Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Erik »

Hej hopp som vanligt är de kul att ni gillar de ni ser! Hoppas man får ihop den till sommaren, handlar väl mycket om hur mycket man ska
snöa in på smådetaljer... ungefär som detta växellådsfäste. Kan bli rätt tidskrävande.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ett halvt helvete å svetsa tjock plåt mot tunnare dubbelplåt med diverse kladd i mellan, trots en del fula ord och
halvt gråtfärdig så blev ja nöjd med slutresultatet.
>>Wallin ja hoppas du får lite inspiration nu att bränna dit ditt 02M fäste :wink:
Bild
De ligger någon och vilar under intrumentbrädan... eller inte! Norpan is on fire :D
Vi rev ur hela abs härvan med styrbox, vilken var placerad i skuffen. Mer kablar än va man kunde tro.
Bild
Har börjat plocka rent och sanerat lite i motorutrymmet. Känns som de kommer behövas lite ny färg här.
Bild
Man blir inte rik på att bygga golf mer tvärtom men i dag trodde ja nästan på ett skänk från ovan när dessa kom fram under golvmattan,
Synd bara att tyska d marken togs ur bruk runt -02 och svenska 50 öringen nyss :roll:
Bild
lumpan
Polerat insug
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 02 apr 2009, 16:37

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av lumpan »

Bra att det händer saker fast jag inte är där.
Snålt med pengar du hitta, man brukar ju alltid komma upp i 10 spänn eller så.
dags att hänga upp bakklumpen snart?
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av VWallin »

Snyggt! Hur blev det med framvagnsbalken? Använde du original balk och svetsa dit mk3 fäste på höger sida och kapade bort org växellådfäste? Eller blev det special?
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Erik »

VWallin skrev:Snyggt! Hur blev det med framvagnsbalken? Använde du original balk och svetsa dit mk3 fäste på höger sida och kapade bort org växellådfäste? Eller blev det special?
Framvagnsbalken kommer från en golf vr6, orginal växellådsfäste är bortkapat. För att den ska passa så kommer jag att behöva korta ner själva "skänklarna" som går bakåt samt borra nya hål för dess infästning. De 4 främre skruvarna passar "bolt on". Ska även förstärka upp de befintliga motorfästet på balken och bygga infästning för ett pendelstag.

Om ja fattat de hela rätt så passar en golf vr6 framvagn rakt av på en golf mk2, dock inte på mk2 g60 och golf rallye då dessa fick "egna" framvagnsbalkar.
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av z-vr6nitrous »

looking good.
tror det är passatens samt corrado vr6 balk som passar rakt av
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
ros_golf88
VR6 Guide
Inlägg: 184
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 22:54
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av ros_golf88 »

z-vr6nitrous skrev:looking good.
tror det är passatens samt corrado vr6 balk som passar rakt av
Jag har golfens på min, den var bolt on..
Golf II VR6 -88 Fullt godkänd på SBP
Skoda Oktavia RS TDI
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Erik »

Smidandet fortsätter. Den här gången står framvagnsbalken i centrum.
Hade turen och snubblade över detta stag som skulle visa sig duga bra till ändamålet, nämligen ett pendelstag.
Eftersom jag körde med ett pendelstag aka. "hundben" även på mk3 an med gott resultat så vill ja inte chansa
och köra utan på den här bilen heller. Men varför göra de enkelt för sig och göra lika som förra gången?
Den uppmärksamme ser ju att de kommer från rätt koncern oxå, lär väl tillägga att de är gjort i magnesium 8)
Bild
Bild
Bild
De fula fetbrickorna är bara tillfälliga så oroa er inte. Infästningen i lådan ska få stöd frammåt likt mk4ans stag, så de kommer inte sitta i enbart en skruv.
Bild
Bild
Bara för att ja kapa ganska mycket i balken och inte ville riskera att den deformeras under svetsning så fick den lite tillfällig support av ett fyrkants rör.
Överdrivigt nojjig ibland kanske...
Bild
Förstärkte upp resterande motorfäste, har ju lyckas fått de och lossna tidigare så onödigt att de ska ske igen.
Bild
Möljigt att bussningen i storänden känndes lite för slapp med de löser ja vid senare tillfälle.
Bild
Blasse
Vr6 Beroende
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 17:33
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Blasse »

