aiudi quattro med vr6 motor

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
tsvr6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 212
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 09:47
Ort: stockholm

aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av tsvr6 »

hej nu undrar ni om jag blivit helt tokig börja nytt projekt innan det första är klart. nej jag är inte tokig men börjar redsn nu att planera inför vintern. då jag har en komplett standard vr6 motor i min ägo och vill göra något kul projekt.
har tittat på audi coupe quattro från -89 till -92 då kan manj byta motor bara det håller sig inom ramarna gällande hk och nm. det blir då 5 cyl 20v och v6orna som fungerar. kan dom som har lite vetskap om detta byte vad som behöves göras och om dom båda audi modellerna har samma låda eller är det bara en av dom som fungerar. snälla ge mig tips och ev länkar till sidor som kan hjälpa mig. såg en video från england med en högkompad vr6 i en coupe quattro och den lät helt grymt sjukt sen gick den som bara faan inget hjulsäpp vid fullgast start utan bara i väg utav bara faan det gjorde mig impad dessutom är modellen med vinge och spoiler riktigt snygg svart dessutom.
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av bossebud »

tja,
du behöver köpa en adapter platta från vag som dom använder mellan vr5 motorn och audi drivlinan, vilken bil du väljer v6 lr rak femma spelar ingen roll lådorna passar på adaptern iaf, du kommer få svarva en distans tillsvänghjulet så svänghjulet och kopplinen hamnar rätt mot ingående axel på lådan startmotorn tar du från passat vr5/v5 startkransen får du flytta från orginalposition och ersätta med en likadan krans utan kuggar då den agerar en distansring åt tryckplattan, startkransen sen svarvar du en plats åt på baksidan av svänghjulet så den passar in där, så startmotorn från v5:an sitter på motsattsida,tillverka motorfästen ocgh använda dig av en ombyggd touareg/passat v5 oljetråg med oljepickup eller bygga eget kanske e enklast och har du pengar och vill göra allt med färdiga delar utan huvudbry så går du in på http://www.034motorsports.com" onclick="window.open(this.href);return false; dyra delar kommer kosta dig runt 10lappar från dom för denna "anpassningen" men där kan du se hur de går till iaf, du går in under articles! lycka till =)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av bossebud »

ps om du inte ska köra turbo så skulle jag ha kvar orginalmotorn på audisarna , då de är bättre utformade i konstruktionen än vr6:an men om du ska turbokonvertera så kör hårt då har du gott om plats runt om motorn för "tillbehör" =)=)=)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av nosisfun »

Haha bosse va snabb
Han skrev precis det jag skulle skicka men så såg jag att han svarat redan

coolt projekt lycka till förväntar oss smassa bygg bilder
mk2 vr6
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av bossebud »

vill du se min "framtida byggen" pärm ;) hihihi rwd vr6 står på tur nu sen kommer jag över till quattrodrivlinan har hittat en fin audi a4 avant 2001 till ett bra pris =)=)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
tsvr6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 212
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 09:47
Ort: stockholm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av tsvr6 »

bossebud skrev:vill du se min "framtida byggen" pärm ;) hihihi rwd vr6 står på tur nu sen kommer jag över till quattrodrivlinan har hittat en fin audi a4 avant 2001 till ett bra pris =)=)
vad säger du bosse åker du med på premiärturen. fördelen med audi fram till -92 är att man kan regga den som enbart motorbyte . femmorna är mera sällsynt voch då oftast dyrare en fin v6 med vinge och all el utrrustning får du för ca 10k en femma runt 20k
tsvr6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 212
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 09:47
Ort: stockholm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av tsvr6 »

nosisfun skrev:Haha bosse va snabb
Han skrev precis det jag skulle skicka men så såg jag att han svarat redan

coolt projekt lycka till förväntar oss smassa bygg bilder
har du byggt något liknande
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av bossebud »

ja de kan ja väl hojta bara till när du ska ut o åka, har lugnat ner sig rejält på jobbet nu, ett tag trodde jag att folk inte ska åka på semester i år .... men ja slutar jobbet vid 19:00, jupp d e som du säger ang årsmodellerna lr rättare sagt allt t.o.m 93 årsmodell men måsta vara reggad innan 1/1-1993
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av bossebud »

nosisfun började bygga på en rwd vr6 med bmw bakvagn o drivlina =) men han verkar tagit semester från bygget! väntar ivrigt på att han ska börja igen =)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
tsvr6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 212
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 09:47
Ort: stockholm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av tsvr6 »

bossebud skrev:nosisfun började bygga på en rwd vr6 med bmw bakvagn o drivlina =) men han verkar tagit semester från bygget! väntar ivrigt på att han ska börja igen =)
vi höres i veckan
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av graul »

Måste man byta tråget om man ska ha motorn i en b3kaross? Är det inte bara på b5?
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av bossebud »

Måste o måste kommer inte ihåg 100% hur bulan hamnar gentemot frambalken men att ta ett tråg från längsmonterade V5:or e inte svårt
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av graul »

Vilka motorfästen funkar? Hade jag inte sugit hästdase på att svetsa så hade jag gjort detta själv men det är motorfästena som stoppar mig. Allt annat löser man längs vägen ;)
Bygger du ett par så betäller jag ett par likadana direkt!
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: aiudi quattro med vr6 motor

Inlägg av nosisfun »

graul skrev:Vilka motorfästen funkar? Hade jag inte sugit hästdase på att svetsa så hade jag gjort detta själv men det är motorfästena som stoppar mig. Allt annat löser man längs vägen ;)
Bygger du ett par så betäller jag ett par likadana direkt!
jag är ingen proffs svetsare men tyckte inte det va så svårt och sen kan man ju punkta ihop det och sen lämna in för hel svetsning
mk2 vr6
Skriv svar