VW Vento VR6 2.9 Syncro

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av veärsex »

Låter lite som min setup - men jag kör E85 också :wink:

Om man dömer efter bilderna behöver du inga råd, detta gör du fint.

Du kommer säkert att märka stor slillnad i stjärtdynon sedan när du fått programvaran i synk...Bra jobbat
Golf vr6-93
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

veärsex skrev:Låter lite som min setup - men jag kör E85 också :wink:

Om man dömer efter bilderna behöver du inga råd, detta gör du fint.

Du kommer säkert att märka stor slillnad i stjärtdynon sedan när du fått programvaran i synk...Bra jobbat
tackar :) trevligt, hur tycker du kammarna fungerar? om du nu kör med TT 276
Vento VR6 2.9 4WD -2013
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av veärsex »

Catcams 268 sitter i min motor, lagom aggressiva tycker jag, drar så ini-h-vete från 3500rpm upp till rödmarkering.

Var lite orolig att motorn skull tappa kraft på låga varv, men den känns som orginalkammarna sitter i när man fis-kör..
d.v.s bra vrid när man ligger runt 1500-2000rpm. Funderade också på TechTronic-kammar när jag skulle uppgradera men
ett bra tillfälle dök upp så det blev catcams, ångrar inte 1 sekund att jag valde dom. Men läst mkt bra om TT.

Jag hade bytt kedjor + tillbehör något halvår innan kammarna åkte in så markeringarna stämde inte
en halv kugg fram eller bakåt, testade bägge och gick på det den svarade bäst på. Matchporta
överallt när du byter kammar, motorn behöver optimalt flöde vid höga varv, och toppen är ju
inte ett under av flöde i sig, men matchportning gjorde mkt mer än jag trodde.
(ställbart kamdrev kan ju vara ett alt.)

Avgaset är ett kapitel för sig, testade alla möjliga konfigurationer, även extraktor, men fick till slut
tag på ett Ray 2,5" i SS-stål som helsvetsades med racekatt (tack Daniel!) och orginal grenrör och
downpipe som också matchportades och då kände jag att motorn började trivas. Så mkt
trial-and-error innan bra balans i motorsetup uppnåddes, så för tillfället är jag
ybernöjd och bilen används dagligen och går genom besiktningar med blanka
papper utom sist då en idiot gav en 2a på för högt ställda dimljus och la in
det i datorn och printade ut det innan jag hann dra ut säkringen...suck :wink:

Lycka till och ska bli kul att se vad du tycker när du är färdig med allt.
Golf vr6-93
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

veärsex skrev:Catcams 268 sitter i min motor, lagom aggressiva tycker jag, drar så ini-h-vete från 3500rpm upp till rödmarkering.

Var lite orolig att motorn skull tappa kraft på låga varv, men den känns som orginalkammarna sitter i när man fis-kör..
d.v.s bra vrid när man ligger runt 1500-2000rpm. Funderade också på TechTronic-kammar när jag skulle uppgradera men
ett bra tillfälle dök upp så det blev catcams, ångrar inte 1 sekund att jag valde dom. Men läst mkt bra om TT.

Jag hade bytt kedjor + tillbehör något halvår innan kammarna åkte in så markeringarna stämde inte
en halv kugg fram eller bakåt, testade bägge och gick på det den svarade bäst på. Matchporta
överallt när du byter kammar, motorn behöver optimalt flöde vid höga varv, och toppen är ju
inte ett under av flöde i sig, men matchportning gjorde mkt mer än jag trodde.
(ställbart kamdrev kan ju vara ett alt.)

Avgaset är ett kapitel för sig, testade alla möjliga konfigurationer, även extraktor, men fick till slut
tag på ett Ray 2,5" i SS-stål som helsvetsades med racekatt (tack Daniel!) och orginal grenrör och
downpipe som också matchportades och då kände jag att motorn började trivas. Så mkt
trial-and-error innan bra balans i motorsetup uppnåddes, så för tillfället är jag
ybernöjd och bilen används dagligen och går genom besiktningar med blanka
papper utom sist då en idiot gav en 2a på för högt ställda dimljus och la in
det i datorn och printade ut det innan jag hann dra ut säkringen...suck :wink:

Lycka till och ska bli kul att se vad du tycker när du är färdig med allt.
Härligt att dom fungerade bra då :) Ja jag har också bara hört bra om TT så därför föll valet på dom. 276' valde jag för att bilen inte är en bruksbil och ville ha lite mera race känsla i registret, återstå att se om dom fungerar som jag har tänkt mig.
Portning & match porta kommer göras i den mån man klarar av, dvs allt utom toppen där endast mildare portning kommer göras (slipa ner gjut skarvar + lite finare struktur)
Skönt att den rullar igenom besiktningen då det är ett måste, Orkar inte med det här med skruvning inför besiktning :D
Ställbara kamdrev har jag vart inne på men har inte hittat något till vr6 en, tips på vart man kan köpa?

Måste tacka för ett intressant svar och för informationen du bjuder på, gör att man bara vill fortsätta posta uppdateringar om bygget :)
Vento VR6 2.9 4WD -2013
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av veärsex »

vwracingvr6 skrev:Ställbara kamdrev har jag vart inne på men har inte hittat något till vr6 en, tips på vart man kan köpa?

Om du PM'ar Erik och frågar snällt kanske han har tid att tillverka några åt dig, han
gjorde det till sin egen projektbil, Stahlhertz 4-motion har jag för mig tråden heter..

