Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av RobbanSJ »

Bara jag som börjar oroa mig för att vi har samma plan? :p
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

RobbanSJ skrev:Bara jag som börjar oroa mig för att vi har samma plan? :p
Å fan Robban är de bäst jag är först ut då så ja kan kalla dig härmapa sen :wink:

Här är min nya bil
Bild
Bild
Bild
G60 möget ska ur! vr6 turbo rovan ska i. Detta är en sällsynt golf g60 syncro från -91 som inte rullat en meter de senaste 10 åren.
Mer eller mindre mint condition. Att den ska få haldex drivning har ni väl redan räknat ut.

Så nu kan ni som är g60 orginal frälsta börja hata :wink:

En ny projekttråd kommer när ja drar igång på allvar.
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av RobbanSJ »

fyfan va gött! de vart inte lika trots allt. riktigt jävla grymt erik! med tanke på vad vi har sett hittils så tvivlar jag inte en sekund på din potential, riktigt kul att du inte lägger ner nu när 10an är satt :) ska bli kul att rejsa mot dig på br :)

stort lycka till!
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

Nej inte lägger ja ner, va ska man då göra av all fritid.. Jag insåg väl att ja har en motor som behöver sitta i nått som går att använda. Egentligen skulle den sitta i ett rörchassie för att kunna få ut max. Men nu vill ja inte bygga en renodlad racebil utan bara en jävligt vass gatbil. Strippkörningen är bara ett kvitto på att man satt ihop delarna rätt och för att mäta lite prestanda.

Så ni som är oroliga för att ja ska wrecka en ovanlig bil ta de bara lugnt, den ska hålla orginalstuk.
david_malax
VR6-mentor
Inlägg: 485
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
Ort: ängelholm
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av david_malax »

Erik skrev:Nej inte lägger ja ner, va ska man då göra av all fritid.. Jag insåg väl att ja har en motor som behöver sitta i nått som går att använda. Egentligen skulle den sitta i ett rörchassie för att kunna få ut max. Men nu vill ja inte bygga en renodlad racebil utan bara en jävligt vass gatbil. Strippkörningen är bara ett kvitto på att man satt ihop delarna rätt och för att mäta lite prestanda.

Så ni som är oroliga för att ja ska wrecka en ovanlig bil ta de bara lugnt, den ska hålla orginalstuk.

Detta kommer bli riktigt fränt :-) kommer nog röra på sig bra :-)
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av mathias »

Då måste jag fråga: Ska du ta vr6T motorn från den svarta eller bygger du en till vr6T motor?
Vad händer nu med den svarta? det var väl från den du tog bakaxeln du säljer?

Sen så har du en audi också som projektbil, sova är inget du har provat på dom senaste åren??
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

Mathias>> Ja jag kommer använda min turbo motor. Min svarta kaross har ja bytt bort mot denna. Är min brorsa som haft mk2 an. Så min svarta ska han ta över den kommer leva vidare med en 1,8T 20v motor.

Bakaxeln ja säljer köpte ja på mig i sommras bara för att kunna ta lastavkänningsdonet då ja hade sönder mitt när ja renovera å byggde om min bakaxel.(lite onödigt att skaffa en hel axel för en liten ventil men de fanns inget bättre alternativ just då) Så den är över, känns onödigt att behöva slänga den. Nån lär väl behöva?
Ska posta lite bilder på min bakaxel så kanske nån blir inspirerad att förbättra sin axel.

Ja audin står kvar, de är ett långtids projekt :D

Som Tobbe å ja kom fram till, de är ju värdelöst att sova om man inte är riktigt jävla trött :wink:
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av graul »

Vad kommer hända med motorn från den blåe? ;)
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

graul skrev:Vad kommer hända med motorn från den blåe? ;)
Den kommer förmodligen att säljas om de kommer nå vettiga bud annars får den bli kvar. Tyvärr är kompressorn skuren. Jag ska besikta bilen i början på oktober utan kompressor sen ska motorn ur.

Om nån undrar vem som har bistått med rördragning av alutryckrören och den billetfrästa slanganslutningen ur kompressorn så är det jag 8)
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Wildstlye »

kommer bli småfränt :) , bygger också en fyrhjulsdriven bil i garaget nu , dock inte en vw =)
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

I går börja ja riva lite i golfen, känns som första gången man river ner bilen fast den är hel. Sjukt...
Innan jag drar i gång med min nya bil så ska ja hinka i en 1,8t i den svarta, så projekt tråden får väl leva kvar lite till.
Norpan kunde lukta sig fram till mitt garage då de fanns ett gäng el kablar att dra i :D Tack!
Bild
VR6-GT42RS
Polerat insug
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:23

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av VR6-GT42RS »

endelig går du awd.. det blir du glad for erik! ;)
GOLF 2 R36 AWD
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

VR6-GT42RS skrev:endelig går du awd.. det blir du glad for erik! ;)
Ja de skulle väl gjorts för länge sedan men den 10 sec repan drog ut på tiden hehe

Sen har ja varit tveksam till haldex grejornas styrka, men efter att ha följt ditt projekt
och sett att de går att få de fungera skapligt så har man blivit väldigt inspirerad :D Så tack för det!
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av Erik »

Bild
Bild
Ny kamrem, spännare, vattenpump, multirem, täckkåpa som täcker hålet för gamla motorfästet
Bild
Bild
Bild
Mycket kablar blev de som kunde tas bort.
Bild
Bild
Främre motorfästet från en vanlig mk3a, lite ombyggt
Bild
För att få ihop vr6 drivaxlarna med 02J lådan behövdes medbringare nertrimmas till 100mm. Ett enkelt alternativ hade varit att handla nya 02J 100mm
men min bror fick ett bett av snålvargen å tyckte ja kunde bygga om ett par vanliga vr6 02A medbringare, en del svarvning å svetsning så såg de ut så här.
Återstår att se om de kommer funka som de är tänkt. Moddade 02A i mitten.
Bild
Bild
Bild
Bild
Tryckrör punktsvetsat å motorkåpan lätt moddad, fan va snett dessa 1,8t motorer ser ut att hänga.
Bild
Framvagn ihopmonterad, 288mm bromsar, mk4 ok samma som senare vr6. Orginal spindlar och drivaxlar då mina är special för dss grejorna.
Bild
Nu ska startspärr fixas å lite småsaker sen ska den startas å besiktas, sen så ska de börja mekas på allvar med mk2an
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Stahlherz stage zwei (II) En andra andning (Vr6 Turbo)

Inlägg av VWallin »

Finfint! Hoppas bara inte bilen stöter bort motorn som ett felaktigt organ :) Nädå
1.8t går att få ös i så inget ont om det, hoppas det går bra med uppstart!
Skriv svar