Röd vr6
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
rotrex c30-94 c2 fueling
Efter en 76timmars arbetsvecka så blev det äntligen min
lediga vecka igen .
Bredbandslambdan lever fortfarande sitt eget lilla kluvna liv.
Pendlar precis hur den vill mellan 10:1 - 17:1 AFR, dvs går inte
få ut nån vettig info som den visar.
I jakten på att lösa problemet så kollade jag över läckage i avgassystemet och ska även kolla över jord anslutningen till
mätaren.
Medan jag kollade över grenrör, byxrör, katt mm passade
jag på att installera en adapter till EGR sensor i kollektorn på
grenröret.
Skarven mellan byxröret och gjutjärnsgrenrören är inte alls
fin ur flödes synpunkt, byxröret är svetsat på insidan.
Syns kanske inte så bra men svetsen bygger en stor ful
ring som förstör flödet. Både grenrörskollektorn och rören på
byxröret är 41mm invändigt.
Fick plocka fram fil och dremmel.
Vänstra röret påbörjat.
Matchportat till 41mm.
Tillsnyggad radie.
lediga vecka igen .
Bredbandslambdan lever fortfarande sitt eget lilla kluvna liv.
Pendlar precis hur den vill mellan 10:1 - 17:1 AFR, dvs går inte
få ut nån vettig info som den visar.
I jakten på att lösa problemet så kollade jag över läckage i avgassystemet och ska även kolla över jord anslutningen till
mätaren.
Medan jag kollade över grenrör, byxrör, katt mm passade
jag på att installera en adapter till EGR sensor i kollektorn på
grenröret.
Skarven mellan byxröret och gjutjärnsgrenrören är inte alls
fin ur flödes synpunkt, byxröret är svetsat på insidan.
Syns kanske inte så bra men svetsen bygger en stor ful
ring som förstör flödet. Både grenrörskollektorn och rören på
byxröret är 41mm invändigt.
Fick plocka fram fil och dremmel.
Vänstra röret påbörjat.
Matchportat till 41mm.
Tillsnyggad radie.
Senast redigerad av mathias den fre 13 nov 2009, 18:20, redigerad totalt 1 gånger.
Show us the meaning of haste
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Efter en massa strul med elsystemet och DTA boxen så har bilen
blivit ståendes långa perioder.
Vid varje uppstart har nått nytt el fel uppstått.
Allt från pendlande bredbands lambda till skenande vindrute torkare
och flipperspelande avgastemp.
Men för någon dag sedan tog allt en vändning.
C2 stage 3 kit inhandlades av maiden vr6.
Det kittet är gjort för en obd2 vr6a.
Som tur är har jag en låg milad, obd2 flyttgods bil från USA.
Det bästa med den bilen är att man har en tusen olika dispanser på
bilen, allt från belysning till avgaskrav!
Provstartade bilen idag med C2 ECU`n, tomgången var perfekt och
bilen startade på första försöket.
Den amerikanska bilen har redan ärvt racingbromsarna från racebilen
och snart plockas kompressormotorn över.
Vad som händer i vinter med racing bilen är oklart.
Skärmarna är redan breddade med slägghammare och diverse
ful verktyg till ca: 40-50mm bredare.
Dvs bilen är ful som stryk.
har dagdrömt om bakflyttad kylare, stora luftintag på sidorna till kylaren
och maximalt lättad kaross.
Troligtvis kommer inga bilder på USA bilen att läggas upp.
Vill ha en anonym bil med massor av pulver under huven.
Vissa här på forumet vet vilken bil det handlar om men den stora
massan bör inte veta om det.
blivit ståendes långa perioder.
Vid varje uppstart har nått nytt el fel uppstått.
Allt från pendlande bredbands lambda till skenande vindrute torkare
och flipperspelande avgastemp.
Men för någon dag sedan tog allt en vändning.
C2 stage 3 kit inhandlades av maiden vr6.
