Kingsfarm's Caddy VR6 -87
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Kikade runt lite och fick veta att dieslarna har större kylare.
Så det landade en liten grej på jobbet idag
Dieselkylaren är 570X325X30mm och VR6 kylaren är (om jag minns rätt) 630X340X32mm...
Inte helt optimalt men den klart mest prisvärda lösningen.... Kan överväga att byta ut den mot en custom kylare längre fram..
Så det landade en liten grej på jobbet idag
Dieselkylaren är 570X325X30mm och VR6 kylaren är (om jag minns rätt) 630X340X32mm...
Inte helt optimalt men den klart mest prisvärda lösningen.... Kan överväga att byta ut den mot en custom kylare längre fram..
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Hallå!
Har spenderat några timmar i helgen på bilen, känns inte som att det händer så mycket när man är där.. Kan vara för att det är mycket funderingar fram och tillbaka över alla lösningar, men går ju i alla fall sakta men säkert framåt..
Har provmonterat och byggt övergången från höger till vänster för anslutningarna på kylaren. Oputsad och fin....
Har tittat lite på hur främre avgassystemet kommer ligga som, till min stora förvåning så får dom översta bitarna faktiskt plats.
Tror dock att det kommer att ligga alldeles för nära styrväxeln så måste nog ändra på vinkeln lite grann..
Höger drivaxel på plats, blir ett mindre projekt att demontera den så håller tummarna för att inga av knutarna havererar..
Har ett mindre problem på vänster sidan dock, själva knuten får plats utan problem men damasken ligger emot länkarms infästningen, får nog höja upp motorn lite grann bak = nya motorfästen igen, börjar kännas lite rutin numera..
Sen kikade jag lite på kabelhärvan till motorn, lite less på mig själv över att jag inte märkte upp något när den plockades ur...
Men känns som att jag börjar ha hyffsad koll på vart allt ska sitta..
Har spenderat några timmar i helgen på bilen, känns inte som att det händer så mycket när man är där.. Kan vara för att det är mycket funderingar fram och tillbaka över alla lösningar, men går ju i alla fall sakta men säkert framåt..
Har provmonterat och byggt övergången från höger till vänster för anslutningarna på kylaren. Oputsad och fin....
Har tittat lite på hur främre avgassystemet kommer ligga som, till min stora förvåning så får dom översta bitarna faktiskt plats.
Tror dock att det kommer att ligga alldeles för nära styrväxeln så måste nog ändra på vinkeln lite grann..
Höger drivaxel på plats, blir ett mindre projekt att demontera den så håller tummarna för att inga av knutarna havererar..
Har ett mindre problem på vänster sidan dock, själva knuten får plats utan problem men damasken ligger emot länkarms infästningen, får nog höja upp motorn lite grann bak = nya motorfästen igen, börjar kännas lite rutin numera..
Sen kikade jag lite på kabelhärvan till motorn, lite less på mig själv över att jag inte märkte upp något när den plockades ur...
Men känns som att jag börjar ha hyffsad koll på vart allt ska sitta..
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Har stått stilla ett tag mest eftersom motivationen började tryta på försommaren, men pga. ändrade arbetsförhållanden kommer det börja hända lite framöver igen..
Har gjort om motorfästena en gång till, så nu får drivknutarna plats på båda sidorna även byggt stora delar av kylsystemet.. Bara ett rör som behöver byggas och hade inte rör i den dimentionen hemma så får vänta tills nästa ledig period..
Började även tänka att bladfjädringen kanske inte var helt optimal för bus/bankörning så bestämde mig för att bygga om den lite.... Tack till caddyman för insperation.
Hänger rätt bra, någon som har kolla på vart man får tag på uniballs modell större?
Även fått hem nya länkarmar som gift sig med delrinbussningar..
Även styrväxelen har tappat lite vikt och fått ihop det med bussnignar modell hårdare..
Var nog allt hunnit med denna ledigperiod, söker även efter en bromsservo med till hörande huvudcylinder från en mk3a som inte har abs, om någon har en på hyllan så är det bara att hojta till..
