Vr6 Turbo bygge
-
- VR6 guru
- Inlägg: 332
- Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
- Ort: Oskarström
- Kontakt:
-
- VR6 guru
- Inlägg: 332
- Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
- Ort: Oskarström
- Kontakt:
Update igen:
Idag har jag och min flickvän varigt i garaget och skruvat lite på motorn. Det blev idag att match porta grenrör och insug nedre och övre.
Lite bilder på detta så klart
Frugan blandar färgen
Sedan på med lite färg för att se vad som ska slipas
Resultatet kommer nästa update
Topp-spacern på bild
Idag har jag och min flickvän varigt i garaget och skruvat lite på motorn. Det blev idag att match porta grenrör och insug nedre och övre.
Lite bilder på detta så klart
Frugan blandar färgen
Sedan på med lite färg för att se vad som ska slipas
Resultatet kommer nästa update
Topp-spacern på bild
-
- VR6 guru
- Inlägg: 332
- Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
- Ort: Oskarström
- Kontakt:
-
- Polerat insug
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:23
HGP kører max 2mm head spacer på vr6 12v og så med 2stk gammel model top pakninger.. det kræver IKKE længere kæde eller glideskinner..jeg har selv bygge 3 motore på den måde,uden problemer,og foffa du har selv set effekt kurven på 539hp på standart motor kun med 2mm headspacer og 2 stk gammel model toppakninger.foffa2002 skrev:om du har 2mm + st sharan packningar så är det 2mm+2 och då fungerar det.Pouzar skrev:Det var det jag funderade på, kedjan borde ju bli för spänd om man kör en kompsänkplatta.
annars är man närmare 6mm ....och OEM vr6 = 8mm
Men 2mm fungerar kanon om man tar att kammarna blir lite off.
annars så får man bita ihop och förlänga kedjan och spännaren/köpa från HGP.
GOLF 2 R36 AWD
- foffa2002
- VR6-mentor
- Inlägg: 530
- Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39
VR6-GT42RS skrev:HGP kører max 2mm head spacer på vr6 12v og så med 2stk gammel model top pakninger.. det kræver IKKE længere kæde eller glideskinner..jeg har selv bygge 3 motore på den måde,uden problemer,og foffa du har selv set effekt kurven på 539hp på standart motor kun med 2mm headspacer og 2 stk gammel model toppakninger.foffa2002 skrev:om du har 2mm + st sharan packningar så är det 2mm+2 och då fungerar det.Pouzar skrev:Det var det jag funderade på, kedjan borde ju bli för spänd om man kör en kompsänkplatta.
annars är man närmare 6mm ....och OEM vr6 = 8mm
Men 2mm fungerar kanon om man tar att kammarna blir lite off.
annars så får man bita ihop och förlänga kedjan och spännaren/köpa från HGP.
Vi har deras HGP 4mm på flera av våra motorer.
Den går med MK4 stålpackning.
I kittet ingår också längre kedja och längre spännare.
Vet dock inte om dom säljer den längre.
Vi testmonterade med OEM kedja.
Gick dock inte och kammar står helt fel
-
- Polerat insug
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:23
-
- VR6 guru
- Inlägg: 332
- Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
- Ort: Oskarström
- Kontakt:
Lite uppdate
Har pratat med Claus på turbocenter. Och som det är nu blir det inte c2 utan mappning. Enligt Claus så är c2 skit bra grejer men om det kommer att passa mej vet han inte. Han menar på att det chipet är byggt på 98 oktan och inte för e85. Och skulle jag köpa det chipet så skulle han ändå behöva mappa om det. Och så lät det som att c2 har spärrat sina chip för att inte kuna mappa om dom. han hade färdiga mappar men dom mäste fin slipas lite. Han hade mappat 22 st vr6 turbos.
Priserna.
3200 kr för chip kostnad
Sedan tim peng för mappnig ( mappnigen tar ca 5 tim )
Om något går sönder så kostar det verkstads lön
Så mappningen kommer kosta ca 8000 till 10000 kr.
Sedan diskuterade vi spridarna
Då räknade han bå bosch green top 460 cc och han räknade om det till e85
460cc*1,3=598cc.
Då tyckte han att 630 var lagom storlek bara att dom var nån procent förstora.
Sedan tar vi lite uppdate hemmifrån
Har inte hänt så mycket nu. Har planat klart spacern till 2 mm och match portat klart insug och avgas.
Har även fått hem lite godis till
Har pratat med Claus på turbocenter. Och som det är nu blir det inte c2 utan mappning. Enligt Claus så är c2 skit bra grejer men om det kommer att passa mej vet han inte. Han menar på att det chipet är byggt på 98 oktan och inte för e85. Och skulle jag köpa det chipet så skulle han ändå behöva mappa om det. Och så lät det som att c2 har spärrat sina chip för att inte kuna mappa om dom. han hade färdiga mappar men dom mäste fin slipas lite. Han hade mappat 22 st vr6 turbos.
Priserna.
3200 kr för chip kostnad
Sedan tim peng för mappnig ( mappnigen tar ca 5 tim )
Om något går sönder så kostar det verkstads lön
Så mappningen kommer kosta ca 8000 till 10000 kr.
Sedan diskuterade vi spridarna
Då räknade han bå bosch green top 460 cc och han räknade om det till e85
460cc*1,3=598cc.
Då tyckte han att 630 var lagom storlek bara att dom var nån procent förstora.
Sedan tar vi lite uppdate hemmifrån
Har inte hänt så mycket nu. Har planat klart spacern till 2 mm och match portat klart insug och avgas.
Har även fått hem lite godis till
-
- VR6 Till 1000
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
- Ort: arvika
-
- VR6 guru
- Inlägg: 332
- Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
- Ort: Oskarström
- Kontakt:
- Erik
- VR6-mentor
- Inlägg: 441
- Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
- Ort: Falun
- Kontakt:
- nosisfun
- Moderator
- Inlägg: 816
- Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
- Ort: skottorp / jönköping
ännu mer lustigt att enligt rekomendationerna från vw så är det ok så länge sprickan inte krypit ner under sätet verkar ju hel knasigt och att sprickan inte har ett glapp på mer än 1mm detta är vad jag fick för info från min lokala topp smides verkstad
varför chansa bara att hitta en annan bättre topp
mk2 vr6
-
- VR6 guru
- Inlägg: 332
- Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
- Ort: Oskarström
- Kontakt: