Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Hmm.
Hur som helst har du rätt!

Det jag själv märkt är att både jag och den påhejjande galningen(Erik) i ringhörnan är gamla gubbar.
Med andra ord vi har ganska skev uppfattning om vad som är "yxbygge" , kraven kanske är lite högre.....ändå.
Ja även om man inte vill så glider det aningen mot mer än "yxigt" även om vi själva tycker det är kattpiss.
Men för att hålla låg nivå bygger vi på hans andra bil , BMW 2002 4x4 Tutbo 6cyl , DET ÄR ETT YXBYGGE :D
Han(Erik)ar har ju även ett dyrt "kartongtrimbygge" under armen , Golf R med hyffsad effekt.


Så bara det är de jag jämför med.
Äsch jag har ju ingen aning , det blir som ett experiment.
Erik hoppar högt , garvar och hejjar på och jag har ingen aning.
Han har ju byggt ett antal turbobilar iaf.

Så jag försöker hålla låg nivå iaf , som sagt kan ju fan inte ett smack om turbo.
Eller ja det man kan härstammar från gamla K-jet turbomotorer.
Mest sugmotortrim man pysslat med genom åren.
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av bossebud »

är juh aldrig försent o lära sig , och med tanke på hur många turbo byggtrådar det finns på forumet från förra året så är de nog inte så svårt o få till nåt, allt beror på effekten du vill uppnå, våra kolvar och stakar håller upp mot minst 400hk i original, om allt är ordentligt mappat, och inga spikningar, så länge du sänker kompressionen lite så är de inge fara!, går juh däremot att bygga dyrare om man vill, beror helt på vad man ska ha bilen till!

men skulle de va nån direkt fråga du har så skriv i tråden , jag följer den iaf , så ja och ev fler kan svara på frågor här!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av mathias »

Orginal stakar verkar må bra till 600 hk, undrar hur länge...?
Erik, gasekke eller vad han kallar sig har en riktigt fin bil! var väl ingen bil i bilsports test som kunde hänga med i accet?
Dyr bil i jämförelse med vad vi på detta forum plockar ihop men billig som fan i jämförelse mot vilka bilar han förnedrar.
Plocka ihop budget, kör tills det rasar och ha jäkla roligt under tiden, men se till att ha ordentliga inställningar på sprutet!,
ett bra sprut kostar en slant men går att flytta med från bil till bil
Show us the meaning of haste
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Ja precis.
Bosse , finns ju massor att lära här på forumet.
Åsså får man fråga rätt sorts personer i sin omgivning , Sävarturbo t.ex.
Sävar(orten) ligger två mil bort , där i grundforumstartarna finns ju alla styrsystems mappare.
Kunnade som dessa är ju värt en del.....även om inte jag känner dem personligen...
Men en av dem som utvecklar VEMS ska bygga sprut på Eriks BMW och VEMS bygger på....tada MS fram till nutid iaf.
Hoppas man kan få hyffsad pekpinne där senare.

Mathias.
Ja Eriks Golf är fan sjuk.
Fick låna den nån vecka i våras.
Man fattar inte hur bra den går när man kör den.
Åker höga 11:or på strippen med nürburgringchassie och hala R-däck.
Undrar vad den skulle gå lättad och med dragchassie och dragslicks.

Men de man inte vet om Erik är att han byggt BMW med turbo och massa effekt tidigare.
Den nuvarande är ju ett fulbygge han köpt och håller på snygga till , gissningseffekt runt 400hk.

Men vad jag ska ha bilen till???
Inte den blekaste aning , köra runt korvkiosken med , kanske hitta en bana på bugrun , kanske köra sönder?
Och det är inte ens säkert att bilen behåller nuvarande kaross senare.
Men kul ska de vara.

Har inget alls effektmål.
Jag vet ju inte vad de brukar ge ens dessa motorer.
En litet skratt kan man bjuda på.
Erik har ju sin R ute till salu , men hur lätt är det att sälja en sån för de pengarna oavsett hur prisvärd den är?
Porschecenter ÄR intresserade av att byta in den.....Erik vill att de tar den på säljuppdrag.
Ja hur som helst så gick han med på att visa upp den för säljaren där.

Efter en stunds samtalande så kröp det ju fram att Erik inte tyckte de hade något i deras sortiment som lockade honom :D
Jag kan ju inte köpa eller byta in bilen mot något som går sämre och långsammare för mer pengar tyckte Erik.
Han hade ju liksom dragit ut på det för att slippa säga det men alla vet väl hur bilförsäljare är.
Säljaren bleknade och blev liksom tom i blicken :shock:

Jaja vi får väl se kröp det ur honom efter något ögonblick.
Efter en kort åktur så blev svaret kort: Nä du har rätt , vi har inget att erbjuda dig :mrgreen:
Så var det samtalet avslutat , ett ganska bra erkännande.
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Det jag har kommit på MIG SJÄLV men att bli orolig för är kopplingen!
Känns som den kommer leva farligt hur man än beter sig.
Men bättre slir än ras på drivlinan i början.
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Försöker samla lite delar.
VEMS motorstyrning har jag sneglat på.
Turbo finns som sagt i garaget.
Grenrör finns som sagt.

