Styrservoläckage! Hjälp!

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

Tjena, Det jag har kommit fram till är att det läcker någonstans vid styrväxeln, inte från pumpen eller någon ledning..

Bild

Finns det något vanligt problem där alltså som oftast uppstår?

Mvh Florian
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av RobbanSJ »

har för mig att vwandreas här på forumet hade en packbox där som läckte. sålde en styrväxel till honom. kolla upp närmare vad det är som läcker så kan jag kanske ordna fram en bättre beggad växel åt dig om du vill

mvh
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

RobbanSJ skrev:har för mig att vwandreas här på forumet hade en packbox där som läckte. sålde en styrväxel till honom. kolla upp närmare vad det är som läcker så kan jag kanske ordna fram en bättre beggad växel åt dig om du vill

mvh
Okej :)

Har en hel framvagn från en Golf VR6 liggandes hemma med styrväxel och allt men vet inte om den funkar :S är det ett helvetes jobb att provmontera och kolla om en styrväxel fungerar? Den funkade nog innan den togs loss men det har ju legat i 4 månader :P

Mvh Florian Larsson
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av RobbanSJ »

de är nog ingen fara ska du se
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av veärsex »

Ser ju ut som läckan är ovanför packboxen till vevaxeln, crank shaft pulley vad det nu
heter på svenka brukar sitta som jävulen sjävt! När jag bytte packboxen var vi 2 st
och 1 meter förlängare till spärrnyckeln tills den gav sig med ett ljudligt "KRACK" :)
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

veärsex skrev:Ser ju ut som läckan är ovanför packboxen till vevaxeln, crank shaft pulley vad det nu
heter på svenka brukar sitta som jävulen sjävt! När jag bytte packboxen var vi 2 st
och 1 meter förlängare till spärrnyckeln tills den gav sig med ett ljudligt "KRACK" :)
Hehe det är inte den..

var lite osäker när jag skrev inlägget men nu är jag helt säker, har vart under idag och nosat som en droghund, samt kikat och det kommer från styrväxeln och eftersom att jag kan fylla på styrservobehållaren på kvällen och nästa morra så är den helt tom så säger det med definitivt att det är styrväxeln xD

Vet inte om ni märkt men kollar ni längst åt höger på bilden så ser ni nästa pöl på andra sidan.. Pölarna ljuger lite för bilen stod upp pallad på andra sidan när jag fyllde på med servoolja så olja har runnit längst med framvagnen till andra sidan och sedan lagt sig på marken, men när bilden togs hade jag flyttat pallarna precis. :)

mvh Florian
Senast redigerad av Banzai! den lör 31 mar 2012, 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av veärsex »

Aah fail på mig då :wink:

Bra att du har en framvagn liggande...

Läckte den inte innan är det bara att byta, det fixar du lätt.
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

veärsex skrev:Aah fail på mig då :wink:

Bra att du har en framvagn liggande...

Läckte den inte innan är det bara att byta, det fixar du lätt.
Hehe nej nej, inge fail där inte.. ;)

Då gör jag det! :) Tack så mycket för hjälpen!

Kan jag byta styrväxen på pallbockar eller är det fullt omöjligt? Bilen är i skrivande stund avställd och kan jag fixa styrväxeln innan jag ställer på den så är det ju godis!

Glöm inte att min viljestyrka är på topp så om det går så gör jag det! :)

Mvh Florian Larsson
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Vw-Andreas »

grattis säger jag , styrväxelbyte ;) bara o ta bort växellådan de gjorde nämligen jag gick lättast så
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

Vw-Andreas skrev:grattis säger jag , styrväxelbyte ;) bara o ta bort växellådan de gjorde nämligen jag gick lättast så
Tack tack! Röööööv xD då måste jag få upp den på lift.. aja bara o få iväg den till polaren då ;)

tack för tipset :)

Här är styrväxeln jag plockade från framvagnen jag hade liggandes, som ni märker så är högra styrstaget krökt och jag såg lite fukt liggandes runt varje sida på styrväxel så undrar ifall den läcker? Något enkelt test man kan göra?

Bild

Bild

Mvh Florian Larsson
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Vw-Andreas »

bra fråga lukta där den är fuktig om de luktar Servo olja , de är nog de jag hade gjort, har du samma styrväxel på bilen kan du ju byta över staget du måste ta bort de styrstaget när du montera och demontera den gamla då de är lite knepigt o få ut den ^^
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

Vw-Andreas skrev:bra fråga lukta där den är fuktig om de luktar Servo olja , de är nog de jag hade gjort, har du samma styrväxel på bilen kan du ju byta över staget du måste ta bort de styrstaget när du montera och demontera den gamla då de är lite knepigt o få ut den ^^
Okej, ska ta och sniffa och kolla :)

ska det finnas lite olja innanför damaskerna till varje styrstag? ligger lite olja i damaskerna, fast det är la för att hålla det oljat och fräscht :P

Mvh Florian
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Pouzar »

Ska inte vara någon olja innanför damaskerna.
Ta bort lådan för att byta styrväxel ???? Ta ner framvagnsbalken istället, enklare än så blir det inte bara dumt att böka ur lådan för det......
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087

www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Banzai! »

Pouzar skrev:Ska inte vara någon olja innanför damaskerna.
Ta bort lådan för att byta styrväxel ???? Ta ner framvagnsbalken istället, enklare än så blir det inte bara dumt att böka ur lådan för det......
Okej bra :) då är nog det styrväxeln också kaputt! :)

Det var min tanke också efter att ha kikat lite på det :)
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: Styrservoläckage! Hjälp!

Inlägg av Lasse620 »

Det är inte fettet i damaskerna som blivit "gammalt" då?
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Skriv svar