FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

FlowRyan: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

Tjena allihopa,

Sedan långt tillbaka när jag var 15 bast åkte jag med i min polares VR6 och blev direkt kär i motorn har haft som mål att finna min dröm motor och utav ren slump hittar jag den på min lokala skrot. Fick Motor, Avgassystem, Kylare allt som tillhör, Motor El, Avgassystem och framvagnsbalk med bromsar och allt för 2500kr.

Det blev en VR6 12v motor -96'a ifrån skroten för någon månad sedan och sedan dess har jag påbörjat total renovering av motorn med kolvringar och allt vad det innebär och en hel del trimning. Ångrar att jag inte ladda upp bilderna här direkt i början för då hade ni fått en hel del att titta på men jag tar och laddar upp go bitarna och berättar lite om mina planer och tankar angående motorn.

Vill bara säga att jag gör som många andra och BARA UPPDATERAR första inlägget och inte "matar" med flera posts för det blir lättare att se vad som har hänt osv då :)

Laddade upp en hel del bilder på Facebook "fråga mig inte varför" men om ni vill kika där så lägg till "Florian Larsson".

[Planer med Motorn "Trimning och Renovering"]

-Motor Renovering. (Kolvringar, Packningar och allt vad det innebär samt även Kamkedje byte.)
-Vassare Kammar. (Kammar som jobbar bra med Stage 2 eller VGI insug.)
-Lätta Svänghjulet. (För att göra motorn lite mer varvvillig.)
-Porta Toppen. (Flödet är ju som det är på en 12v topp ganska kört men man kan faktiskt hjälpa toppen andas lite bättre.)
-Extraktorgrenrör. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Stage 2 insug eller Schrick VGI. (Få fram hästarna lite tidigare.)
-Sportluftfilter. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Ventilstyrningar. (Tack till Veärsex för tipset!)

[Planer med Motorn "Estetiskt"]
-Polerat insug "om inte Stage 2 eller VGI blir till".
-Lackera motorn svart. (Då slipper man oroa sig för att motorn ser lite skitig ut.)

Har mer planer utmed detta men håller mig till dom mer realistiska till en början.

[Bilder]

Bild
Motorn i donator bilen på skroten.

Bild
Motorn på släpet efter några timmars slitande på skroten.

Bild
Växellådan är nu av.

Bild
Motorn på Motorstativet som jag införskaffade på Biltema.

Bild
Det mesta är borttaget och jag började ta bort lite skit från motorblocket. Började lite i fel ände men men, jag är ung och dum fortfarande ;).

Bild
Toppen och allt annat är bortplockat :) Enda som sitter i är allt som sitter i motorblocket.

Bild
Motorblocket börjar bli rent från rost och rostflagor.

Bild
Det var nog lagom dags att byta spännare och allt :P.

Bild
Kolvar urplockade och allt är urplockat och ligger i diesel bad :).

Bild
Fortfarande skitiga efter diesel badet :/.

Bild
Fina kolvar efter mässingsborsten fick sköta snacket :).

Bild
Usch och fy :/ måste göra något åt detta :).

Bild
Ser lite bättre ut va? ;).

Bild
Heeeyoooo! Svart lack på, vet att det är standard men det är ju snyggt som bara den :D

Bild
Wow blev snyggt va? :D Lite fix kvar där färg ska på men annars ser det lovande ut :)
Senast redigerad av Banzai! den lör 12 nov 2011, 10:54, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av VanDamage »

Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter :)
Keep up the good work!
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

VanDamage skrev:Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter :)
Keep up the good work!
Yes från och med nu gör jag det! :)
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av veärsex »

Banzai! skrev:
VanDamage skrev:Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter :)
Keep up the good work!
Yes från och med nu gör jag det! :)
Styrningar kanske inte är prio 1 på direkt då dom brukar hålla fint, men tätningar absolut.

Hur går det med allt? Och bilderna funkar inte längre? Bilder är alltid kul vettu..
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

veärsex skrev:
Banzai! skrev:
VanDamage skrev:Härligt ska följas dokumentera gärna nogrant då jag också ska ta isär och lägga spacer o sånt i vinter :)
Keep up the good work!
Yes från och med nu gör jag det! :)
Styrningar kanske inte är prio 1 på direkt då dom brukar hålla fint, men tätningar absolut.

Hur går det med allt? Och bilderna funkar inte längre? Bilder är alltid kul vettu..
Hahaha fick länka ifrån facebook, det funkade till min förvånan xD

Är i väntan på pengar :P Motorblock och topp ska lämnas in för planing och honing och krysspolering (något sånt). Dessutom måste jag skaffa en Ventilfjäderspännare också så att jag får isär hela toppen (den skaffar jag idag.) :) Vill bara klargöra att jag är amatör (bara mekat gokart motorer.) så allting som jag anser vara över min kunnighet (som hona osv.) låter jag dom på en motorfirma lösa åt mig :).

