Vr6 Turbo bygge

Här skriver du om ditt projekt
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Sålänge du har en vr6a med obd2 så passar chippet.
Maiden vr6 kör med pro maf och 630cc, c2 motorsport/kinetic.

jag kör med lillebror c2, 95mm maf och 440cc spridare.

funkar jättebra.
Show us the meaning of haste
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Okej jag tror det blir c2 istället för turbocenter
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Update igen:

Idag har jag och min flickvän varigt i garaget och skruvat lite på motorn. Det blev idag att match porta grenrör och insug nedre och övre.

Lite bilder på detta så klart
Frugan blandar färgen
Bild

Sedan på med lite färg för att se vad som ska slipas
Bild

Resultatet kommer nästa update

Topp-spacern på bild
Bild
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

zero_18 skrev:Okej jag tror det blir c2 istället för turbocenter
turbocenter säljer C2 :D

dom är ÅF i sverige.

ring claus på 08 530 353 90
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Men är det samma pris hos turbocenter som det är direkt från c2
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

zero_18 skrev:Men är det samma pris hos turbocenter som det är direkt från c2
Ring och hör med claus
VR6-GT42RS
Polerat insug
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:23

Inlägg av VR6-GT42RS »

foffa2002 skrev:
Pouzar skrev:Det var det jag funderade på, kedjan borde ju bli för spänd om man kör en kompsänkplatta.
om du har 2mm + st sharan packningar så är det 2mm+2 och då fungerar det.
annars är man närmare 6mm ....och OEM vr6 = 8mm :lol:


Men 2mm fungerar kanon om man tar att kammarna blir lite off.

annars så får man bita ihop och förlänga kedjan och spännaren/köpa från HGP.
HGP kører max 2mm head spacer på vr6 12v og så med 2stk gammel model top pakninger.. det kræver IKKE længere kæde eller glideskinner..jeg har selv bygge 3 motore på den måde,uden problemer,og foffa du har selv set effekt kurven på 539hp på standart motor kun med 2mm headspacer og 2 stk gammel model toppakninger. :wink:
GOLF 2 R36 AWD
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

VR6-GT42RS skrev:
foffa2002 skrev:
Pouzar skrev:Det var det jag funderade på, kedjan borde ju bli för spänd om man kör en kompsänkplatta.
om du har 2mm + st sharan packningar så är det 2mm+2 och då fungerar det.
annars är man närmare 6mm ....och OEM vr6 = 8mm :lol:


Men 2mm fungerar kanon om man tar att kammarna blir lite off.

annars så får man bita ihop och förlänga kedjan och spännaren/köpa från HGP.
HGP kører max 2mm head spacer på vr6 12v og så med 2stk gammel model top pakninger.. det kræver IKKE længere kæde eller glideskinner..jeg har selv bygge 3 motore på den måde,uden problemer,og foffa du har selv set effekt kurven på 539hp på standart motor kun med 2mm headspacer og 2 stk gammel model toppakninger. :wink:

Vi har deras HGP 4mm på flera av våra motorer.
Den går med MK4 stålpackning.

I kittet ingår också längre kedja och längre spännare.
Vet dock inte om dom säljer den längre.

Vi testmonterade med OEM kedja.
Gick dock inte och kammar står helt fel :lol:
VR6-GT42RS
Polerat insug
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:23

Inlägg av VR6-GT42RS »

Med 2stk mk4 pakning og 4 mm headspacer burde gi ca det samme som 2stk gammel model pakning +2mm headspacer..så jeg kan ikke se problemet.. det har virket fint på mine 3 motore før i tiden.. og kammar står ikke helt skævt.
GOLF 2 R36 AWD
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Lite uppdate

Har pratat med Claus på turbocenter. Och som det är nu blir det inte c2 utan mappning. Enligt Claus så är c2 skit bra grejer men om det kommer att passa mej vet han inte. Han menar på att det chipet är byggt på 98 oktan och inte för e85. Och skulle jag köpa det chipet så skulle han ändå behöva mappa om det. Och så lät det som att c2 har spärrat sina chip för att inte kuna mappa om dom. han hade färdiga mappar men dom mäste fin slipas lite. Han hade mappat 22 st vr6 turbos.

Priserna.

3200 kr för chip kostnad
Sedan tim peng för mappnig ( mappnigen tar ca 5 tim )
Om något går sönder så kostar det verkstads lön

Så mappningen kommer kosta ca 8000 till 10000 kr.

Sedan diskuterade vi spridarna

Då räknade han bå bosch green top 460 cc och han räknade om det till e85

460cc*1,3=598cc.
Då tyckte han att 630 var lagom storlek bara att dom var nån procent förstora.

Sedan tar vi lite uppdate hemmifrån
Har inte hänt så mycket nu. Har planat klart spacern till 2 mm och match portat klart insug och avgas.
Bild
Bild

Har även fått hem lite godis till
Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Greentop bosch brukar man räkna som 440cc vid 3bar, inte 460cc.

Visst är C2 mjukvaran bra, men man måste ta hänsyn till att det
är en mjukvara som räknas att passa till alla olika överladdade vr6or.
Kör på en egen mapp anpassad för din motor och bränsle.
Show us the meaning of haste
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Claus räknade dom som 460cc

Vet ej varför :roll:
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Kollade lite närmare på bilden på din topp som du tyckte såg fin ut, Ja tycker den ser ut som den har sprickor mellan nästan alla ventilsäten.
Bild

Hursomhelst hoppas ja ser fel men de är väldigt vanligt att dessa toppar spricker på detta sätt.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

Erik skrev:Kollade lite närmare på bilden på din topp som du tyckte såg fin ut, Ja tycker den ser ut som den har sprickor mellan nästan alla ventilsäten.
Bild

Hursomhelst hoppas ja ser fel men de är väldigt vanligt att dessa toppar spricker på detta sätt.
ännu mer lustigt att enligt rekomendationerna från vw så är det ok så länge sprickan inte krypit ner under sätet verkar ju hel knasigt och att sprickan inte har ett glapp på mer än 1mm detta är vad jag fick för info från min lokala topp smides verkstad


varför chansa bara att hitta en annan bättre topp
mk2 vr6
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Var ute och tittade detta nu. Sprickor på 5 ställen varav en var hel.

var får man tag i en ny topp?

Laga kanske. Eller finns det någon som har en bättre
Skriv svar