivit försvagad så den sprang läck.
Kan säga att 4-5L olja som sprutar ut i motorutrymmet
kräver lååång sanering efteråt.
Den här gången köpte jag stålomspunnnen slang och drog
den annorlunda i motorutrymmet för att inte riskera haveri igen.
Har fått hjälp av mäster vr6 olofsson med inställningar på dtat
av bredbandslambdan, (och allt annat hjälper han mig med också).
Autometer EGT mätare och 630cc spridare är beställda så nu
fattas bara en till soppapump innan bilen är redo för E85 konventering.
plocka sumpen och kolla 1-2 överfall
//F
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
foffa: Jag är medveten om att lagren kan ha tagit skada.
Har hällt i billig "no name" olja och kollat oljefiltret noga efter
rester av metallspån, glittrig olja men det ser bra ut där iallafall.
Har startat upp bilen för att se om det var ytterligare läckage
någonstans och lyssnat efter oljud men det ser bra ut och låter bra.
Ska tömma ur skitoljan och givetvis ska lageröverfallen kollas.
Ser det lagren bra ut ska jag byta till bra olja och provköra bilen.
Tänkte köra biltemas 5-50 olja men undrar om nån som har bra
tips på olja gjord för E85? Tror autotech rekommenderar sina kunder
som har mappat för E85 nån oljetillsatts till oljan.
Andra kör på specialoljor eller tom hel raka oljor.
Kanske lika bra att köra riktigt täta oljebyten bara och köra en bra
helsyntets olja.
Har hällt i billig "no name" olja och kollat oljefiltret noga efter
rester av metallspån, glittrig olja men det ser bra ut där iallafall.
Har startat upp bilen för att se om det var ytterligare läckage
någonstans och lyssnat efter oljud men det ser bra ut och låter bra.
Ska tömma ur skitoljan och givetvis ska lageröverfallen kollas.
Ser det lagren bra ut ska jag byta till bra olja och provköra bilen.
Tänkte köra biltemas 5-50 olja men undrar om nån som har bra
tips på olja gjord för E85? Tror autotech rekommenderar sina kunder
som har mappat för E85 nån oljetillsatts till oljan.
Andra kör på specialoljor eller tom hel raka oljor.
Kanske lika bra att köra riktigt täta oljebyten bara och köra en bra
helsyntets olja.
Show us the meaning of haste
- foffa2002
- VR6-mentor
- Inlägg: 530
- Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39
Har kört 5-50 från biltema med E85 sen 2004mathias skrev:foffa: Jag är medveten om att lagren kan ha tagit skada.
Har hällt i billig "no name" olja och kollat oljefiltret noga efter
rester av metallspån, glittrig olja men det ser bra ut där iallafall.
Har startat upp bilen för att se om det var ytterligare läckage
någonstans och lyssnat efter oljud men det ser bra ut och låter bra.
Ska tömma ur skitoljan och givetvis ska lageröverfallen kollas.
Ser det lagren bra ut ska jag byta till bra olja och provköra bilen.
Tänkte köra biltemas 5-50 olja men undrar om nån som har bra
tips på olja gjord för E85? Tror autotech rekommenderar sina kunder
som har mappat för E85 nån oljetillsatts till oljan.
Andra kör på specialoljor eller tom hel raka oljor.
Kanske lika bra att köra riktigt täta oljebyten bara och köra en bra
helsyntets olja.
Inga problem här
//F
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Har stått stilla ett tag igen med racern, (ovanligt va? )
Har köpt högohmiga 630 siemens spridare och ska köpa en walbro
255L/h soppa pump till den 25e så är all hårdvara inköpt för E85
konventeringen.
Har jobbat tokigt mycket ett tag och börjar bli lite less på
min 5000kr saab, än fast den funkar klockrent bra.
För att kunna åka till jobbet och köra allmänt med lite stil har en
ny bruksbil införskaffats, golf vr6 givetvis.
Bilen är väldigt fin för sin ålder och så trevlig att åka i, dock
har jag ett litet bekymmmer.
Bakfälgen på bilden är en PCW någonting.
Jag fick bara med 3st 17" PCW fälgar då en var skrot, jag har sökt med
ljus och lyckta för att kunna köpa en till likadan men har ingen hittat.
Är det nån som vet vad fälgen heter och var man kan köpa dom?
Har köpt högohmiga 630 siemens spridare och ska köpa en walbro
255L/h soppa pump till den 25e så är all hårdvara inköpt för E85
konventeringen.
Har jobbat tokigt mycket ett tag och börjar bli lite less på
min 5000kr saab, än fast den funkar klockrent bra.
För att kunna åka till jobbet och köra allmänt med lite stil har en
ny bruksbil införskaffats, golf vr6 givetvis.
Bilen är väldigt fin för sin ålder och så trevlig att åka i, dock
har jag ett litet bekymmmer.
Bakfälgen på bilden är en PCW någonting.
Jag fick bara med 3st 17" PCW fälgar då en var skrot, jag har sökt med
ljus och lyckta för att kunna köpa en till likadan men har ingen hittat.
Är det nån som vet vad fälgen heter och var man kan köpa dom?
Show us the meaning of haste
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
- Ort: Stockholm
Fälgen på bilden vänster bak heter Integral A2. Tillverkas tydligen inte längre men borde väl finnas nån som har några kvar kanske nånstans.mathias skrev:Har stått stilla ett tag igen med racern, (ovanligt va? )
Har köpt högohmiga 630 siemens spridare och ska köpa en walbro
255L/h soppa pump till den 25e så är all hårdvara inköpt för E85
konventeringen.
Har jobbat tokigt mycket ett tag och börjar bli lite less på
min 5000kr saab, än fast den funkar klockrent bra.
För att kunna åka till jobbet och köra allmänt med lite stil har en
ny bruksbil införskaffats, golf vr6 givetvis.
Bilen är väldigt fin för sin ålder och så trevlig att åka i, dock
har jag ett litet bekymmmer.
Bakfälgen på bilden är en PCW någonting.
Jag fick bara med 3st 17" PCW fälgar då en var skrot, jag har sökt med
ljus och lyckta för att kunna köpa en till likadan men har ingen hittat.
Är det nån som vet vad fälgen heter och var man kan köpa dom?
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.