Sida 1 av 2

kammaxlar

Postat: mån 31 maj 2010, 14:54
av cheeva
Hej !

jag tänkte att jag skulle få lite liv i maskineriet efter sommar jobbet.

Det jag tänkte göra är att köpa extraktor grenrör, ett steg 2 insug utav Nexen, samt andra kammar och hårdare ventilfjädrar. I samband med detta tänkte jag göra ett kamkjedje byte och renovera toppen. Vad för kammar tycker ni att jag ska ha till denna milda setup ? bör jag även chipa bilen efter detta ?


mvh Kevin

Postat: mån 31 maj 2010, 15:41
av eMiL
268 graders kamaxlar är väl det dom flesta kör på tror jag.
Finns mängder med trådar om just trimning.

Sök runt lite så hittar du ;)

Postat: mån 31 maj 2010, 19:18
av race6an
jag tänkte göra något liknande men min fråga är om jag bytar till vassare kammar..kommer bilen kunna klara besiktningen?

Postat: mån 31 maj 2010, 19:54
av eMiL
race6an skrev:jag tänkte göra något liknande men min fråga är om jag bytar till vassare kammar..kommer bilen kunna klara besiktningen?
Varför skulle den inte klara besiktningen? :)

Postat: mån 31 maj 2010, 19:58
av race6an
vassa kammar öppnar mindre och snabbare ju! de va df jag undra!

Postat: mån 31 maj 2010, 21:51
av Ronnie Mattsson
Tror att en del bör läsa på innan man tar i hur en kam funkar samt hur en vassare funkar i relation till original 8)

Men iallafall, en för vass kam kan ställa till det hos biltillsynen, men håller man sig inom rimliga gränser på duration/lyft bör det inte vara några problem.
Med rimliga gränser menar jag kammar som inte kräver tomgång på 1500-2000v/m och drar hårt från 6000-> :roll:

Dvs dom flesta med en duration under 272grader och dom flesta brukar tycka att 268or är oki även om jag ska ha snällare ändå på min när jag pillar i en annan topp igen.

Sen vilka kammar man kan köpa har det varit upp ett antal gånger.
Dr Camshaft ligger bra till :P

Postat: mån 31 maj 2010, 21:55
av race6an
vilka kammar rekommenderar du då? motorer kan jag in och utantill :D bara vässade saker är jag inte hundra med!

Postat: mån 31 maj 2010, 22:04
av Ronnie Mattsson
Jag rek. inget av princip eftersom det blir så fel.
Det jag själv kommer troligen köra på är nån mellan 260-268 i duration från dr camshaft.
Vill inte tappa för mycket botten men vill att den drar lite längre i registret än original.

Postat: mån 31 maj 2010, 22:08
av race6an
vilka sidor finns det som säljer vässade kammar? vet du det kanske så man kan beställa när det är dags!

Postat: tis 01 jun 2010, 00:35
av cheeva
http://www.mjmautohaus.com/catalog/prod ... ts_id=2640

jag har hittat detta kittet, hur kommer min motor gå med dessa kammarna ? vad är de för lyft på orginal kammarna ? vill inte bli av med för mycket i botten men ändå ha lite extra på toppen. Tror ni att detta kittet är att satsa på? är ju ett snuskigt bra pris, speciellt om man kan trixa bort tull moms och kanske tom frakt.

mvh kevin

Postat: tis 01 jun 2010, 00:37
av z-vr6nitrous
TT 268:er finns ett par st här som kör

Postat: tis 01 jun 2010, 00:45
av joOlta
Schricks kamaxlar är ju oxå något o rekommendera! 268 graders så klart kör med dem nu :) Men tycker inte jag har så dålig bottendrag ändå!

Postat: tis 01 jun 2010, 01:12
av race6an
var kan man hitta Schricks stuff, kammar, insug osv osv?

Postat: tis 01 jun 2010, 09:30
av joOlta
Köpte mina på ebay. Så fick man bra pris, köpte ett paket med schrick för 12 000. Kammar, lyftare och hårdare ventilfjädrar :)

Postat: tis 01 jun 2010, 19:31
av polomannen
Ni får inte lämna in bilen för riktig mappning av motor efter kambyte.
Det blir en jäkla skilnad efteråt.

http://www.racimax.com/
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]