Projekt PatteMobil=)

Här skriver du om ditt projekt
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

Igår var det äntligen dags att starta motorn. Så jäkla nervös har jag inte varit på mycket länge! :? Iaf.. sätter mej i bilen å vrider om nyckeln.. bara klickar till i startmotorn och instrumentet bara slocknar. Hmm, vad kan det vara? Letade som fan, och kom till slut fram till att jag inte hade dragit åt batterikablarna. Fixade det ochvred om nyckeln igen. Bilen startade :D men gick som en påse bajs ungefär. Går ej på tomgång, svarar konstigt på gasen och bluddrar som fan! :evil: Plockade bort insug å ventilkåpan. Misstänker att kamarna står ett kugg fel. Nån som tycker sej känna igen symtomen och vet vad det skulle kunna vara annars??
Imorgon ska jag ut igen å då ska jag fasen få bilen att gå som en klocka.... :D
nää
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Mycket möjligt att du satt nått kugg fel, kolla även tändkablarna så de sitter i rätt följd.

Angående de blästrade blocket så blir jag helt nervklen, vet själv hur de slutade för mig. Fick inte rent de tillräckligt vilket resulterade i ett fint ras där nästan allt i motorn strök med utom toppen. Även 2 turbos. Men du kanske har blästrat med torkad is eller glas eller nått mildare än sand? och även plockat ur alla frostpluggar vid rengöring vilket jag slarvade med.

Tycker nog att du borde lackat motorfästens oxså, blir himla jobbigt att göra rent blästrade ytor. Fint blir de iaf. kul att se trådar där folk lägger ner lite energi på insidan och inte bara allt på ytan, de är ju ändå insidan som räknas som de säger :D Lycka till!
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

Erik skrev:Mycket möjligt att du satt nått kugg fel, kolla även tändkablarna så de sitter i rätt följd.

Angående de blästrade blocket så blir jag helt nervklen, vet själv hur de slutade för mig. Fick inte rent de tillräckligt vilket resulterade i ett fint ras där nästan allt i motorn strök med utom toppen. Även 2 turbos. Men du kanske har blästrat med torkad is eller glas eller nått mildare än sand? och även plockat ur alla frostpluggar vid rengöring vilket jag slarvade med.

Tycker nog att du borde lackat motorfästens oxså, blir himla jobbigt att göra rent blästrade ytor. Fint blir de iaf. kul att se trådar där folk lägger ner lite energi på insidan och inte bara allt på ytan, de är ju ändå insidan som räknas som de säger :D Lycka till!
Hittade felet igår! Sitter nån liten plastbehållare till tomgångsmotorn som de var en spricka i där han sög i sej tjuvluft. :D

Ang blästringen.. jag gjorde så rent ja kunde. Ska skölja igenom motorn med olja 3-4gånger oxå tänkte jag. Då bör det ju bli rent!
Alla blästrade aludelar har jag sprutat med motorplast så det ska nog inte vara så svårt att rengöra.
nää
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

Fick som sagt ordning på motorn igår.. Känns riktigt skönt! Nu har jag pallat upp bilen och ska börja slipa å fixa innan lackeringen. Ska åka till lackeraren i veckan för att boka en tid..

http://www.vr6.nu/forum/album_pic.php?pic_id=1367
nää
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Skönt att du hitta felet! Bara att be till gudarna att du fått ur all sand då, byt olja direkt. Kan säga att de var väldigt lite sand kvar i min maskin men ack så förödande. Blev bara skit av vevlager å ram lager tom. veven vart så repig att de var bara att använda skroten som bojsänke. Frostpluggarna lär ur sen får man köra en piprensare genom hela blockets oljekanal, först då kan man vara säker på att de blir rent. Lite sent nu kanske men ändå. Ska inte skrämma upp dig mer hoppas verkligen de går bra med din motor.

Motorplast har jag inte hört talas om berätta mer, de lät spännande!
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

Erik skrev:Motorplast har jag inte hört talas om berätta mer, de lät spännande!
Finns på mekonomen och biltema. Själv körde jag biltemas.. fungerar kanon. Bildar en klarlacksliknande yta och skyddar mot korrision och gör det betydligt lättare att rengöra.
nää
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

Nu börjar det hända lite igen.. Halva bilen är slipad, ska försöka få hela bilen grovslipad i helgen. Just nu har jag inga bilder, inte så kul å se en halvslipad bil.. Men nästa vecka hade jag tänkt börja med div karossmods. Tex Igenläggning av dörrlister, skärmbreddning, luftintag, inpassning av kjolpaket mm..
Var och beställde en ny grill idag. Bara en ny vinge som saknas. Har inte lyckats hitta nån än :(
nää
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

Har inte orkar uppdatera här på ett tag nu, men det har hänt en del. Hela bilen inkl kjolpaket mm är färdigslipat för lack.
Var lite osäker på vilken färg ja skulle välja, men till slut blev det svart med guld/röda spindrift-flakes i och 4 lager klarlack. Ska lämnas till lackeraren den 10:de april.
Nya fälgar är beställda. 18" Black Widow fälgar blev det.
Inredningen är påbörjad lite smått. Ska hämta tyg o skinn till tak mm imorgon, ska kläs om i helgen. Lämnar in instrumentpanel på måndag för flockning. Aluminium är beställt, vilket ska bli nya dörrsidor.
Har tyvärr inga jättenya bilder, då ja glömde kameran i garaget, kommer fler efter helgen.

