Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Här kan du tala om dina erfarenheter om en butik, verkstad eller bildelar
Bra och Dåliga
Skriv svar
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

Hej !

Äger och kör en Mk5 R32
Bara för att klargöra nu i början så kan jag noll om bilar, det jag har lärt mig har jag läst mig till efter oändligt många timmar på nätet,det jag kan är köra skiten ur den och vara sur på dom som kör 50 på en 70 väg

Jag fick chanasen att provköra en Golf R för ett tagsedan, kan ju berätta att jag blev jag sjukt besviken på vilket jävla skräp det var, vände tillbaka till säljaren efter högst 10 min körning, glädje var borta jämnfört med mk4,mk5 !

Då insåg jag att jag var fast i VR6 träsket, och jag kommer fan inte ifrån det och därav lite nya saker till bilen

Har planer på att byta till Schrick 268/264 Kamaxlar, (ev ochså till Ferrea ventiler ) samt vid senare tillfälle slänga på ett turbokit

Mitt problem är att jag har absolut ingen som kan hjälpa mig, och då har jag försökt med en verkstad som jag litar på, Killarna var ärliga och sa att dom inte var 100 % på jobbet, utan skulle höra sig för i deras kretsar, och det tar tid det.

Söker efter tips på någon / några i närheten av Göteborg som kan byta kamaxeln ev hjälp med att hitta en verkstad, eller någon god själ som kan det här och är intresserad efter någon form av överenskommelse, Skicka ett PM så pratas vi vid !
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Cham »

Xlarge kan nog hjälpa dig nära Gbg området han är snäll och hjälpsam...
VW Corrado Vr6 -94
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

Tack för att du tog dig tid att svara !

Får vi hoppas att Xlarge ser det här :)
ReD-
VR6 Guide
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 19:43
Ort: Mariestad

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av ReD- »

kan höra med far (arbetat med vw/audi sen 1987) samt haft eget ett bra tag om han kan vara intresserad.
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

Det våre snällt !

Har pratat med Mechanum här i stan där dom tar 10 k + för nästan 6 timmars arbete eller mer, dom lämnar garanti på att det blir rätt utfört men sen är det upp till mig att flasha om bilen , där blev jag rekomenderad att sammtidigt byta någon packning och någon kedjespännare. låter bra ? , inte fan vet jag :D

Sen blir det Dyno och annat gött framöver
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av eMiL »

Lämnar dem verkligen garanti när bilen trimmas?
Har själv jobbat där och vad jag minns var dem inte så där jätte glada på att ta emot sådana jobb.
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

Kul att du har jobbat där eMiL, då kanske jag kan få tips på vilken verkstad som är bäst :D
Fick prata med en person som heter Alexander via någon växel ( 031-3841092)

Enligt Alexander så lämnar han garanti på att det blir korekt monterat/utfört , vad som händer sen är upp till mig
Han undrade om vilken verkstad jag ville välja , vad tycker du ?
Tagene är närmast mig, finns säkert nån positiv person där som gillar att byta kamaxlarna :wink: ?
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av eMiL »

Då hänger jag med :)
Det jag undrar är hur man kan lämna garanti på att det blir rätt utfört/monterat om motorn mot förmodan skulle gå sönder pga kamaxel bytet?
Hur kan man intyga och lämna garanti att man monterat det rätt eller fel? Om ett fel skulle uppstå.

Men jag tycker absolut att du skall lämna in bilen på Mechanum Partille. Killarna som jobbar på audi/vw sidan är mycket trevligt och mycket kunniga!
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

Tackar som fan Emil !
kommer dubbel kolla med min kontakt där vad han igentligen menade, du tog upp ett par viktiga saker som jag inte riktigt tänkte på,
annars får man väl helt enkelt lita på att det blir rätt gjort, har inte så mycket till val nu när mina cams ligger på kontoret :D

Då får det bli Partille, byter man vanliga cams överiga dagar och byter till 268/264 Dr. Schrick cams så ska det väll inte vara större problem tycker man ju, oavsett ska bli kul och se hur resultatet blir efteråt

Ju mer information jag får ju gladare blir jag <3
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av graul »

Garanti på utfört jobb... det batyder i princip att dom lovar att alla bultar och muttrar sitter som de ska.
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

graul skrev:Garanti på utfört jobb... det batyder i princip att dom lovar att alla bultar och muttrar sitter som de ska.
You naild it sir ! tack :D
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Cham »

Jag trode Garanti var på komponenter och på jobb.

inte att det gäller att han har glömt och spänna skruvar....=)
VW Corrado Vr6 -94
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av graul »

Cham skrev:Jag trode Garanti var på komponenter och på jobb.

inte att det gäller att han har glömt och spänna skruvar....=)
Det är det som är frågan. Jämför med kias (?) "nybilsgaranti". Vad tror du den täcker efter 7 år? Typ att lacken inte spricker eller att den börjar rosta, och har den börjat rosta så täcks det bara om det är från fabriken, inte om det har kommit stenskott på lacken och gjort ett litet hål.
Ett exempel bara men folk använder garanti väldigt lättvindigt nu för tiden.

EDIT: om det inte uttryckligen står att det täcker ev. skador som uppkommer i samband med kamaxelbyte.
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

Jag passade på att ringa tillbaka till min kontakt på verkstaden, bara för att göra en dubbelkoll efter en del bra frågor härifrån , så är han måndags sjuk, vad typsikt :D
Chesmal
VR6 newbie
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 08:42
Ort: Göteborg

Re: Kamaxel byte Mk5 r32 Göteborg

Inlägg av Chesmal »

Testade lite min nya kamera igår

Tänkte att det kan vara kul att se hur resultatet blir med dom nya kamaxlar, för och efter
vad tycker ni ? :?

https://www.youtube.com/watch?v=8fALRQc ... 3Tb-lzUHM=
Skriv svar