VR5 motor i en Audi A4 B5?
-
- Tändkabel
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 17 jul 2013, 00:55
- Ort: Sala
VR5 motor i en Audi A4 B5?
5 cyl motorer låter fränast enligt mig, men tyvärr så är det väldigt mycket jobb att trycka ned en Audi 2.2t motor under huven på en A4 B5, så
då har jag kommit på en annan idé, varför inte en turbokonverterad VR5:a från en Passat istället.
Vad jag vet är att en Passat V5 4motion använder sig av torsen-fyrhjulsdrift (precis som quattro) och att VR5-motorn är rakställd. Samt att Passat B5 bygger på samma bottenplatta som A4:an.
Så möjligheten är att väldigt mycket kanske passar rakt av från Passaten till A4:an, t.ex. motorblocket mot växellådan, motorfästen m.m.
Kanske även att den nyare VR5 20v:arns elsystem, kablar, drive-by-wire, ECU har samma kontakter som en A4
Varför inte bara köpa en Passat V5 4-motion kan man fråga sig? Det är för att jag inte alls gillar karossdesignen på Passaten.
Är det någon här på forumet som kanske har mycket teknisk information om Passat V5 4motion? t.ex. växellådskoden, vad för ECU som VR5 motorn använder (Motronic?) m.m.
Eller kanske något tips på vart jag kan finna sån information.
Sprängskisser, detaljnummer på olika delar på Passaten, koder osv. är intressant för då kan man jämföra lite med A4:an.
då har jag kommit på en annan idé, varför inte en turbokonverterad VR5:a från en Passat istället.
Vad jag vet är att en Passat V5 4motion använder sig av torsen-fyrhjulsdrift (precis som quattro) och att VR5-motorn är rakställd. Samt att Passat B5 bygger på samma bottenplatta som A4:an.
Så möjligheten är att väldigt mycket kanske passar rakt av från Passaten till A4:an, t.ex. motorblocket mot växellådan, motorfästen m.m.
Kanske även att den nyare VR5 20v:arns elsystem, kablar, drive-by-wire, ECU har samma kontakter som en A4
Varför inte bara köpa en Passat V5 4-motion kan man fråga sig? Det är för att jag inte alls gillar karossdesignen på Passaten.
Är det någon här på forumet som kanske har mycket teknisk information om Passat V5 4motion? t.ex. växellådskoden, vad för ECU som VR5 motorn använder (Motronic?) m.m.
Eller kanske något tips på vart jag kan finna sån information.
Sprängskisser, detaljnummer på olika delar på Passaten, koder osv. är intressant för då kan man jämföra lite med A4:an.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Köp en hel passat syncro som det då heter, fortfarande samma drivlina som audi trots att den heter syncro , finns nåra ute på blocket för 5-7 tusen, plocka över allt till en valfri audi a4 quattro, det mesta är plug n play även motorstyrningen med härva etc.
-
- Tändkabel
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 17 jul 2013, 00:55
- Ort: Sala
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Tackar! Det där var spännande information som jag ville höra. Lite förvirrande att både syncro och 4motion är detsamma som quattro (när det gäller rakställda motorer)
Spännande att mycket kan vara plug n´ play, men i min fantasi så låter det som ett snabbt och smärtfritt byte, fast i verkligheten är det nog säkert mer att modda än vad man kan tro i början. Men man måste ju ha alla delar för att jämföra och se vad som passar eller ej.
Jag har kikat på Blocket efter Passat VR5 Syncro/4motion, men tyvärr så verkar det inte krylla av dom precis.
Vart kan man få reda på exakta informationen om vilken Motronic version som VR5 10v motorerna använder?
Jag är även intresserad av ECU,DBW m.m. info när det gäller 170hp VR5 20v, vill kolla upp om den motorn är krångligare eller ej att använda i en A4 runt samma årsmodell som VR5 20v motorn.
Har läst om foffa2002:s Bora, och han har ju fått ut bra med effekt ur VR5 motorn. Såg att DLI-teknik har kolvar och stakar till VR5 så man får en stark bottendel samt ett komp passande överladdning.
Spännande att mycket kan vara plug n´ play, men i min fantasi så låter det som ett snabbt och smärtfritt byte, fast i verkligheten är det nog säkert mer att modda än vad man kan tro i början. Men man måste ju ha alla delar för att jämföra och se vad som passar eller ej.
Jag har kikat på Blocket efter Passat VR5 Syncro/4motion, men tyvärr så verkar det inte krylla av dom precis.
Vart kan man få reda på exakta informationen om vilken Motronic version som VR5 10v motorerna använder?
Jag är även intresserad av ECU,DBW m.m. info när det gäller 170hp VR5 20v, vill kolla upp om den motorn är krångligare eller ej att använda i en A4 runt samma årsmodell som VR5 20v motorn.
