FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.
Tjena allihopa,
Sedan långt tillbaka när jag var 15 bast åkte jag med i min polares VR6 och blev direkt kär i motorn har haft som mål att finna min dröm motor och utav ren slump hittar jag den på min lokala skrot. Fick Motor, Avgassystem, Kylare allt som tillhör, Motor El, Avgassystem och framvagnsbalk med bromsar och allt för 2500kr.
Det blev en VR6 12v motor -96'a ifrån skroten för någon månad sedan och sedan dess har jag påbörjat total renovering av motorn med kolvringar och allt vad det innebär och en hel del trimning. Ångrar att jag inte ladda upp bilderna här direkt i början för då hade ni fått en hel del att titta på men jag tar och laddar upp go bitarna och berättar lite om mina planer och tankar angående motorn.
Vill bara säga att jag gör som många andra och BARA UPPDATERAR första inlägget och inte "matar" med flera posts för det blir lättare att se vad som har hänt osv då
Laddade upp en hel del bilder på Facebook "fråga mig inte varför" men om ni vill kika där så lägg till "Florian Larsson".
[Planer med Motorn "Trimning och Renovering"]
-Motor Renovering. (Kolvringar, Packningar och allt vad det innebär samt även Kamkedje byte.)
-Vassare Kammar. (Kammar som jobbar bra med Stage 2 eller VGI insug.)
-Lätta Svänghjulet. (För att göra motorn lite mer varvvillig.)
-Porta Toppen. (Flödet är ju som det är på en 12v topp ganska kört men man kan faktiskt hjälpa toppen andas lite bättre.)
-Extraktorgrenrör. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Stage 2 insug eller Schrick VGI. (Få fram hästarna lite tidigare.)
-Sportluftfilter. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Ventilstyrningar. (Tack till Veärsex för tipset!)
[Planer med Motorn "Estetiskt"]
-Polerat insug "om inte Stage 2 eller VGI blir till".
-Lackera motorn svart. (Då slipper man oroa sig för att motorn ser lite skitig ut.)
Har mer planer utmed detta men håller mig till dom mer realistiska till en början.
[Bilder]
Motorn i donator bilen på skroten.
Motorn på släpet efter några timmars slitande på skroten.
Växellådan är nu av.
Motorn på Motorstativet som jag införskaffade på Biltema.
Det mesta är borttaget och jag började ta bort lite skit från motorblocket. Började lite i fel ände men men, jag är ung och dum fortfarande .
Toppen och allt annat är bortplockat Enda som sitter i är allt som sitter i motorblocket.
Motorblocket börjar bli rent från rost och rostflagor.
Det var nog lagom dags att byta spännare och allt .
Kolvar urplockade och allt är urplockat och ligger i diesel bad .
Fortfarande skitiga efter diesel badet :/.
Fina kolvar efter mässingsborsten fick sköta snacket .
Usch och fy :/ måste göra något åt detta .
Ser lite bättre ut va? .
Heeeyoooo! Svart lack på, vet att det är standard men det är ju snyggt som bara den
Wow blev snyggt va? Lite fix kvar där färg ska på men annars ser det lovande ut
Sedan långt tillbaka när jag var 15 bast åkte jag med i min polares VR6 och blev direkt kär i motorn har haft som mål att finna min dröm motor och utav ren slump hittar jag den på min lokala skrot. Fick Motor, Avgassystem, Kylare allt som tillhör, Motor El, Avgassystem och framvagnsbalk med bromsar och allt för 2500kr.
Det blev en VR6 12v motor -96'a ifrån skroten för någon månad sedan och sedan dess har jag påbörjat total renovering av motorn med kolvringar och allt vad det innebär och en hel del trimning. Ångrar att jag inte ladda upp bilderna här direkt i början för då hade ni fått en hel del att titta på men jag tar och laddar upp go bitarna och berättar lite om mina planer och tankar angående motorn.
Vill bara säga att jag gör som många andra och BARA UPPDATERAR första inlägget och inte "matar" med flera posts för det blir lättare att se vad som har hänt osv då
Laddade upp en hel del bilder på Facebook "fråga mig inte varför" men om ni vill kika där så lägg till "Florian Larsson".
[Planer med Motorn "Trimning och Renovering"]
-Motor Renovering. (Kolvringar, Packningar och allt vad det innebär samt även Kamkedje byte.)
-Vassare Kammar. (Kammar som jobbar bra med Stage 2 eller VGI insug.)
-Lätta Svänghjulet. (För att göra motorn lite mer varvvillig.)
-Porta Toppen. (Flödet är ju som det är på en 12v topp ganska kört men man kan faktiskt hjälpa toppen andas lite bättre.)
-Extraktorgrenrör. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Stage 2 insug eller Schrick VGI. (Få fram hästarna lite tidigare.)