Den 25'te denna månaden lämnar jag in topp och block på motorfirman och beroende på lönen så kanske jag köper delarna också (mest troligen gör jag det med.) Det kittet jag ska köpa hade ALLT jag behöver! :)

länk: http://www.arz-tuning.de/shop/product_i ... 098pbttobu" onclick="window.open(this.href);return false;

Som sagt motorn ska vara helt N/A och allting som jag kan byta så som kolvringar, packningar, tätningar osv allt ska bytas så att min första VR6'a är en VR6 och inte en sönderkörd motor som några andra i min ålder kört skiten ur. Antagligen har min motor också blivit körd ganska hårt men som sagt gör allt för att få den som ny :)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

UPPDATERING! 2011-11-09.

Tjena gubbs!, hoppas intresset fortfarande finns för min tråd ;)

Idag tog jag loss kamaxlar och ventiler m.m från toppen och gjorde iordning toppen och motorblock för att lämnas in imorgon hos Walléns Motorrenovering i Göteborg :)

Vill bara säga riktigt trevliga killar gick att ställa frågor och fick bra svar jätte schyssta och dom klargjorde mycket för mig :)

Och såklart för er som sitter med vänster handen mot kinden och skummar igenom så finns såklart bilder för er ;)

Bild
Dags att montera loss överfallen ;)

Bild
Överfall och kamaxlar borta! :D

Bild
Där har vi dom ;) Föresten va är det för duration på original kammar?

Bild
Köpte AmPro's Ventilfjäderspännare på Swedol för 486kr mycket värt köp! Fungerar utmärkt och gör det busenkelt! :)

Bild
Såhär ser arbetsrummet ut (mitt sovrum hehe) innan ni fråga nej det är inte vodka som står på bordet det är T-Röd :D Väldigt roligt att arbeta när man har go musik på från Alter Bridge :)

Bild
1 down 11 to go ;) gött att det bara är en 12 ventilare xD

Bild
1 cylinder är nu fri från ventiler :)

det blev inte helt klart har 3 cylindrar kvar med ventiler men farsan skulle jobba så man får spara lite till imorgon ;) känns riktigt kul att det går framåt och imorgon så är den inne hos Walléns Motorrenovering och blir arbetad på :)

Det var allt från mig // Florian Larsson
tsvr6
Hardcore VR6:are
Inlägg: 212
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 09:47
Ort: stockholm

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av tsvr6 »

Banzai! skrev:Tjena allihopa,

Sedan långt tillbaka när jag var 15 bast åkte jag med i min polares VR6 och blev direkt kär i motorn har haft som mål att finna min dröm motor och utav ren slump hittar jag den på min lokala skrot. Fick Motor, Avgassystem, Kylare allt som tillhör, Motor El, Avgassystem och framvagnsbalk med bromsar och allt för 2500kr.

Det blev en VR6 12v motor -96'a ifrån skroten för någon månad sedan och sedan dess har jag påbörjat total renovering av motorn med kolvringar och allt vad det innebär och en hel del trimning. Ångrar att jag inte ladda upp bilderna här direkt i början för då hade ni fått en hel del att titta på men jag tar och laddar upp go bitarna och berättar lite om mina planer och tankar angående motorn.

Vill bara säga att jag gör som många andra och BARA UPPDATERAR första inlägget och inte "matar" med flera posts för det blir lättare att se vad som har hänt osv då :)

Laddade upp en hel del bilder på Facebook "fråga mig inte varför" men om ni vill kika där så lägg till "Florian Larsson".

[Planer med Motorn "Trimning och Renovering"]

-Motor Renovering. (Kolvringar, Packningar och allt vad det innebär samt även Kamkedje byte.)
-Vassare Kammar. (Kammar som jobbar bra med Stage 2 eller VGI insug.)
-Lätta Svänghjulet. (För att göra motorn lite mer varvvillig.)
-Porta Toppen. (Flödet är ju som det är på en 12v topp ganska kört men man kan faktiskt hjälpa toppen andas lite bättre.)
-Extraktorgrenrör. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Stage 2 insug eller Schrick VGI. (Få fram hästarna lite tidigare.)
-Sportluftfilter. (Mest för att framhäva ljudet.)
-Ventilstyrningar. (Tack till Veärsex för tipset!)

[Planer med Motorn "Estetiskt"]
-Polerat insug "om inte Stage 2 eller VGI blir till".
-Lackera motorn svart. (Då slipper man oroa sig för att motorn ser lite skitig ut.)

Har mer planer utmed detta men håller mig till dom mer realistiska till en början.