Har gjort om motorfästena en gång till, så nu får drivknutarna plats på båda sidorna även byggt stora delar av kylsystemet.. Bara ett rör som behöver byggas och hade inte rör i den dimentionen hemma så får vänta tills nästa ledig period..
Började även tänka att bladfjädringen kanske inte var helt optimal för bus/bankörning så bestämde mig för att bygga om den lite.... Tack till caddyman för insperation.
Hänger rätt bra, någon som har kolla på vart man får tag på uniballs modell större?
Även fått hem nya länkarmar som gift sig med delrinbussningar..
Även styrväxelen har tappat lite vikt och fått ihop det med bussnignar modell hårdare..
Var nog allt hunnit med denna ledigperiod, söker även efter en bromsservo med till hörande huvudcylinder från en mk3a som inte har abs, om någon har en på hyllan så är det bara att hojta till..
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 59
- Blev medlem: ons 16 feb 2005, 17:33
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
här hittar du uniballs.. http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... svetsandar" onclick="window.open(this.href);return false;
lycka till med projektet
lycka till med projektet
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Har sett snowball redan.. Men tack ändå!Blasse skrev:här hittar du uniballs.. http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... svetsandar" onclick="window.open(this.href);return false;
lycka till med projektet
Tänkte först bygga bakaxelstagen med uniballändar, men börjar undra om det blir så bra..
Tror kanske det är bättre att bygga stag med bussning likt dom som i bladfjädringen..
Förslag tas gärna imot! Är lite kluven på hur jag ska göra...
-
- V.I.P
- Inlägg: 1420
- Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
- Ort: Ljungby
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
nice bygge!!!!
grymt arbete av dig
Tittar i tråden även om jag inte skriver så du inte känner att igen tittar
grymt arbete av dig
Tittar i tråden även om jag inte skriver så du inte känner att igen tittar
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Tackar! Måste försöka uppdatera här oftare!Vw-Andreas skrev:nice bygge!!!!
grymt arbete av dig
Tittar i tråden även om jag inte skriver så du inte känner att igen tittar
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 416
- Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
- Ort: Stockholm
- nosisfun
- Moderator
- Inlägg: 816
- Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
- Ort: skottorp / jönköping
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
du skulle köpt min corrado kyl istället så hade du sluppit dra rör rätt framför motorn
mk2 vr6
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Är inte det samma som på golfen? Om den passar utan större modifikationer i mk1 så är det absolut intressant!nosisfun skrev:du skulle köpt min corrado kyl istället så hade du sluppit dra rör rätt framför motorn
Är medveten om att den aktuella lösningen inte är helt optimal.. :/
- nosisfun
- Moderator
- Inlägg: 816
- Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
- Ort: skottorp / jönköping
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
googlade corrado kyl på mk1 men fick inget vettigt från det så jag kan inte svara om det passar rakt av men läste precis det som du gjort att man kan använda tdi kyl men det va dock på en mk2Kingsfarm skrev:Är inte det samma som på golfen? Om den passar utan större modifikationer i mk1 så är det absolut intressant!nosisfun skrev:du skulle köpt min corrado kyl istället så hade du sluppit dra rör rätt framför motorn
Är medveten om att den aktuella lösningen inte är helt optimal.. :/
så jag låter nån annan svara på om man kan använda corrado kyl på en mk1
mk2 vr6
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Har inte hänt så där jätte mycket denna ledigperiod..
Har monterat ihop framvagnen och ställt ner den på hjulen, även byggt "fjädertornen" för bakvagnen.. Nästa ledighet tänkte jag försöka få till parallelstag till bakaxeln så den går att ställa ner där bak också.. Sen är det ju bara 4-länken kvar så är bakaxeln klar.
Även börjat kika lite på kablaget.. Har funderat lite kring bränslesystemet också och undrar om jag ska köra på en Bosch 044 pump, dock lite fundersam på trycket den ger, har inte exakta siffran i huvudet men tror att den ger lite drygt en bar för högre tryck mot vad vr6an går på original.. Hur löser jag det? Ställbar BTR?
Motorn på plats
Hjulet hänger rätt bra.. Hur går det att köra 205or på mk1or?
Ett utav "fjädertornen"
Tänkte ta bort multikontakten och löda ihop kablarna istället..