-Sportluftfilter. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Ventilstyrningar. (Tack till Veärsex för tipset!)
[Planer med Motorn "Estetiskt"]
-Polerat insug "om inte Stage 2 eller VGI blir till".
-Lackera motorn svart. (Då slipper man oroa sig för att motorn ser lite skitig ut.)
Har mer planer utmed detta men håller mig till dom mer realistiska till en början.
[Bilder]
Motorn i donator bilen på skroten.
Motorn på släpet efter några timmars slitande på skroten.
Växellådan är nu av.
Motorn på Motorstativet som jag införskaffade på Biltema.
Det mesta är borttaget och jag började ta bort lite skit från motorblocket. Började lite i fel ände men men, jag är ung och dum fortfarande .
Toppen och allt annat är bortplockat Enda som sitter i är allt som sitter i motorblocket.
Motorblocket börjar bli rent från rost och rostflagor.
Det var nog lagom dags att byta spännare och allt .
Kolvar urplockade och allt är urplockat och ligger i diesel bad .
Fortfarande skitiga efter diesel badet :/.
Fina kolvar efter mässingsborsten fick sköta snacket .
Usch och fy :/ måste göra något åt detta .
Ser lite bättre ut va? .
Heeeyoooo! Svart lack på, vet att det är standard men det är ju snyggt som bara den
Wow blev snyggt va? Lite fix kvar där färg ska på men annars ser det lovande ut
Senast redigerad av Banzai! den lör 12 nov 2011, 10:54, redigerad totalt 6 gång.
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
Re: VR6 12v N/A trimning.
Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter
Keep up the good work!
Keep up the good work!
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 12v N/A trimning.
Yes från och med nu gör jag det!VanDamage skrev:Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter
Keep up the good work!
- veärsex
- V.I.P
- Inlägg: 1627
- Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
- Ort: Sthlm
Re: VR6 12v N/A trimning.
Styrningar kanske inte är prio 1 på direkt då dom brukar hålla fint, men tätningar absolut.Banzai! skrev:Yes från och med nu gör jag det!VanDamage skrev:Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter
Keep up the good work!
Hur går det med allt? Och bilderna funkar inte längre? Bilder är alltid kul vettu..
Golf vr6-93
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 12v N/A trimning.
Hahaha fick länka ifrån facebook, det funkade till min förvånan xDveärsex skrev:Styrningar kanske inte är prio 1 på direkt då dom brukar hålla fint, men tätningar absolut.Banzai! skrev:Yes från och med nu gör jag det!VanDamage skrev:Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter
Keep up the good work!
Hur går det med allt? Och bilderna funkar inte längre? Bilder är alltid kul vettu..
Är i väntan på pengar Motorblock och topp ska lämnas in för planing och honing och krysspolering (något sånt). Dessutom måste jag skaffa en Ventilfjäderspännare också så att jag får isär hela toppen (den skaffar jag idag.) Vill bara klargöra att jag är amatör (bara mekat gokart motorer.) så allting som jag anser vara över min kunnighet (som hona osv.) låter jag dom på en motorfirma lösa åt mig .
Den 25'te denna månaden lämnar jag in topp och block på motorfirman och beroende på lönen så kanske jag köper delarna också (mest troligen gör jag det med.) Det kittet jag ska köpa hade ALLT jag behöver!
länk: http://www.arz-tuning.de/shop/product_i ... 098pbttobu" onclick="window.open(this.href);return false;
Som sagt motorn ska vara helt N/A och allting som jag kan byta så som kolvringar, packningar, tätningar osv allt ska bytas så att min första VR6'a är en VR6 och inte en sönderkörd motor som några andra i min ålder kört skiten ur. Antagligen har min motor också blivit körd ganska hårt men som sagt gör allt för att få den som ny
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 12v N/A trimning.
UPPDATERING! 2011-11-09.
Tjena gubbs!, hoppas intresset fortfarande finns för min tråd
Idag tog jag loss kamaxlar och ventiler m.m från toppen och gjorde iordning toppen och motorblock för att lämnas in imorgon hos Walléns Motorrenovering i Göteborg
Vill bara säga riktigt trevliga killar gick att ställa frågor och fick bra svar jätte schyssta och dom klargjorde mycket för mig
Och såklart för er som sitter med vänster handen mot kinden och skummar igenom så finns såklart bilder för er
Dags att montera loss överfallen
Överfall och kamaxlar borta!
Där har vi dom Föresten va är det för duration på original kammar?
Köpte AmPro's Ventilfjäderspännare på Swedol för 486kr mycket värt köp! Fungerar utmärkt och gör det busenkelt!
