Kylvattenläckage

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
martin86
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:17
Ort: Stockholm

Kylvattenläckage

Inlägg av martin86 »

Behöver all hjälp jag kan få av alla vr6 proffs här på forumet med att hitta läckaget i kylsystemet. Uppsatsen:

Det började för några veckor sen med att jag upptäckte att kylarvattnet var lite lågt i expansionskärlet. Jag fyllde bara på då och tänkte inte mer på det på nån vecka. Då började varningslampan för kylsystemet att blinka. Jag upptäckte då att det återigen var på tok förlite kylarvatten. Efter det har det bara läckt mer och mer. Igår kväll fyllde jag på med över 2L och nu imorse var det snustorrt i behållaren. Jag har försökt som en galning att hitta var det kan läcka någonstans. Vad jag har hört är det vanligt att vattenpumpen gör det. Men varken den eller delarna under är blöta. Det jag har sett är att det blir en pöl under under bilen ganska precis rakt under expansionsbehållaren. Jag testade igår att byta behållaren men det hjälpte inte. Jag tycker inte heller det ser ut som det läcker ur slangen under. Jag funderar på om det kan vara något läckage inne där kylarvattnet går in för att värma luften till kupén. Det är nämligen så att det luktar kylarvatten när jag drar på varmluft i bilen. Hur kommer du in för att undersöka detta? Går man från motorn eller inne i kupén?

Sen undrar jag oxå hur man går till väga för att tömma hela kylsystemet på vatten och fylla på nytt.. Tänkte att det är lika bra att byta ut hela skiten när jag har lagat läckaget.. Finns det någon plugg eller skruv under kykaren som man kan öppna?

Hoppas det är någon som har några bra tips.. Börjar bli dyrt och jobbigt att hela tiden fylla på ny kylarvätska :wink:
Scav
VR6 Guide
Inlägg: 100
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 23:02
Ort: Enköping

Inlägg av Scav »

Troligtvis så har värmepaketet pajjat..Kommer d nå värme i bilen ? Jag skulle inte köra nåt me bilen om jag var du..Mitt värmepaket pajja förra sommaren å jag blåste topppackningen pga det :cry: Om värmepaketet har pajjat på din bil så bör dina rutor imma igen rätt fort..Vattnet rinner osså in i golvmattan å d e inte så bra :?
martin86
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:17
Ort: Stockholm

Inlägg av martin86 »

Asså värmen funkar fin fint och rutorna immar inte alls farligt. Det luktar bara lite illa när du drar på värmen i början.
Användarens profilbild
balcando
Site Admin
Inlägg: 644
Blev medlem: sön 25 apr 2004, 20:13
Ort: Drängsmark - Skellefteå

Inlägg av balcando »

kolla slangen mellan motor och värmepacket den fick jag byta....

Bild

min läckte vid givaren
/Balcando
Site Admin

VW Passat VR6 Kombi -94 - R.I.P
VW ID.3 -21
Skriv svar