Det kittet är gjort för en obd2 vr6a.
Som tur är har jag en låg milad, obd2 flyttgods bil från USA.
Det bästa med den bilen är att man har en tusen olika dispanser på
bilen, allt från belysning till avgaskrav!
Provstartade bilen idag med C2 ECU`n, tomgången var perfekt och
bilen startade på första försöket.
Den amerikanska bilen har redan ärvt racingbromsarna från racebilen
och snart plockas kompressormotorn över.
Vad som händer i vinter med racing bilen är oklart.
Skärmarna är redan breddade med slägghammare och diverse
ful verktyg till ca: 40-50mm bredare.
Dvs bilen är ful som stryk.
har dagdrömt om bakflyttad kylare, stora luftintag på sidorna till kylaren
och maximalt lättad kaross.
Troligtvis kommer inga bilder på USA bilen att läggas upp.
Vill ha en anonym bil med massor av pulver under huven.
Vissa här på forumet vet vilken bil det handlar om men den stora
massan bör inte veta om det.
Show us the meaning of haste
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Pouzar: japp, bilen var med på bugrun.
Pouzar: jag har sett en film med tyskstukade bilar från bugrun.
bla var alexanders röda vr6a med och den svarta med tackräcke.
Har ni sett filmen? grymt läckert filmat.
Har du eller alexander inte sett den ska jag försöka leta fram den.
Kroll: det får bli så här, en modern bil med avgaskrav likt en 75a
känns ju ganska bra
Pouzar: jag har sett en film med tyskstukade bilar från bugrun.
bla var alexanders röda vr6a med och den svarta med tackräcke.
Har ni sett filmen? grymt läckert filmat.
Har du eller alexander inte sett den ska jag försöka leta fram den.
Kroll: det får bli så här, en modern bil med avgaskrav likt en 75a
känns ju ganska bra
Show us the meaning of haste
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Bilen är inget monster så som turbo vr6orna som huserar här på
forumet.
Kan tänka mig att effekten i bilen ligger i närheten av 400hk, ingen
idè att spekulera utan ett riktigt bromspapper.
Men vad som gör mig riktigt glad är att allt fungerar helt perfekt.
Tomgång, krypkörning, stadskörning och fullgas repor går precis
lika rent och snyggt som en orginalare.
Vad som nästan är ännu roligare än att känna accet är ställa sig
på bromsen, 6 kolvsoken och dom stora skivorna verkligen suger ner
framvagnen i backen och bilen bromsar helt fenomenalt.
Jag har kvar den lila vr6an, dta sprutet sitter kvar i den och så finns
det stora spridare på hyllan. Har några motorer i garaget också.
Skulle vara jävligt roligt att bygga om den lilagolfen med plastrutor,
kylare i skuffen och en högkompad (10:1-10,5:1) turbomotor med lågt ladd.
Någon lämplig turbo med inbyggd wastegate för 2-4kkr som passar bra till en 2,8L vr6a? får inte vara för liten och bygga mottryck.
forumet.
Kan tänka mig att effekten i bilen ligger i närheten av 400hk, ingen
idè att spekulera utan ett riktigt bromspapper.
Men vad som gör mig riktigt glad är att allt fungerar helt perfekt.
Tomgång, krypkörning, stadskörning och fullgas repor går precis
lika rent och snyggt som en orginalare.
Vad som nästan är ännu roligare än att känna accet är ställa sig
på bromsen, 6 kolvsoken och dom stora skivorna verkligen suger ner
framvagnen i backen och bilen bromsar helt fenomenalt.
Jag har kvar den lila vr6an, dta sprutet sitter kvar i den och så finns
det stora spridare på hyllan. Har några motorer i garaget också.
Skulle vara jävligt roligt att bygga om den lilagolfen med plastrutor,
kylare i skuffen och en högkompad (10:1-10,5:1) turbomotor med lågt ladd.