Såhär ser arbetsrummet ut (mitt sovrum hehe) innan ni fråga nej det är inte vodka som står på bordet det är T-Röd Väldigt roligt att arbeta när man har go musik på från Alter Bridge
1 down 11 to go gött att det bara är en 12 ventilare xD
1 cylinder är nu fri från ventiler
det blev inte helt klart har 3 cylindrar kvar med ventiler men farsan skulle jobba så man får spara lite till imorgon känns riktigt kul att det går framåt och imorgon så är den inne hos Walléns Motorrenovering och blir arbetad på
Det var allt från mig // Florian Larsson
Tjena gubbs!, hoppas intresset fortfarande finns för min tråd
Idag tog jag loss kamaxlar och ventiler m.m från toppen och gjorde iordning toppen och motorblock för att lämnas in imorgon hos Walléns Motorrenovering i Göteborg
Vill bara säga riktigt trevliga killar gick att ställa frågor och fick bra svar jätte schyssta och dom klargjorde mycket för mig
Och såklart för er som sitter med vänster handen mot kinden och skummar igenom så finns såklart bilder för er
Dags att montera loss överfallen
Överfall och kamaxlar borta!
Där har vi dom Föresten va är det för duration på original kammar?
Köpte AmPro's Ventilfjäderspännare på Swedol för 486kr mycket värt köp! Fungerar utmärkt och gör det busenkelt!
Såhär ser arbetsrummet ut (mitt sovrum hehe) innan ni fråga nej det är inte vodka som står på bordet det är T-Röd Väldigt roligt att arbeta när man har go musik på från Alter Bridge
1 down 11 to go gött att det bara är en 12 ventilare xD
1 cylinder är nu fri från ventiler
det blev inte helt klart har 3 cylindrar kvar med ventiler men farsan skulle jobba så man får spara lite till imorgon känns riktigt kul att det går framåt och imorgon så är den inne hos Walléns Motorrenovering och blir arbetad på
Det var allt från mig // Florian Larsson
-
- Hardcore VR6:are
- Inlägg: 212
- Blev medlem: mån 29 aug 2011, 09:47
- Ort: stockholm
Re: VR6 12v N/A trimning.
hej du ser ut att ha kul, håller ochså på att renovera en extra motor till min bil från grunden, hur gick du till väga för att få insuget så blankt med vilka verktyg osv , såg bra ut. fast jag ät fast i turbo. för att få ut lite mera hästar ur org vr6 köp MS och jag har ett par mappar där man fått ut nhel del hästar genom att ställa tänd och ha rätt injecktorer med rätt inställningBanzai! skrev:Tjena allihopa,
Sedan långt tillbaka när jag var 15 bast åkte jag med i min polares VR6 och blev direkt kär i motorn har haft som mål att finna min dröm motor och utav ren slump hittar jag den på min lokala skrot. Fick Motor, Avgassystem, Kylare allt som tillhör, Motor El, Avgassystem och framvagnsbalk med bromsar och allt för 2500kr.
Det blev en VR6 12v motor -96'a ifrån skroten för någon månad sedan och sedan dess har jag påbörjat total renovering av motorn med kolvringar och allt vad det innebär och en hel del trimning. Ångrar att jag inte ladda upp bilderna här direkt i början för då hade ni fått en hel del att titta på men jag tar och laddar upp go bitarna och berättar lite om mina planer och tankar angående motorn.
Vill bara säga att jag gör som många andra och BARA UPPDATERAR första inlägget och inte "matar" med flera posts för det blir lättare att se vad som har hänt osv då
Laddade upp en hel del bilder på Facebook "fråga mig inte varför" men om ni vill kika där så lägg till "Florian Larsson".
[Planer med Motorn "Trimning och Renovering"]
-Motor Renovering. (Kolvringar, Packningar och allt vad det innebär samt även Kamkedje byte.)
-Vassare Kammar. (Kammar som jobbar bra med Stage 2 eller VGI insug.)
-Lätta Svänghjulet. (För att göra motorn lite mer varvvillig.)
-Porta Toppen. (Flödet är ju som det är på en 12v topp ganska kört men man kan faktiskt hjälpa toppen andas lite bättre.)
-Extraktorgrenrör. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Stage 2 insug eller Schrick VGI. (Få fram hästarna lite tidigare.)
-Sportluftfilter. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Ventilstyrningar. (Tack till Veärsex för tipset!)
[Planer med Motorn "Estetiskt"]
-Polerat insug "om inte Stage 2 eller VGI blir till".
-Lackera motorn svart. (Då slipper man oroa sig för att motorn ser lite skitig ut.)
Har mer planer utmed detta men håller mig till dom mer realistiska till en början.
[Bilder]
Wow blev snyggt va? Lite fix kvar där färg ska på men annars ser det lovande ut
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 12v N/A trimning.