Annars har ju David på Dli-teknik sådana hemma men dom kostar skjortan (Catcams som tillverkar de)
Senast redigerad av veärsex den mån 21 jan 2013, 20:05, redigerad totalt 1 gånger.
Golf vr6-93
lukassjostedt
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: fre 12 feb 2010, 20:17
Ort: Helsingborg

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av lukassjostedt »

veärsex skrev:
vwracingvr6 skrev:Ställbara kamdrev har jag vart inne på men har inte hittat något till vr6 en, tips på vart man kan köpa?

Om du PM'ar Erik och frågar snällt kanske han har tid att tillverka några åt dig, han
gjorde det till sin egen projektbil, Stahlhertz 4-motion har jag för mig tråden heter..

Har inte dli-teknik ställbara kammdrev? Mvh
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av veärsex »

:wink: Lukas, vi fick samma tanke där :wink:
Golf vr6-93
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

Tackar Lukas & Veärsex :) nu vet jag vart ska ska kolla om det skulle behövas.
Vento VR6 2.9 4WD -2013
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

Vart lite skruvning i helgen, Monterade den bakre tätningsflänsen med ny tätningspasta och ny packbox.
Bild
Bild

Monterade även kolvarna med nya ringar. Beställde en orginal kolvrings kompressor iaf då lillebror också ska ihop med sin motor så delade jag den med han, och jag har inte ont i fingertopparna idag :)
Smetade in lagrena med Redlines Assembly lube då motorn kommer att hänga på stativet ett tag till
Bild
Bild
Bild

Fick även ur dom gammla ventilerna och fjädrarna så att jag kan börja att bearbeta toppen så småningom.
Bild
Bild
Vento VR6 2.9 4WD -2013
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

Vart en liten sväng i garaget ikväll med.
Började att porta toppen, lite lättare portning som att slipa ner gjutskarvarna, match porta och få lite finare struktur utan att ändra så mycket på storleken (volymen)
Körde enbart med koniska sandpapper hylsor 120Korn för att inte riskera att "karva" så mycket och att bibehålla formen.
Här är resultatet so far :)
Bild
Bild
Bild
Tips, frågor och kommentarer välkomnas.. Feedback är alltid roligt :)
Vento VR6 2.9 4WD -2013
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

Här har det inte hänt så mycket, legat sjuk i en vecka och massor att göra på jobbet.
Har iaf beställt en uppsättning ARP bultar till toppen, veven & stakarna från ett nytt företag eftersom det vart strul med beställningen från MJM. Har också portat klart toppens avgassida, så det som återstår av portningen är innsugssidan, nedre innsug + innsuget och matchporta dom tillsammans.
Downpipen (främre avgasrör) är nu svetsat så att portning även där kan påbörjas.
Bilder kommer upp någon gång under helgen :)
Vento VR6 2.9 4WD -2013
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

Lite bilder från helgens jobb.
Avgassidan färdig portat
Bild
Bild

Innsugssidan påbörjad, ska bara pressa ur dom gammla ventilstyeningarna så att jag kommer åt att putsa det sista som e kvar
Bild
Bild
Bild
Bild
Vento VR6 2.9 4WD -2013
cheeva
Vr6 Beroende
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 19:57
Ort: Kristianstad

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av cheeva »

ser grymt bra ut !

Såg att du haft problem med din beställning från mjm ? berätta gärna mer då jag också tänkt beställa därifrån, du får gärna berätta om kammarna sen när bilen är ihop :) mycket sugen på sådana men tvekar lite på om det kanske är för vasst ( man kanske ska våga sig på 288orna ?!? )
Corrado vr6-93
yamaha r6-00
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

cheeva skrev:ser grymt bra ut !

Såg att du haft problem med din beställning från mjm ? berätta gärna mer då jag också tänkt beställa därifrån, du får gärna berätta om kammarna sen när bilen är ihop :) mycket sugen på sådana men tvekar lite på om det kanske är för vasst ( man kanske ska våga sig på 288orna ?!? )
Här kan du titta ang MJM, där står det vad som gick fel för mig
http://vr6.nu/viewtopic.php?f=15&t=21603" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det ska jag göra, dock så har jag ändrat mig från TT 276 till TT 268 efter att ha pratat lite med Collin på Techtonics Tuning, han sa att endast på 7000rpm så är 276 bättre men då med förlorad botten och mellanregister. Han tyckte att 268 överlag var en mycket bättre kamm.
288 skulle jag inte rekomendera då jag läst om många som har krökt ventilerna för att det blir så liten frigång mellan kolv & ventil.
Vento VR6 2.9 4WD -2013
vwracingvr6
VR6 Guide
Inlägg: 126
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 12:17
Ort: Östersund

Re: VW Vento VR6 2.9 Syncro

Inlägg av vwracingvr6 »

Toppen är äntligen färdig portad, så nu återstår det bara att skicka iväg en order till Techtonics Tuning.
* Hi-flow Valve Upgrade Kit with Titanium Retainers
* TT 268 kamm
* Lättvikts lyftare
Sen är toppen redo att lämnas till motor firman för det sista jobbet.
Började rengöra växellådan litegranna också, blev ganska snabbt stor skillnad med tanke på hur den såg ut :) får fortsätta med resten imorgon.
Bild
Bild
Bild
Vento VR6 2.9 4WD -2013
Skriv svar