ICE - In Car Entertainment // Golf VR6

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

ICE - In Car Entertainment // Golf VR6

Inlägg av Rifflie »

Vinterns projekt, kommer hittats i den snart inköpta VR6an. Grunden kommer helt enkelt bara en Bil PC. Sen kommer även en helt okaj ljudanläggning byggas på det också. Alltihop planerar vara färdigt till våren, eftersom det är då det ska redovisas. Gör det som slutprojekt på skolan jag går.

PC:n kommer byggas ihop av de några av de bästa delarna man kan hitta när det gäller Bil Pc´s, med bland annat ett M2-atx styrkort/Nätdel som är ett av dom mest intelligenta skyddskort som finns på marknaden. Det skyddar mot ev. spänningsfall och stänger av datorn säkert om något skulle hända. Sen moderkortet kommer troligen vara ett MII12000, ett av dom mest omtalade mini-itx modorkorten. Testades på ett splitternytt bilbatteri, datorn va igång i en hel vecka i sträck(Läst i en artikel). :D Sen kommer kanske även en stöttåligt chassi med namn VoomPC eller så blir det hembygga på lådan. Inget viktigt egentligen, bara så att det skyddar mot stötar och fukt och ev. kyla på vintern. Vad det gäller skärmar så kommer det börja med en 7" skärm, men om budgeten håller så kommer det troligen bli 2 7" skärmar och 1 10" skärm. Sen så kommer även diverse utrustning också: tangentbord, hdd, minnen, extern cdläsare(troligen inbyggd i instrument) och trådlöst närverkskort(ansluta till oskyddade nätverk i närheten, ett måste :D ).

Ljudanläggningen är fortfarande inte fullt planerad. Förslag tas imot med glädje på den fronten. Lätt bil att bygga bassystem i alla fall.


Nuvarande del i projektet:
[ ]Bygga Baslåda
[ ]Bygga "Låda" till Datorn
[ ]Bygga fäste till skärm
[ ]Hämta slutsteget

Färdiga delar:
[X]Moderkort VIA - M10000 EDEN // Länk
[X]7" Skärm
[X]Ta körkort(11/9)
[X]Planera färdigt Ljudet
[X]Western Digital HDD - 120 Gb
[X]Köpa bil
[X]Köpt Bas - En Boxter Shark 12"
[X]Beställa delar till Ljudet
[X]Planera färdigt PC:n
[X]Beställa delar till PC
[X]Keysonic tangentbord - trådlöst med touchpad // Länk
[X]D-Link DWL-G520 108Mbps Super G - trådlöstnätverkskort // Länk
[X]Kingston 515 mb minne
[X]Dvd-läsare - Lite-On 16x/48x
[X]M2-ATX - Strömförsörjelse DC-DC 12 V // Länk
[X]Clarion DXZ468RMP - Ny frontenhet med AUX å MP3 // Länk



Kommer snart: Bilder och mer exakt fakta!

:!: Mad ICE - 2006! soon on the road Spring 2007 :!:
Senast redigerad av Rifflie den tor 11 jan 2007, 11:56, redigerad totalt 12 gång.
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

Inlägg av Rifflie »

Ändringar i planerna, fick tag i sponsor på både Moderkortet och skärm. Det fick bli ett M10000 istället för MII12000. Skillnaden blir att jag får modifiera lite när det gäller moderkortet. Skilladen i CPU är inte så stor, ska ju ändå inte användas till spel så man kommer inte märka skillnaden.

Sen har jag hittat en lösning till Chassiproblemet också, det blir en 25 cm jättefläkt(större än moderkortet själv). Som monteras på ett burchassi, ungefär som en fågelbur(för att släppa igenom så mycket luft som möjligt. Behöves egentligen bara för att skydda på stötar, kommer hamna under plast sen ändå. / Länk

Fick även tag i skärm, blir en 7" skärm. Kommer vara avtagbar, finns inte tillräckligt med plats för att bygga in den i instrumentpanelen tycker jag.
Användarens profilbild
Screwed
*Donator*
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 dec 2005, 18:30
Ort: Fagersta

Inlägg av Screwed »

nice nice...
låter som om det kommer bli heltufft det där..
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

Inlägg av Rifflie »

Och så va det jobbiga över, OCH KÖRKORTET ÄR MITT!!

!!!sjukt lycklig :D :D :D

Nu kan man ta och köpa bilen och veta att man får köra den!!! :P
Användarens profilbild
Henric
Hardcore VR6:are
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 09:22
Ort: Mjölby/Linköping

Inlägg av Henric »

Rifflie skrev:Och så va det jobbiga över, OCH KÖRKORTET ÄR MITT!!

!!!sjukt lycklig :D :D :D

Nu kan man ta och köpa bilen och veta att man får köra den!!! :P
Grattis!