Jag använde sandpappers slip 120 kornig -> 1200 fin kornig (jag kallar det overkill med sånt fint papper men det va värt det.)tsvr6 skrev:hej du ser ut att ha kul, håller ochså på att renovera en extra motor till min bil från grunden, hur gick du till väga för att få insuget så blankt med vilka verktyg osv , såg bra ut. fast jag ät fast i turbo. för att få ut lite mera hästar ur org vr6 köp MS och jag har ett par mappar där man fått ut nhel del hästar genom att ställa tänd och ha rätt injecktorer med rätt inställningBanzai! skrev:
Wow blev snyggt va? Lite fix kvar där färg ska på men annars ser det lovande ut
Sedan på med polish använd eltejp som maskering på de blanka ytorna som du inte vill ha lackerade. Använd inte markeringstejp som jag hade det va kasst
Jo föresten kan du edit'a ditt inlägg och göra citatet mindre så är du bussigt
Mvh Florian Larsson
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 67
- Blev medlem: ons 31 mar 2010, 08:34
- Ort: Vallentuna
Re: VR6 12v N/A trimning.
Ska följa denna tråd, då jag gärna vill göra samma ingrepp på min.
Corrado vr6
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 12v N/A trimning.
Underbart!Murra skrev:Ska följa denna tråd, då jag gärna vill göra samma ingrepp på min.
UPPDATERING 2011-11-10
Idag var motorblocket och topp inlämnad hos Walléns Motorrenovering kan knappt vänta tills jag får tillbaka hon ren och fin och redo för ös
Allt gick på 4.300kr~ vad som ingick va..
-Undersökning tvätt och blästring av topp.
-Planing av topp och motorblock .
-Honing & Krysspolering av cylindrarna.
-Fräsa in ventilerna.
-Borttagning av vevaxel (Orkade inte ta loss den så låter dom göra det för 300kr )
Glömde säkert något men jag är nöjd har spenderat mycket mer på datorprylar så jag klagar inte.
See you when you look like new
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Re: VR6 12v N/A trimning.
Mycket trevligt att se någon posta vad jobbet kostade hos motorfirman, detta eftersom det är något alla som måste lämna iväg, undrar
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 12v N/A trimning.
Hehe jag tyckte det var absolut att man skulle skriva vad man pröjsat bara för att man skulle informera andra om var priset ska ligga typ, så att folk kan jämföra och diskutera.Ronnie Mattsson skrev:Mycket trevligt att se någon posta vad jobbet kostade hos motorfirman, detta eftersom det är något alla som måste lämna iväg, undrar
Jag är inte så petig angående priset för att jag kompromissar inte hellre få det gjort rätt och riktigt för en lagom dyr summa än att lämna in den till någon volvo trimmare som aldrig sett en VR6
Glad att ni gillar projekttråden hittills
Mvh Florian Larsson
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
Re: VR6 12v N/A trimning.
såja! hur långt hade motorn gått när du fick den från skroten? och sedan när du är klar med renoveringen kommer det vara som om att den gått 0 då eller hur tänker man ?
- Banzai!
- V.I.P
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
- Ort: Göteborg
Re: VR6 12v N/A trimning.
CA 26.000mil, jag kan tyvärr inte säga att min motor gått 0 mil pga att jag har ett gammalt motorblock (fast som blivit honat), kolvar och vevstakar (som gått 26.000mil), vevaxel (som också gått 26.000mil) osv från motorn vilket gör att motorn inte är ny :/VanDamage skrev:såja! hur långt hade motorn gått när du fick den från skroten? och sedan när du är klar med renoveringen kommer det vara som om att den gått 0 då eller hur tänker man ?
MEN! Motorn kommer gå som ny och lite bättre pga högkomps packning lite större cyl diameter (även om det är minimalt)
Tyvärr så kommer jag vara tvungen att skriva att motorn gått 26.000mil och så kommer jag få förklara för ALLA att min motor är helt renoverad och hoppas att folk fattar x)
Mvh Florian Larsson
- VanDamage
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
- Ort: Norrköping
Re: VR6 12v N/A trimning.
okiBanzai! skrev:CA 26.000mil, jag kan tyvärr inte säga att min motor gått 0 mil pga att jag har ett gammalt motorblock (fast som blivit honat), kolvar och vevstakar (som gått 26.000mil), vevaxel (som också gått 26.000mil) osv från motorn vilket gör att motorn inte är ny :/VanDamage skrev:såja! hur långt hade motorn gått när du fick den från skroten? och sedan när du är klar med renoveringen kommer det vara som om att den gått 0 då eller hur tänker man ?
MEN! Motorn kommer gå som ny och lite bättre pga högkomps packning lite större cyl diameter (även om det är minimalt)
Tyvärr så kommer jag vara tvungen att skriva att motorn gått 26.000mil och så kommer jag få förklara för ALLA att min motor är helt renoverad och hoppas att folk fattar x)
Mvh Florian Larsson