[Bilder]


Wow blev snyggt va? :D Lite fix kvar där färg ska på men annars ser det lovande ut :)
hej du ser ut att ha kul, håller ochså på att renovera en extra motor till min bil från grunden, hur gick du till väga för att få insuget så blankt med vilka verktyg osv , såg bra ut. fast jag ät fast i turbo. för att få ut lite mera hästar ur org vr6 köp MS och jag har ett par mappar där man fått ut nhel del hästar genom att ställa tänd och ha rätt injecktorer med rätt inställning
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

tsvr6 skrev:
Banzai! skrev:
Wow blev snyggt va? :D Lite fix kvar där färg ska på men annars ser det lovande ut :)
hej du ser ut att ha kul, håller ochså på att renovera en extra motor till min bil från grunden, hur gick du till väga för att få insuget så blankt med vilka verktyg osv , såg bra ut. fast jag ät fast i turbo. för att få ut lite mera hästar ur org vr6 köp MS och jag har ett par mappar där man fått ut nhel del hästar genom att ställa tänd och ha rätt injecktorer med rätt inställning
Jag använde sandpappers slip 120 kornig -> 1200 fin kornig (jag kallar det overkill med sånt fint papper men det va värt det.)

Sedan på med polish använd eltejp som maskering på de blanka ytorna som du inte vill ha lackerade. Använd inte markeringstejp som jag hade det va kasst :P

Jo föresten kan du edit'a ditt inlägg och göra citatet mindre så är du bussigt :)

Mvh Florian Larsson
Murra
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 08:34
Ort: Vallentuna

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Murra »

Ska följa denna tråd, då jag gärna vill göra samma ingrepp på min. :)
Corrado vr6
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

Murra skrev:Ska följa denna tråd, då jag gärna vill göra samma ingrepp på min. :)
Underbart! :)

UPPDATERING 2011-11-10

Idag var motorblocket och topp inlämnad hos Walléns Motorrenovering kan knappt vänta tills jag får tillbaka hon ren och fin och redo för ös ;)

Allt gick på 4.300kr~ vad som ingick va..

-Undersökning tvätt och blästring av topp.
-Planing av topp och motorblock .
-Honing & Krysspolering av cylindrarna.
-Fräsa in ventilerna.
-Borttagning av vevaxel (Orkade inte ta loss den så låter dom göra det för 300kr :D)
Glömde säkert något men jag är nöjd har spenderat mycket mer på datorprylar så jag klagar inte.

Bild
See you when you look like new ;)
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Mycket trevligt att se någon posta vad jobbet kostade hos motorfirman, detta eftersom det är något alla som måste lämna iväg, undrar :D
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

Ronnie Mattsson skrev:Mycket trevligt att se någon posta vad jobbet kostade hos motorfirman, detta eftersom det är något alla som måste lämna iväg, undrar :D
Hehe jag tyckte det var absolut att man skulle skriva vad man pröjsat bara för att man skulle informera andra om var priset ska ligga typ, så att folk kan jämföra och diskutera.

Jag är inte så petig angående priset för att jag kompromissar inte hellre få det gjort rätt och riktigt för en lagom dyr summa än att lämna in den till någon volvo trimmare som aldrig sett en VR6 :P

Glad att ni gillar projekttråden hittills :)

Mvh Florian Larsson
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av VanDamage »

såja! hur långt hade motorn gått när du fick den från skroten? och sedan när du är klar med renoveringen kommer det vara som om att den gått 0 då eller hur tänker man ? :)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av Banzai! »

VanDamage skrev:såja! hur långt hade motorn gått när du fick den från skroten? och sedan när du är klar med renoveringen kommer det vara som om att den gått 0 då eller hur tänker man ? :)
CA 26.000mil, jag kan tyvärr inte säga att min motor gått 0 mil pga att jag har ett gammalt motorblock (fast som blivit honat), kolvar och vevstakar (som gått 26.000mil), vevaxel (som också gått 26.000mil) osv från motorn vilket gör att motorn inte är ny :/

MEN! Motorn kommer gå som ny och lite bättre pga högkomps packning lite större cyl diameter (även om det är minimalt) :)

Tyvärr så kommer jag vara tvungen att skriva att motorn gått 26.000mil och så kommer jag få förklara för ALLA att min motor är helt renoverad och hoppas att folk fattar x)

Mvh Florian Larsson
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: VR6 12v N/A trimning.

Inlägg av VanDamage »

Banzai! skrev:
VanDamage skrev:såja! hur långt hade motorn gått när du fick den från skroten? och sedan när du är klar med renoveringen kommer det vara som om att den gått 0 då eller hur tänker man ? :)
CA 26.000mil, jag kan tyvärr inte säga att min motor gått 0 mil pga att jag har ett gammalt motorblock (fast som blivit honat), kolvar och vevstakar (som gått 26.000mil), vevaxel (som också gått 26.000mil) osv från motorn vilket gör att motorn inte är ny :/

MEN! Motorn kommer gå som ny och lite bättre pga högkomps packning lite större cyl diameter (även om det är minimalt) :)

Tyvärr så kommer jag vara tvungen att skriva att motorn gått 26.000mil och så kommer jag få förklara för ALLA att min motor är helt renoverad och hoppas att folk fattar x)

Mvh Florian Larsson
oki :)
Skriv svar