Måste ha koppling , men vad ska man ha?
Nån med bra tips , sinter med fjädrat centrum eller orginal med hårdare tryckplatta?
Ska inte banzaistarta eller åka streetrace.

Snart dags att besikta Golfen åxå.
Bara att börja skruva snart :D
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av mathias »

Jag ska göra det riktigt lätt för dig! En kompis har c2 mjukvara och stor anpassad luftmassemätare till salu.
Det är maiden vr6 här på forumet. Bara att byta ecu, (orginal ecu med c2 mjukvara) byta till pro maf (luftmassemätaren som följer med) köpa 630 spridare och en extra in line soppa pump och du har ett bra
turbo styrsystem som åtminstone pallar med drygt 500hk.
Några få minuters jobb, inget mappande eller krångel och det är driftsäkert.

Har själv en syncro som bruksbil, man funderar ju på att köpa hans grejer och lägga på hyllan för det
är så jäkla smidigt att montera om man skulle få dumma idèer för syncron i framtiden.
Show us the meaning of haste
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Ja mmm.
Såna erbjudanden är aldrig bra :D
Då börjar man fundera.....

Varför jag funderar på Vems då.
Jag har planer på att använda det i ett annat bygge sedan.
Så VR6 är liksom både test och byggbil.

Och det har en hel del funktioner jag vill lära mig själv.
Dessa finns ej i orginalsprutet , iaf inte tillgängliga för mitt kunnande.
Sedan är vi två i garaget som kommer köra Vems , två stycken i granngaraget och två i garagelängan ovanför.
Så man har ju detta plus killen som monterar och säljer Vems bor i Umeå.
Många fördelar som väger tungt om man vill ha support och hjälp.

Men utöver det har jag inget att invända.
Har som sagt inte bestämt mig men det är nära.
VR6 Syncron är numer INTE bruks , har en lupo till det.
Inte ens säkert Syncron får gå så mycket i vinter.
Det beror på om det ska byggas bil?
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av mathias »

Ja förstår precis, finns massa massa kunskap om turbo och styrsystem runt omkring där du bor.
Välja ett vems och kunna få support av mattias från vems är ju guld värt
Show us the meaning of haste
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

mathias skrev:Ja förstår precis, finns massa massa kunskap om turbo och styrsystem runt omkring där du bor.
Välja ett vems och kunna få support av mattias från vems är ju guld värt
Ja man ska ju ha tur nån gång ju!
Speciellt när man inte kan allt själv.
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Här händer inte mycket minsann :D

Men idag hämtades iaf en framvagnsbalk till VR6 Syncron.
Så nu ska den ihop , kan ju komma snö när som helst :mrgreen:
Så då måste man ju sladda lite.

Ska byta framvagnsbalk & länkarmar.
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Tröttnade rejält på det kalla betonggolvet.
Åkte och köpte en sån här.
Nu ska VR6:an ihop!

Bild
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av bossebud »

Kan va bra o ha :)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Så ja.
Kanske får man användning av motorlyften nu.
Har ju inte haft så brottom pga den totalt uteblivna vintern.
Går ju inte att sladda nå med VR6:an ändå.

Men iaf.
Nu står bilen i garaget.
Ska byta framvagnsbalk , ena länkarmen och lite småkrafs.

Bild

Bild
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Tiny
Chips-trimmare
Inlägg: 367
Blev medlem: fre 07 dec 2012, 22:43
Ort: Umeå

Re: Tiny - Golf VR6 Syncro -96.

Inlägg av Tiny »

Har nu nöjt kört Lupo 1,4 i ett halvår.
Nöjd med komfort och prestanda.
Ekonomiskt är det succé även för mig som fattig.

Men ...... så skruvade jag ihop VR6 Syncron, vilken glädje.
Oroade mig över att tanka den...... Men man glömmer så fort.
Lite högerfot, lite slir och sladd, lite VR6 motorljud så blir man alldeles glad.
Den känns till och med som en sportbil.

Alla borde köra 1,4 ett tag så kommer bara lite lite mer motor kännas som en räser.
WrrooooaaAAAmm wroom wroom........mjummjummjumm.

VR6 Syncro , vinter och lite gasfot. :mrgreen:
Jocke.H
Bilmekaniker på Tiny Speedshop.
Förut på Motorcentralen(VAG).
Skriv svar