Har läst om foffa2002:s Bora, och han har ju fått ut bra med effekt ur VR5 motorn. Såg att DLI-teknik har kolvar och stakar till VR5 så man får en stark bottendel samt ett komp passande överladdning.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Original bottendelen håller jävligt länge kan jag lova och för minst 500 hk så länge man har koll på kompförhållande
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
http://www.blocket.se/vi/47238730.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Här har du ett bra utgångsobjelt, priset kan du säkert pressa
Här har du ett bra utgångsobjelt, priset kan du säkert pressa
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Inget att modda, utan bara flytta över allt motor fästen etc. Pssar mellan modellerna
-
- Tändkabel
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 17 jul 2013, 00:55
- Ort: Sala
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Jaså, så original bottendel tål en del mos alltså! Fast jag är ändå lite tveksam till kompet. Vad för komp har VR5 motorn original?
Helt otroligt ändå att allt verkar så plug n´play, lite som lego faktiskt. Passar även koppling och svänghjul rakt av?
Mycket frågor och funderingar har jag, men jag vill ju bara ha lite mer kött på benen för ett sånt här motorswap kan ju bli riktigt fränt.
Måste bara planera lite och kolla över ekonomin så ska man väl kunna starta upp ett sånt här projekt sen.
Helt otroligt ändå att allt verkar så plug n´play, lite som lego faktiskt. Passar även koppling och svänghjul rakt av?
Mycket frågor och funderingar har jag, men jag vill ju bara ha lite mer kött på benen för ett sånt här motorswap kan ju bli riktigt fränt.
Måste bara planera lite och kolla över ekonomin så ska man väl kunna starta upp ett sånt här projekt sen.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
alltså meningen med att du köper en donatorbil är att du tar motor o lådan från den ... och då har du juh svänghjul o låda o koppling ,
botten tål över 500hk, sen köper du en mls packning (kompplatta) och sätter mellan toppackningen så sänker du kompet o då e d bara köra på
botten tål över 500hk, sen köper du en mls packning (kompplatta) och sätter mellan toppackningen så sänker du kompet o då e d bara köra på
-
- Tändkabel
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 17 jul 2013, 00:55
- Ort: Sala
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Vart får man tag på en kompplatta till en VR5:a? Till VR6:an har jag sett firmor som säljer.
Är det lika "plug n´play" med VR5 20v som en VR5 10v? 20-ventilaren är nog en bättre grundmotor att bygga på då den har 170hp som sugmotor.
Är det lika "plug n´play" med VR5 20v som en VR5 10v? 20-ventilaren är nog en bättre grundmotor att bygga på då den har 170hp som sugmotor.
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Så vitt jag vet så har 10v mer effekt än vad som står på papper, men jag skulle utgå från de som sitter på min donatorbil, ska du köra turbo , så skiljer de inte så värst mkt iaf
-
- Tändkabel
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 17 jul 2013, 00:55
- Ort: Sala
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Ja, du har rätt i det du säger.
Bästa är väl att jag utgår från den motor som blir det allra enklaste motorbytet.
Förmodligen så spelar nog årsmodell på Audin roll också, dom tidiga har ju vanliga varjerstyrda gasspäll osv. medans dom senare a4:orna har ju drive-by-wire, och jag har för mig att VR5 20v motorn kör med dbw-system också.
Vill ju att även att byte av kabelhärvan blir så smärtfritt som det bara går.
Bästa är väl att jag utgår från den motor som blir det allra enklaste motorbytet.
Förmodligen så spelar nog årsmodell på Audin roll också, dom tidiga har ju vanliga varjerstyrda gasspäll osv. medans dom senare a4:orna har ju drive-by-wire, och jag har för mig att VR5 20v motorn kör med dbw-system också.
Vill ju att även att byte av kabelhärvan blir så smärtfritt som det bara går.
-
- Tändkabel
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 17 jul 2013, 00:55
- Ort: Sala
Re: VR5 motor i en Audi A4 B5?
Nu har jag tagit reda på vad för ECU:s som 10v och 20v motorerna använder, så nu gäller det att forska lite till och se vilken Audi A4 årsmodell som har mest likhet när det gäller kabelhärvan osv.
10v = Motronic ME3.8.3
20v = Motronic ME7.1 (drive-by-wire och original bredbandslambda)
Har för mig att A4, årsmodell -01 använder sig av ME7.5 och har ju då också dbw och bredbandslambda original.
10v = Motronic ME3.8.3
20v = Motronic ME7.1 (drive-by-wire och original bredbandslambda)
Har för mig att A4, årsmodell -01 använder sig av ME7.5 och har ju då också dbw och bredbandslambda original.