Någon lämplig turbo med inbyggd wastegate för 2-4kkr som passar bra till en 2,8L vr6a? får inte vara för liten och bygga mottryck.
Show us the meaning of haste
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
Utroligt kul at høra Mathias C2 42# mjukvaran er ju for turbo, men ser ut til at funka med Rotrex oxo. Plugn play Mathiasmathias skrev:Bilen är inget monster så som turbo vr6orna som huserar här på
forumet.
Kan tänka mig att effekten i bilen ligger i närheten av 400hk, ingen
idè att spekulera utan ett riktigt bromspapper.
Men vad som gör mig riktigt glad är att allt fungerar helt perfekt.
Tomgång, krypkörning, stadskörning och fullgas repor går precis
lika rent och snyggt som en orginalare.
.
12V, 35R/1.06, 02M, 630cc Pro Maf.
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
plug n play!
Har en kille här i byn (arvika) som är väldigt duktig på trimma motorer.
Bla så har han byggt sin egen snurra, volvo 2,3L 16v på 1009hk.
Han provkörde min vr6a och var faktiskt imponerad över att en
"ful chippad" dvs en orginal ecu som har ändrat programvara för att
passa vilken överladdad vr6a som helst kunde fungera så bra.
afr ligger alltid på stadiga värden och allt funkar bra.
Visst finns det mer effekt att plocka ur motorn med e85 och en vassare
tändkurva men jag är jätte nöjd så som det är.
(dessutom gillar växellådan både ecu och den linjära laddtryckskurvan)
Har en kille här i byn (arvika) som är väldigt duktig på trimma motorer.
Bla så har han byggt sin egen snurra, volvo 2,3L 16v på 1009hk.
Han provkörde min vr6a och var faktiskt imponerad över att en
"ful chippad" dvs en orginal ecu som har ändrat programvara för att
passa vilken överladdad vr6a som helst kunde fungera så bra.
afr ligger alltid på stadiga värden och allt funkar bra.
Visst finns det mer effekt att plocka ur motorn med e85 och en vassare
tändkurva men jag är jätte nöjd så som det är.
(dessutom gillar växellådan både ecu och den linjära laddtryckskurvan)
Show us the meaning of haste
- Maiden-VR6
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 291
- Blev medlem: lör 26 nov 2005, 18:18
- Ort: Jevnaker, Norge
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
Mer ladd än så här gillar inte rotrexen alls, körs väl på gränsen redan nu.
Vad som skulle kunna göras är e85 konventering och högre tändning.
Annars är jag sugen på lite vassare kammar, har kikat lite på 262or.
Jag är jättenöjd som bilen är nu, kanske bara dumt att ändra på ett
fungerande koncept.
Vad som är i göring nu är i planeringsstadietet ett riktigt snik koncept med turbo motor till
en av mina andra vr6or.
Orginalmotor: oöppnad.
Motorstyrning: dta med 630 spridare.
turbo: relik från 80talet, c26 från toyota supra mkIII 3.0t. 0,6-0,8bar max.
Får se vad som behövs att köpas in för att få ett fungerande koncept.
under 5000kr och runt 300hk är målet.
Vad som skulle kunna göras är e85 konventering och högre tändning.
Annars är jag sugen på lite vassare kammar, har kikat lite på 262or.
Jag är jättenöjd som bilen är nu, kanske bara dumt att ändra på ett
fungerande koncept.
Vad som är i göring nu är i planeringsstadietet ett riktigt snik koncept med turbo motor till
en av mina andra vr6or.
Orginalmotor: oöppnad.
Motorstyrning: dta med 630 spridare.
turbo: relik från 80talet, c26 från toyota supra mkIII 3.0t. 0,6-0,8bar max.
Får se vad som behövs att köpas in för att få ett fungerande koncept.
under 5000kr och runt 300hk är målet.
Show us the meaning of haste