Robbans VR6-T #1 FWD | 9/10 Lite höstporr!

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Robbans VR6-T #1 FWD | 9/10 Lite höstporr!

Inlägg av RobbanSJ »

Jamen tjena där.

Kanske dax att dra igång nu när man får lite gjort och div. delar trillar in.

BTW ni som inte pallar läsa kinesiska muren kan hoppa ner en bit.

Tänkte först berätta lite om mig själv; Född 92, tog studenten i juni 2011. Har gått en personbilsinriktad fordonslinje. Under min utbildning hann jag med att öppna eget företag och använder de som faktureringsmöjlighet för att kunna jobba självständigt men också bli inhyrd av verkstad. (jobbar på samma villkor som en anställd bara att jag fakturerar istället) jobbar just nu som timanställd på Avis-arlanda och genom företaget på en bilverkstad i almunge.

Jobbet på avis ska avslutas i höst och då satsar jag helhjärtat på verkstaden i almunge eller så tackar jag ja till ett jobberbjudande jag har fått från VAG i Uppsala.

Då till bilen, vilken är min 3e (2a vr6a). Historien börjar för många år sen då en bekant köpte en svart vr6a, moppekåt robert blev då kär i bilen och siktet har alltid vart inställt på att äga en.

Den första köptes innan jag ens hade körkort. När jag väl fick mitt körkort så blev jag påkörd i en kö, killen damma in i mig i ca 60blås, jag stog stilla och fick en ganska rejäl smäll som resulterade i en stukad nacke. Aja, fick ut 19k av försäkringsbolaget och fick behålla bilen.

En månad efter de så köpte jag bilen som kommer bli mitt projekt. En lila golf vr6 2 dörrars. Dock så köptes denna bil utan min vetskap om att toppackningen hade gått. Som projektarbete i skolan så bytte jag denna packning och nu går bilen som den ska. typ.

Bilen när den precis kommit hem
Bild

Bilen efter toppackningsbyte, limmade kjolar, coilover, lackade lister osv.
Bild

Någon vecka innan bugrun så började min koppling slira vilket va ett megabakslag för en student med lågt cashflow. men men.

Planerna nu är att byta koppling och svänghjul, byta bussningar i framvagnen, katt, avgassystem, besikta och sedan ställa av inför vintern då de roliga börjar.

Första etappen av turbobygget är att förhoppningsvis få allting att lira fint, inget ladd över 0,6 och lära mig mycke. Detta kommer naturligtvis utveklas då jag kommer få bättre budget och mer abstinens för drag i bilen. Det som jag vet många kommer klaga över men som jag förmodligen kommer genomföra endå är att jag kommer köra med c2s chipp. har inte råd med ett riktigt styrsystem och mappningen därtill utan de kommer isf när jag bestämmer mig för att ladda på mer.

Vintern 11-12 ser iaf ut så här just nu.

Byta packningar och lager i en motor jag har med nya kedjor i

bygga grenrör

slå slag i min stora inköpslista som inkluderar turbo, ic, bb-lambda, egt, spridare och allt därtill

byta koppling och sv. hjul

byta bussningar i framvagn

bygga avgassystem och byta katt

och mycke mer.


de som står på tur nu är iaf kopplingen, sv-hjulet, bussningar och katt. resten kommer senare.
hoppas att kunna få byta kopplingen nu till slutet av veckan.

postar lite porr innan jag signar ut för idag.

kopplingen hämtades ut i fredags, stort tack till henke för all hjälp då detta va mitt första ebay köp.
Bild


Shortrunnerinsug köptes av bjacke här på forumet, mycke trevlig kille. har börjat polera lite smått men den ska upp i fräsen först så allt är plant och fint.
Bild


sova nu jobb imorgon, men kötta på med all kritik ni kan, förslag osv. Allt, verkligen allt är välkommet!

//robban
Senast redigerad av RobbanSJ den tis 09 okt 2012, 22:10, redigerad totalt 28 gång.
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av RobbanSJ »

Lite halvkass respons tycker jag men kör på och hoppas att någon får upp intresse iaf =)

Boschkablar beställdes idag av henke (vr6nitrous). även två däck i dimension 205-40 /17.

kopplingen ska jag byta på torsdag så uppdaterar då med lite bilder förhoppningsvis

//robban
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av z-vr6nitrous »

vi läser och kommer njuta av en vrt som kommer piskas på bugrun :)

kör hårt!
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av Pouzar »

Har ev spridare, chip + massemätare till salu i slutet av sommaren om du skulle vela köpa.
315cc spridare, 4" lmm samt c2 #30 programvara. Allt för att lira med org styrsystem.
Du kommer bli beroende, en VR6T är mycket mycket rolig...
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087

www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av RobbanSJ »

