Röd vr6

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

mathias skrev:Hahaa, verkligen sant! pengarna bara blåser bort..... spårlöst.

Kom på att jag saknade en svetsmutter till lambdan idag, stegade in på den lokala speedshopen och köpte en liten svetsmutter för 120kr! lika bra att köpa lite avgasbandage för grenröret samtidigt... ytterligare 450kr.

Väldigt många smådetaljer gör att tusenlapparna bara försvinner, blev tex större oljekyl till kompressorn idag dock beggat så det blev inte så farligt dyrt.

Väntar på att få tillbaka blocket från o ringningen och där försvinner ytterligare några stora lappar :wink: .

Men va fan det är ju självvalt och det största intresse jag har.
Heheh ...ett paket ala 50st lambdamuttrar kostar ju 120:-
Fan vad sånna lokala speedshops tar betalt :roll:
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Bild
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Kul som fan att höra att man inspirerat andra, de inspirerar mig själv :) De är väl lite av tanken med en forums tråd, som nån sa "inspirera andra eller avskräcka andra från att börja med liknande dårskap" hehe. Hur som helst kul att du greja en tråd, kommer följa den med förväntningar. Hoppas de går bra med allt!
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Motorn på bilden är min projekt motor. numer är den borrad 1mm och toppen renoverad. Mer bilder kommer
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Eftersom jag inte verkar få tag i nått garage går det SAKTA framåt, svarvade till ett par motorbussningar i delrin liknande material på jobbet igår och ska hämta ut en 3bars mapsensor annars är det dött.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

På väg hem från jobbet i söndagskväll så hände det nått riktigt otrevligt med bruksbilen, bromspedalen trampades i botten
och det hände inget. PANIK!

Bruksen parkerades och min kära golf får tjänstgöra som till och från jobbet bil numera. Skivor,belägg,ok,bromsvätska och vajrar med hölje byttes på golfen men ändå tar handbromsen SKITDÅLIGT .

Är nog inte tänkt att jag ska jag ska ha en vass goffe, ska ta tag i det imorgon och undersöka vad som felas med bromsarna.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
NorrmanRacing
VR6 Guide
Inlägg: 128
Blev medlem: mån 08 jan 2007, 21:06
Ort: Olofström

Inlägg av NorrmanRacing »

Ser ut att bli ett häftigt projekt detta skall vi följa! :lol:
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Visst är de jätte kul när man behöver meka bruksbilen ofrivilligt? Man ska precis handla nå dyra grejor till dräparen och vad händer? vinterbilen pajjar å de enda val man har är skrota eller lägga ut $$ å skruva ett par dar. Fy fan, been there done that! Lider med dig Mathias ps. klart du ska åka vass golf till sommaren, kämpa!
Senast redigerad av Erik den tis 06 mar 2007, 02:13, redigerad totalt 1 gånger.
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Eftersom jag var tvungen att plocka fram golfen och använda den som bruksbil så känndes det rätt att lämna in den på 4 hjulsinställning.

Jag valde -1,3grader camber fram och LITE toe out, bakvagnen var rak och fin och låg på -1,5graders camber, helt enligt fabriks spec.
Bilen styrde in fint och var inte alltför spårkänslig heller.
Men det kommer garanterat bli värre med 18*8

Vantstag ska inhandlas och när sommardäcken åker på ska jag försöka laborera med toe på bakvagnen också.

Mina hjulvinklar blir lite av en kompromiss, ganska värdelöst för rakt fram åka och inte helt bra ur slitage synpunkt på allmän väg heller men...

Jag vill behålla ett bra sidogrepp när det svänger och det är det jag siktar på. Likaså har batteriet åkt bak i reservhjulsbaljan för jämnare viktfördelning.

BBCode, för forum:
Bild

När bilen har blivit besiktigad åker ett slutsteg och baslådan ut och en batteri box byggs. framsystem och genisis steget behålls dock.

Blocket är färdigt o ringat men inte skickat till mig än, nya orginal lager och ventiltätningar ligger å väntar hemma.

Allt för idag.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

En RS front från mh styling ligger hemma nu och väntar på montering och ett växellåds fäste från david (DLi teknik).

Hadde inte tid och ork att göra ett växellåds fäste själv så det blev den enkla lösningen att köpa färdigt och dessutom verkar kvaliteten på fästet bra då det är stabilt och har en bra yt behandling. (Tack david för ett riktigt bra kundbemötande och bra service).

Likaså har bilen besiktigas i nästan orginal utförande, (batteriet i bagaget och lite andra små grejer med vita blinkers och tjafs).

men bilen blev GIVETVIS godkänd utan anmärkning 8) .

Väntar och letar efter ett riktigt garage så man kan börja montera kompressorgrejerna men det verkar va lika dött fortfarande.

Bruks saaben behöver nya ok, skivor, belägg och bromsrör innan den är rullande igen så ytterligare pengar som var menade till golfen försvinner tyvärr.
Show us the meaning of haste
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Update PLEASE!!!!!
Gamla bilen!
Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Efter mer en ett års letande har jag äntligen fått tillgång
till ett "mek-garage".

Motorn lyftes ur igår kväll och nu kan börja med bilen på riktigt.
Bilder mm kommer efter helgen då jag tokjobbar hela helgen.
(på mitt jobb, inte på bilen tyvärr).
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Här i tråden har det vart dött alldelles för länge.......

Dags att råda bot på det tycker jag.

Bild
rengöring och kontroll av lågkomp.motorn skedde i lägenheten då
jag saknade riktigt garage.
Likaså monterades bottendelen och toppen ihop i min lägenhet,
var lite jobbigt att bära ner motorn från andra våningen i smala trappor men det gick :D

Bild


Bild


Bild
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Bild
Nu ska orginalmotorn få vila sig efter tjänstegöring i 15år.


Bild


Bild


Detta sköna ting skulle ju ner ilådan också.
Bild




Bara att sätta igång med lådan då, det som var lite speciellt med att
dela på lådan var att komma åt med avdragare på femmans drev.
Fick slipa på armarna för att komma åt ordentligt.
Skulle vilja rikta ett stort tack till VR6(DAN) för den fina diff guiden
han skickade mig. (taget från vwwortex)
Bild

Bild

Bild

Bild
Borra bort nitskallarna och slå bort nitkroppen måste man göra för att
kunna få lös drevet.
Show us the meaning of haste
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Fortsätt så,, blir du inte klar till bugrun så blir det ingen Nürburgring i Maj :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :roll: :roll:
Gamla bilen!
Bild
Skriv svar