Vart sent igår ser jag! eller så kanske jag är uppe tidigt? vart jäkligt fint iaf. :D

sitter och tittar på lite gamla bilder på datorn och hittade denna bild, förmodar att det var här det officiellt spårade ur :D
Bild
i ett iskallt garage 2,5 mil från stan, söndag‎en den ‎19 ‎december ‎2004. :D
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Erik »

Blasse skrev:Vart sent igår ser jag! eller så kanske jag är uppe tidigt? vart jäkligt fint iaf. :D

sitter och tittar på lite gamla bilder på datorn och hittade denna bild, förmodar att det var här det officiellt spårade ur :D
Bild
i ett iskallt garage 2,5 mil från stan, söndag‎en den ‎19 ‎december ‎2004. :D
Jepp de är på natten man kan få saker gjorda :D

Måste vara lite av en episk bild! kan vara en av dom första gångerna ja hängde ur en motor.
Tom. ac kylaren sitter ju kvar! Polerat insug och lacka bromsoken röda hade man också hunnit med :)
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Erik »

Jobbet med framvagnen fortsätter. Ser inte så märkvärdigt ut men känns som allt tar en jä¤la tid. Börjar nästan bli lite stressad.

Här ser ni var jag behövde borra nya hål i vr6 framvagnen för att den skulle passa G60 karossen. Lilla skruven är
till krängaren.
Bild
Svarvade ett par brickor som ja svetsa fast så höjden stämde utan att behöva tvinga grejorna på plats.
Bild
Bild
Sen kapade jag bort en bit där de gamla infästningshålen satt. Så nu ser de orginal ut bara lite kortare "skänklar"
Bild
Svarade fram några "heavy duty" stålbussningar till den främre framvagnsbalken för stummontering.
Bild
Lagom presspassning
Bild
Trött gummi vs stål
Bild
Bild
Svetsa fast dom så de inte smiter :D Tror inte de denna steloperation kommer påverka så mycket oljud i bilen då främre
Motorfästet bör ta upp de mesta av vibrationerna.
Bild
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av VWallin »

Jaha det var så du menade med att framvagnsbalken inte passade riktigt. Så var det även för mig men jag tog helt enkelt och sket i dom där bakre infästningarna och kapade av allt direkt efter krängarfästet :) Ser fint ut som vanligt! Det är ju flera månader kvar till bugrun
så det är klart du hinner!
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Erik »

VWallin skrev:Jaha det var så du menade med att framvagnsbalken inte passade riktigt. Så var det även för mig men jag tog helt enkelt och sket i dom där bakre infästningarna och kapade av allt direkt efter krängarfästet :) Ser fint ut som vanligt! Det är ju flera månader kvar till bugrun
så det är klart du hinner!
Jepp så kan man ju oxå göra, men en annan som är lite nojjig kör både hängslen å livrem. Konstigt att ros_golf88 vr6 framvagn passa rakt av på hans mk2a, aja skit samma.

Tack, Ja men man vet ju hur fort tiden går men de finns många timmar på ett dygn också :D
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av VWallin »

Precis och sömn är överskattat! Ang det där med att den passar bolt on stämmer ju på sätt och vis, vet inte riktigt hur rallyens och g60 balken ser ut men vanliga golf mk2 har inte något fäste alls efter krängaren
men vr6 balken passar ändå bolt om i dom 4 "stora" fästpunkterna och det är ju en smaksak om man vill
borra och gänga för skänklarna eller om man struntar i det eller om man helt enkelt tar bort dom helt :)

Det kan ju inte vara dåligt att hålla fast framvagnen där heller så det är nog bara positivt!
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Erik »

Ramla in ett paket från Tyskland igår, med tanke på innehållet och formen på kartongen så kan ni ju tro att jag var väldigt skeptiskt till att de just skulle innehålla 2 st drivaxlar...
Bild
Bland väldigt mycket skräp, ja de såg ut som nån hade skickat sin pappersinsamling så fanns även dessa. Custom axlar till bakvagnen. Kommer de passa så kommer jag bli imponerad
kommer sen dessa tandpetare hålla så kommer ja bli mer än impad, återstår att se :D Finishen kunde väl varit bättre men bara dom fyller sin funktion så är ja nöjd.
Bild
Fredriksson84
Polerat insug
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 19 jan 2012, 12:53
Ort: Falun

Re: Stahlherz 4-motion (Golf mk2 vr6 turbo)

Inlägg av Fredriksson84 »

Du får säga till om du ska ha hjälp upp med bakvagnen så du kan prova axlarna :-P
Skriv svar