Golf 3 VR6 1992 - Turbobygge

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Inlägg av xlarge »

Packningarna är inte dyra!
Jag kör med BILTEMAS O-ring sats, i en röd låda, dom passar för det mesta

/xlarge
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Det fanns en klisterlapp, var R134 så det är ju skönt.

Sen har jag även hunnit med lite annat.
tog bort toppen på den gamla motorn, såg väl inte allt
för kul ut. Anledningen till mitt höga tryck i kylsystemet borde
ha berott på igentäppta kanaler.

Här är en bild på topplockspackningen
Bild
Det där är ändå inte den med mest skit, var någon kanal där det typ var helt stopp.

Sen en bild på en glidskena till kamkedjan
Bild
Var nog dags att byta den också :)

Sen en bild på min ena länkarm som jag börjat fixa.
Ska ta med den till jobbet för att montera i nya bussningarna.
Kommer nog bli fin fint när Powerflex bussningarna kommer i.
Bild

Sen så ska det börjas med tvätt av låda och lackering av motorn.
Lådan är i stort behov av en tvätt som ni kan se här:
Bild

Sen passade jag på att montera fast växelspaksknoppen ordentligt.
Är så mycket snyggare med denna knopp än den gamla.
Bild

Det var allt för ikväll.
Får se om man hinner ut mera i veckan för att fortsätta.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Just det har inhandlat lite annat som ligger på jobbet.
En emblemlös grill, nya framlyktor i klarglas men utan Angel Eyes.
Samt ett fjäderbensstag.

Ser ut såhär gör lyktorna: Bild
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Imorrn blir der en ny garagekväll.

Då ska jag ta tag i lådan och rengöra den samt peta på den på nya
motorn.
Sen byta kabelhärvan på nya och dra in alla kablar i lite snyggare höljen.

Tvätta och städa upp bland sladdar i motorutrymmet på bilen ska göras.
Sen så lär jag fortsätta med framvagnsdelar, och balkar så dom ser bra
ut innan motorn kommer i igen.
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

skadu byta främre fjäderben såg ganska rostiga ut ?
om du ska de kan jag kolla har ett par original i garaget
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Fjäderbenen byts ja.

Men har idag köpt coilovers så det löser rostproblemen där :D
Ska nog hinna få dit coilsen ibak till helgen iaf.

I fram väntar jag på lite nya muttrar och bultar.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Coilovers är som sagt inköpta men man är nog lite väl godtrogen ibland.

Är det vanligt att hödjusteringen kan låsa sig stum ?
På ena så går den inte att rubba med nyckeln.
Men alla andra går fint att justera.

Några tips ?
Vad gör man om det inte gåt att fixa lär väl vara svårt
att hitta bara 1 coilover :D
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Jag kom att tänka på en sak nu. Om man skulle dra ihop dom 2 "muttrarna" eller vad man ska kalla dom som man ställer höjden med på coilovers, riktigt hårt mot varandra.
Kanske är det som hänt på min ena, för kan inte rubba den alls.
Har inte 2 verktyg heller så jag kan dra åt olika håll tyvärr.

men men får testa nästa gång jag är i garaget och se om jag kan
lossa den.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Sen undrar jag hur man ser skillnad på om man har ZF eller TRW styrväxel.
Letat som en dåre efter någon sorts märkning men hittar ej vart den skall sitta isåfall.
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Inlägg av graul »

Ja dom låser sig om man drar dom hårt emot varandra det är därför det finns 2 st. Dra den undre nedåt så ska den lossa.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

graul skrev:Ja dom låser sig om man drar dom hårt emot varandra det är därför det finns 2 st. Dra den undre nedåt så ska den lossa.
Får göra det när den sitter fast på bilen.
Går inte att hålla emot tillräckligt när dom är lösa verkar det som.
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Inlägg av graul »

Nej dom måste självklart sitta på bilen.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Då har man pysslat lite igen.

Lackat lite bromsdelar och framvagnsdelar.

Har även lackat insuget mattsvart.
Ser ut såhär:
Bild

Sen har jag kollat om nya pedaler skulle passa som jag hade hemma.
Dom ser ut såhär:
Bild


Sen har jag fotat den muppiga nyckeln till bilen samt
dom goa coilovers som kommer på.
Bild
Bild
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Har även införskaffat mig ett par EBC Redstuff fram och bak.

Någon som kört med dom tidigare ?
Tror ni dom är för hårda för en normal gatbil ?
Emil.L
VR6 newbie
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 13 jun 2010, 19:51

Inlägg av Emil.L »

areez skrev:Har även införskaffat mig ett par EBC Redstuff fram och bak.

Någon som kört med dom tidigare ?
Tror ni dom är för hårda för en normal gatbil ?
dom är som typ som org...
Skriv svar