problem med bränsleförbrukningen...

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Anonymous

problem med bränsleförbrukningen...

Inlägg av Anonymous »

Har haft min underbara Golf VR6 -97:a i ca 2 år nu... den drog runt 0.7 när jag köpte den... hängde på ett KN-filter (öppet koniskt) och bilen fortsatte att dra 0.7 i ett par månader. gjorde service och bytte tändstift å lite annat skit och efter ett par månader till började bilen dra ca 2-3 dl mer. till saken hör att jag har hängt på ett par 205/45 17" och gissade på att soppaförbrukningen skulle studsa upp ett snäpp men inte så mycket... så jag funderar på att byta luftmassemätare... men vart hittar jag en sån? har kollat runt på mekonomen och meca plus autoexpertens webbsida men inte fan verkar dom ha det i sitt lager? vända sig direkt till en volkswagenverkstad eller???
Användarens profilbild
Henric
Hardcore VR6:are
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 09:22
Ort: Mjölby/Linköping

Inlägg av Henric »

Hur går bilen i övrigt? en trasig luftmassemätare brukar med föra att bilen går väldigt dåligt. detskulle kunna va att du har en dålig lamdasond också.
Bilen drog 0,7 med det måste du mena landsvägs körning/motorväg? för att om du menar att din nu drar ca 1liter i stads körning så är det normalt.


//Henric
Anonymous

Inlägg av Anonymous »

Jo självklart är de landsvägskörning... :) sorry :) men men... vet du hur mycket det lossnar på att byta lambda och luftmassemätare då?
Och jag provade med att koppla loss luftmassemätaren men då gick bilen ännu sämre än vad den gjorde innan... så vad säger de?
Användarens profilbild
Henric
Hardcore VR6:are
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 09:22
Ort: Mjölby/Linköping

Inlägg av Henric »

noreps skrev:Jo självklart är de landsvägskörning... :) sorry :) men men... vet du hur mycket det lossnar på att byta lambda och luftmassemätare då?
Och jag provade med att koppla loss luftmassemätaren men då gick bilen ännu sämre än vad den gjorde innan... så vad säger de?
Det säger att det inte är nått fel på din luft massemätare för om den vore trasig skulle bilen gå lika dåligt i som ur kopplad.
En luftmassemätare kostar ca 1500:- från skroten och ca 4000:-(har för mig det var 4k annars får nån rätta mig här.) från vag.
En nya lamda sond kan kosta allt från ca 1000:- upp till 2000:- beroende på vart du köper den.
Har du kollat fel koder på bilen? i bland brukar det kom upp i styrdonet om det är nått fel på lamdan. i alla fall på min men på min siter det ju två st.


//Henric
Anonymous

Inlägg av Anonymous »

nope har inte kollat felkoder på bilen... vet för de första inte hur jag gör plus att jag gissar på att vag-com och kabel är nödvändigt för sånt... men iaf... eftersom den går bättre med LMM inkopplad så gissar jag på att den inte är helt slut men kan soppaförbrukningen bero på att den är på väg att säcka ihop? kör med öppet filter så en del filterolja lär ju ha sugits in...
Användarens profilbild
elvenman
Moderator
Inlägg: 248
Blev medlem: ons 18 feb 2004, 11:35
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av elvenman »

noreps skrev:nope har inte kollat felkoder på bilen... vet för de första inte hur jag gör plus att jag gissar på att vag-com och kabel är nödvändigt för sånt...
Du åker in till närmaste VAG-verkstad och kollar? Eller kostar det massa $$ eller?
Moderator här på vr6.nu -> så se till att sköta er :o

Golf MKIII VR6 -93 "Satin silver"
= checka => http://vr6.hallah.nu 8)

Golf MKIV V6 4motion -01 "reflex silver"
ahlgren
Drivknut
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 24 nov 2011, 06:53
Ort: Mariestad

Re: problem med bränsleförbrukningen...

Inlägg av ahlgren »

Lyfter denhär tråden lite då... jag har mer eller mindre samma problem! fast min dricker 1,3/1,4 landsvägskörning...
och kopplar jag ur LMM så märks det ingen skillnad, den går alltså inte sämre! vilket borde tyda på att den är trasig?
Men hur dåligt går bilen med trasig LMM? för min går inte dåligt utan bara dricker förjävla mycket...
Är det LMM eller kan det bero på något annat?
Golf Vr6 - 96a
Skriv svar