Pouzar skrev:Har ev spridare, chip + massemätare till salu i slutet av sommaren om du skulle vela köpa.
315cc spridare, 4" lmm samt c2 #30 programvara. Allt för att lira med org styrsystem.
Du kommer bli beroende, en VR6T är mycket mycket rolig...
har för mig att vi har snackat om de förrut pouzar... dina grejer är väll till obd 2 right? passar ju inte då eftersom min 92a :/

//robban
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av RobbanSJ »

z-vr6nitrous skrev:vi läser och kommer njuta av en vrt som kommer piskas på bugrun :)

kör hårt!

låter bra de =) hoppas allt kommer flyta på

//robban
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av z-vr6nitrous »

tips: skit i c2 å köp riktigt sprut istället ,kommer spara dig pengar å tid i slutändan
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av mathias »

Var inte för hård mot c2 henke. OBD2 440cc och pro maf 630 funkar ju bra. Men det är klart finns inga roliga funktioner så som laddtryck vs växel, flat shift mm mm. Inte alls samma inställnings möjligheter med afr mm på c2 heller men det fungerar för att
få bra med effekt och skjuta nån låda åt helvete iallafall.
OBD1 c2 är väl dock ingen höjdare
Show us the meaning of haste
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av RobbanSJ »

såå mycke pengar ju :/ hade de bara kostat att köpa sprutet så hade jag lätt gjort de. men de är mappningskostnaden som jag verkligen inte har råd med.

//robban
Användarens profilbild
Silver_Style
VR6-mentor
Inlägg: 683
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 15:03
Ort: Perstorp

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av Silver_Style »

z-vr6nitrous skrev:tips: skit i c2 å köp riktigt sprut istället ,kommer spara dig pengar å tid i slutändan
Vafan henke de blir bara så jä*la dyrt när man lyssnar på dej ;) man blir ju "köptvungen" hehe
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av z-vr6nitrous »

Silver_Style skrev:
z-vr6nitrous skrev:tips: skit i c2 å köp riktigt sprut istället ,kommer spara dig pengar å tid i slutändan
Vafan henke de blir bara så jä*la dyrt när man lyssnar på dej ;) man blir ju "köptvungen" hehe
Men du insåg fakta å köpte nira ju ;)

Det är lätt värt pengarna och dagens sprut har mycket
bra andrahandsvärde och vem kan vara utan alla goa funktioner
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av RobbanSJ »

henke, om jag fortfarande lever vintern 2012-2013 så lovar jag dig att jag kör på ett riktigt sprut. men nu lutar de åt c2 =)

//robban
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av RobbanSJ »

tjenarenarenarenare.

Igår så byttes kopplingen ut, tyvär glömde jag kameran hemma så de fick bli kassa mobilbilder, ska försöka bättra mitt minne lite.

bytet gick ganska smärtfritt, något som dock förvånade mig va att de va ett rent helv#tte att få bort lådan men mycke enklare att få dit den? riktigt skumt. även riktigt svårt att hitta något att hålla imot med när man skulle dra fast svänghjulet. annars gick de lysande.

Innan lådan revs ner, skitig bil och förlåt igen för kassa mobilbilder.


Bilen är i godkänd höjd när man måste riva bort leppen för att få under domkraften som i sin tur kan hissa bilen så man får under armarna till liften :D




Efter en stund såg de ut såhär
Bild

Sachs performance! not..
Bild

5kgs svänghjul på plats, tack till david och dli.teknik för de!
Bild

ACT, fina grejjer de!
Bild

Hmm.. vad fattas i de stora hålet?
Bild

sådärja! jävla klump å väga...
Bild

nu va allting på plats!
Bild

Idag så byggdes det avgassystem och även katten byttes ut mot en med ett innehåll :D

tyvär tog jag inga bilder på avgassystemet med de kommer senare .

imorgon ska jag försöka leta upp mitt andra spakställ och förbättra shortshiften lite.

all the best!

//robban
Senast redigerad av RobbanSJ den lör 31 dec 2011, 00:22, redigerad totalt 1 gånger.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av areez »

Bor du ute i Almunge också ?

Kul att veta att det är någon VR6a som rullar åt det hållet iaf :)
Bor själv i Almunge därav att jag undrar.

//Jocke
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Robbans VR6-T. Mjukstart

Inlägg av RobbanSJ »

nää bor 2 mil norr om uppsala. i vattholma om du vet? jag jobbar på bilverkstan i almunge =)

//robban
Skriv svar