Nästan färdigslipad, utan kjolpaket
http://www.vr6.nu/forum/album_pic.php?pic_id=1422

Gjorde om frontspoilern lite
http://www.vr6.nu/forum/album_pic.php?pic_id=1423
nää
mAng3
Ny vaxad
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 10:02
Ort: Hedemora, Södra Dalarna

Inlägg av mAng3 »

ser skojigt ut detta här!!!
Forsätt föda oss med bilder.

Ska du göra något med karossen i övrigt innan lack ?
V .:R Family
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

mAng3 skrev:ser skojigt ut detta här!!!
Forsätt föda oss med bilder.

Ska du göra något med karossen i övrigt innan lack ?
Om du menar mods, så blir det inget speciellt. Hade mina planer på att bredda skärmarna, lägga igen lister mm, men dels blev det lite ont om tid men framförallt pengar :( . Det enda ja har gjort är att lägga igen bakluckan.
nää
mAng3
Ny vaxad
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 10:02
Ort: Hedemora, Södra Dalarna

Inlägg av mAng3 »

Patte skrev:
mAng3 skrev:ser skojigt ut detta här!!!
Forsätt föda oss med bilder.

Ska du göra något med karossen i övrigt innan lack ?
Om du menar mods, så blir det inget speciellt. Hade mina planer på att bredda skärmarna, lägga igen lister mm, men dels blev det lite ont om tid men framförallt pengar :( . Det enda ja har gjort är att lägga igen bakluckan.
Japp sådant jag tänkte på.. eller audi handtag kanske. finns en del småsaker man kan göra om man endå ska lacka om :D
V .:R Family
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

mAng3 skrev:
Patte skrev:
mAng3 skrev:ser skojigt ut detta här!!!
Forsätt föda oss med bilder.

Ska du göra något med karossen i övrigt innan lack ?
Om du menar mods, så blir det inget speciellt. Hade mina planer på att bredda skärmarna, lägga igen lister mm, men dels blev det lite ont om tid men framförallt pengar :( . Det enda ja har gjort är att lägga igen bakluckan.
Japp sådant jag tänkte på.. eller audi handtag kanske. finns en del småsaker man kan göra om man endå ska lacka om :D

Vilka audi handtag passar?
Gamla bilen!
Bild
Användarens profilbild
subodh
Vr6 Beroende
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 15:22
Ort: Finland / Vasa / Korsnäs
Kontakt:

Inlägg av subodh »

snart ikapp dej patte.. synd bara att jag inte hunnit ta nåra bilder inte haft nån kamera....
får kittet imårgon vid middag bilen e slipad och skall lackas. bakluckan igensvetsad..

har du gjort allt själv? svetsat igen reghål på bakluckan? hur gick det.. fy fan va jobb de var
men snyggt blev det på min iaf..


lite fråga hur är bodykitt ska dom förbehandlas? undrar om det är plast elelr glasfiber? va e vanligast? får se imårn runt middag om man har en massa jobb innan lackning av den..

förhopningsvis lacka månda g typ elelr tisda... får man snart sin saknade bil... jvla krock..
men försäkringen betalr min styling :) fick bra pengar av den
http://www.garaget.org/?car=21911

min halvfärdiga bil...
Användarens profilbild
Patte
VR6 newbie
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 07:19
Ort: Linköping

Inlägg av Patte »

subodh skrev:snart ikapp dej patte.. synd bara att jag inte hunnit ta nåra bilder inte haft nån kamera....
får kittet imårgon vid middag bilen e slipad och skall lackas. bakluckan igensvetsad..

har du gjort allt själv? svetsat igen reghål på bakluckan? hur gick det.. fy fan va jobb de var
men snyggt blev det på min iaf..


lite fråga hur är bodykitt ska dom förbehandlas? undrar om det är plast elelr glasfiber? va e vanligast? får se imårn runt middag om man har en massa jobb innan lackning av den..

förhopningsvis lacka månda g typ elelr tisda... får man snart sin saknade bil... jvla krock..
men försäkringen betalr min styling :) fick bra pengar av den
Härligt! Då får du avnjuta din snart oxå då=) Fan va ja längtar asså!

Japp.. har gjort allt själv! Bakluckan va inte roligt alls.. Vääääldigt mycke spacklande å slipande blev det :shock:

Mitt kjolpaket var i glasfiber, vilket är det vanligaste om man inte köper dom dyra grejorna. Mitt va grundlackat, men ja fick spackla lite gjutskarvar å div ojämnheter och finslipa allt. Inte så jättemycket jobb, men räkna med en dag eller två för att passa in allt å slipa å så.

Lycka till!
nää
Användarens profilbild
subodh
Vr6 Beroende
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 15:22
Ort: Finland / Vasa / Korsnäs
Kontakt:

Inlägg av subodh »

okej....
behövde nästan inget spackel på bakluckan svetsningen blev perfekt
http://www.garaget.org/?car=21911

min halvfärdiga bil...
Skriv svar