Har monterat ihop framvagnen och ställt ner den på hjulen, även byggt "fjädertornen" för bakvagnen.. Nästa ledighet tänkte jag försöka få till parallelstag till bakaxeln så den går att ställa ner där bak också.. Sen är det ju bara 4-länken kvar så är bakaxeln klar.
Även börjat kika lite på kablaget.. Har funderat lite kring bränslesystemet också och undrar om jag ska köra på en Bosch 044 pump, dock lite fundersam på trycket den ger, har inte exakta siffran i huvudet men tror att den ger lite drygt en bar för högre tryck mot vad vr6an går på original.. Hur löser jag det? Ställbar BTR?
Motorn på plats
Hjulet hänger rätt bra.. Hur går det att köra 205or på mk1or?
Ett utav "fjädertornen"
Tänkte ta bort multikontakten och löda ihop kablarna istället..
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 169
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
- Ort: Docksta, Ångermanland
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Hallå hallå!
Har fått lite gjort på bilen denna ledigperiod, kabelhärvan börjar likna något jag är nöjd med nu.. Lite pill med det efter som härvan i golf 3 är delad och går in i fågelbadet på två ställen.. Jag kommer dra alla kablar tillsammans in till styrdonet.
Här gömde jag undan styrdonet..
Även byggt om främreröret, för att passa förbi drivaxeln/styrväxeln..
Tog lite extra tid eftersom jag inte ville ändra måtten på dom olika rören, vad jag förstår kompenserar det dom olika måtten till ventilerna..
Måste bara ändra vinkeln på flänsen så katalysatorn blir rak.. Har lite beslutsångest om jag ska använda VR6ans katalysator eller om jag ska byta mot en racekat, vad tror ni är det bästa? Utrymmes messigt spelar det ingen roll, orginal katen får plats utan problem..
Har också byggt stagen för bakaxeln, hoppas bussningar hinner komma tills nästa ledigperiod.
Bygde ett fäste åt lmmen också, är det någon som vill ta på sig att bygga om mitt insug för en slant så är det bara höra av sig
Peace out!
Har fått lite gjort på bilen denna ledigperiod, kabelhärvan börjar likna något jag är nöjd med nu.. Lite pill med det efter som härvan i golf 3 är delad och går in i fågelbadet på två ställen.. Jag kommer dra alla kablar tillsammans in till styrdonet.
Här gömde jag undan styrdonet..
Även byggt om främreröret, för att passa förbi drivaxeln/styrväxeln..
Tog lite extra tid eftersom jag inte ville ändra måtten på dom olika rören, vad jag förstår kompenserar det dom olika måtten till ventilerna..
Måste bara ändra vinkeln på flänsen så katalysatorn blir rak.. Har lite beslutsångest om jag ska använda VR6ans katalysator eller om jag ska byta mot en racekat, vad tror ni är det bästa? Utrymmes messigt spelar det ingen roll, orginal katen får plats utan problem..
Har också byggt stagen för bakaxeln, hoppas bussningar hinner komma tills nästa ledigperiod.
Bygde ett fäste åt lmmen också, är det någon som vill ta på sig att bygga om mitt insug för en slant så är det bara höra av sig
Peace out!
Senast redigerad av Kingsfarm den mån 19 nov 2012, 00:08, redigerad totalt 1 gånger.
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
Racekisse alla dar i veckan, oem-katten är en riktig flaskhals, framför allt om du vill modda vidare motormässigt med tiden..Kingsfarm skrev:Måste bara ändra vinkeln på flänsen så katalysatorn blir rak.. Har lite beslutsångest om jag ska använda VR6ans katalysator eller om jag ska byta mot en racekat, vad tror ni är det bästa? Utrymmes messigt spelar det ingen roll, orginal katen får plats utan problem..
Golf vr6-93
- bossebud
- V.I.P
- Inlägg: 3527
- Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
- Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm
Re: Kingsfarm's Caddy VR6 -87
om du ska ha någon öht.... ja menar, ska du köra oreggat så är de juh skitsamma vilket du gör. ska du regga till ombyggt fordon så finns det inget krav att du har kat, (förut fick man betala 7000kr i straffavgift men inte numera , det är borttaget)