Henric
Användarens profilbild
VR6istheshit
VR6 Guide
Inlägg: 106
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 16:20
Ort: V-ås

Inlägg av VR6istheshit »

Grattis så jäkla mycket,vet hur det känns att få ett körkort,så jäkla skönt att kuna åka nånstanns själv o slippa föräldrar/o annat folk som ba klagar o skriker åten när man kör :D .

Lycka till i framtiden o kör lungt så du får behålla kortet också :D :wink:
Man blir aldrig för gammal att leka med bilar=)

Min Volvo 855R http://www.garaget.org/?car=210062
Användarens profilbild
addish
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 02 aug 2005, 19:55
Ort: Upplands väsby

Inlägg av addish »

Grattis till körkortet.
Om du fortfarande är på jakt efter en bil så är min till Salu.
Länk: http://www.blocket.se/vi/8773697.htm?ca=11_s
h0lle
Hardcore VR6:are
Inlägg: 295
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 02:08
Ort: Värnamo

Inlägg av h0lle »

hur fungerar det att ansluta till trådlösa nätverk i rullande trafik?
funkar ju inge vidare att ansluta till tex grannen ens, å lång tid tar de ju att skifta nätverk också. men kan nog bli ett helrätt projekt det där!
grattis till körkortet dessutom!
"-JÄÄÄVLAR va den går! Dånar gött gör den ju också! Är det en sån där TDI eller?"
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

Inlägg av Rifflie »

Det beror nog främst på dåligt nätverkskort tror jag..vi testade ett värsting kort i skolan en gång.. kunde för fan ansluta på ett par hundra meters avstånd, och då igenom ett antal väggar.. men men..vi får se hur det går :D det kanske går åt helvete :D
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

Inlägg av Rifflie »

Kom på hur ja ska bygga ljudet oxå..
fick en sån najs idé härromdan. Jag kommer bygga en baslåda "i/på" hatthyllan med en 10"are som sitter uppåner på hatthyllan. Så kommer själva lådan bygga ut från hyllan neråt.

Annat är också att jag fick tag i gratis hårddisk, fan va najs när man känner folk som känner folk :P
Chassibygget har det ritats en del på också, blir inte "burchassi" utan vanligt chassi, ungefär. Inte köpt i alla fall, det är bestämt. 25 cm fläkten stanner i alla fall :D
Tittat upp angående nätverkskort också, kan hända att det går att koppla nätverkskortet till antennen eller så installerar man en ny antenn på taket, för att optimera systemet.

Fast problemet är att jag inte har köpt bil än, jag vet att det är dåligt men det blir så när man har tummen en halv mil upp i röven å på d så blir alla vettiga bilar sålda snabbt. Och så måste man va 2 när man ska köpa..annars blir d ju jobbit å köra hem den. Och ja skulle åka me brossan å han har ju alltid fullbokat.. Ack, bli aldrig lillbror till nån ;)
Asfaltsskrynklarn
Tändkabel
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 21:24

Inlägg av Asfaltsskrynklarn »

Låter riktigt trevligt. men vad hamnar en sådan data på ungefär i prisklass?
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

Inlägg av Rifflie »

ja räknar på att hela kalaset ska gå på runt 7-8 tusen.. Det finns att köpa färdiga paket fast det är inte lika roligt.
Och jag har fått en del grejer från kompisar å sånt så ja räknar bara på att lägga 3 tusen ungefär, har fått moderkort,
skärm, hdd..dom dyra grejerna helt enkelt och så bygger jag chassi själv.
Fast sen så kan man ju inte ha en dator utan feteljud så det blir ju plus d me.
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

Inlägg av Rifflie »

Köpte bil igår! :D :D
Va uppe i göteborg å hittade en, hade en del små skavanker men för 26 000 så e d helt okaj. Och när jag körde hem den igår så fick jag mig min första chock! Ja vet att man inte ska klaga men oj va den gillar bensin :P
Men nu blir det sista planeringen på databygget sen så sätts det igång.. Hoppas beställa dom sista delarna i slutet av veckan/ nästa vecka ungefär. Ska skissa på en baslåda nu också när jag väl har bilen å använda som grund :D
Användarens profilbild
Genuine
Vr6 Beroende
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 apr 2006, 01:40
Ort: Bjärred

Inlägg av Genuine »

Låter som ett härligt bygge! Förstår inte riktigt varför du ska bygga PC i bilen? Kan du inte bara köpa en iMac Mini eller sätta in xbox?

Good luck!!

//G
Rifflie
Turbo VR6a
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 18:25
Ort: Halmstad

Inlägg av Rifflie »

En del anledningar, det blir dyrare, mindre roligt att genomföra, å så blir d mac vilket suger.. Jag hade kunnat köpa ett färdigt PCpaket till bilen oxå men va fan e d för nån konst i d? De e ungefär som att köpa en ferrari när du kan köpa en skyline å råtrimma lixom? va e roligast?
Skriv svar