Vr6 Turbo bygge

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Vr6 Turbo bygge

Inlägg av zero_18 »

Jaha. Då var det dags för ett nytt projekt igen. Och denna gången är det tänkt att bygga turbo motor.



Mål: Att ha en driftsäker motor på Ca 300-350 Hk som funkar till vanligt bruk så som bus körning och nattliga evenemang.


Har fixat / Är påväg

Motor vr6 AAA
4 mm spacer
2 st mls packningar
630cc Spridare
bosch 044 pump
Turbo Grenrör
Turbo
IC
Kolvringar
Ramlager
Vevlager
38 mm WG
Ställbar BTR
16 Radig Olje kylare
Silicon Slangar



Ska fixas

Kopplings kit stage 3
Nexen stage 2 insug
Packningar
Kedjor spännare glidskenor
Mappning
Topp bult
Svänghjuls bult
Catch tank


Tanke: Motorn ska som sakt ha ca 350-400 Hk och vara driftsäker. Drivmedel kommer att bli E85. Och att motorn ska bli körklar till sommaren 2011



Idag har jag och min underbara flickvän varigt ute i garaget och börjat att riva av lite skit ifrån motorn.
Senast redigerad av zero_18 den sön 28 mar 2010, 16:56, redigerad totalt 3 gång.
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Re: Vr6 Turbo bygge

Inlägg av Kandevik Motorsport »

zero_18 skrev:Jaha. Då var det dags för ett nytt projekt igen. Och denna gången är det tänkt att bygga turbo motor.



Mål: Att ha en driftsäker motor på Ca 300-350 Hk som funkar till vanligt bruk så som bus körning och nattliga evenemang.


Har fixat / Är påväg

Motor vr6 AAA
630cc Spridare
bosch 044 pump
Turbo Grenrör
Turbo
IC modellen mindre ( liten )
Kolvringar
Ramlager
Vevlager
38 mm WG
Ställbar BTR
16 Radig Olje kylare
Silicon Slangar



Ska fixas

Kopplings kit stage 3
Nexen stage 2 insug
Packningar
Kedjor spännare glidskenor
Mappning
Topp bult
Svänghjuls bult
Catch tank


Tanke: Motorn ska som sakt ha ca 300-350 Hk och vara driftsäker. Drivmedel kommer att bli E85. Och att motorn ska bli körklar till sommaren



Idag har jag och min underbara flickvän varigt ute i garaget och börjat att riva av lite skit ifrån motorn.

Söker du Turbo grenrör så har jag de om du inte hunnit beställa det ännu.. samt llit e andra delar packningar till grenrör å så.. hör av dej om det e npgot speciellt du söker så kan ja se om jag har liggande..

/Krille
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

grenrör är redan fixat...
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Lite uppdate nu. Har inte hunnit med detta på ett tag nu men någon gång ska man väl ha tid


Har börjat skruva lite på den nya motorn som jag hämtade i Falkenberg
Bild

Så fick man av lite delar från motorn. Man kan ju säga att glid-skenorna var slut.
Bild

Sedan åkte toppen av. Väldigt fin var den. Inga frät skador runt termostat huset eller över kanalerna i toppen.
Bild

Och så klart blocket
Bild

Den nedre kedjan sitter kvar och får nog göra det ett litet tag till
Bild

Så har man hämtat en ic av johan_vit_vr6. Mycket trevlig snubbe. Det är flickvännens bror. Så det blev lite snack och en kopp kaffe. Sedan kom ett packet från Pouzar. det var den snabbaste frakten jag varigt med om. Skickades på tisdagen och hade den på onsdagen. 1 dag. Det är otroligt
Bild

Sedan ett stort paket från Tyskland
Bild

38 Wg på en bild också
Bild

Så nu kliar det lite i fingrarna så jag var ute och provmonterade lite grejer

Bild

Bild

Sedan har jag varigt på jobbet idag och hämtat min spacer. Tackar specielt data killarna för programet till lasern. 4 mm spacer till toppen villket ska ge 8.0.1 komp med 2 st mls packningar

Sedan passade jag på att porta till det nedre insuget på jobbet. Tog det värsta med fräsen och finliret för hand. Bilder på detta kommer
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

Ser bra ut de där =>
vad ska du ha ut för effekt ?
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Målet är runt 350-400 hk på hjulen och få det drift säkert
Senast redigerad av zero_18 den sön 28 mar 2010, 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Hur fasen blir det med kamkedjan och inställningen av den övre kedjan när man köper kompsänkplatta ?
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Jag tillverkade egen platta. 4 mm är max vad du kan ha. Så det passar precis med den övre kedjan
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

zero_18 skrev:Jag tillverkade egen platta. 4 mm är max vad du kan ha. Så det passar precis med den övre kedjan

kammarna ändras till de bättre dom öppnar tidigare ju mer man lyfter toppen från blocket..
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

zero_18 skrev:Jag tillverkade egen platta. 4 mm är max vad du kan ha. Så det passar precis med den övre kedjan
4mm passar inte till VR6 utan att ha 2 saker.

HGP plattan är 4mm utan packningar (tunna stål) och den har också en längre kedja och en längre kedjespännare.

Inte bara för att behålla kamtiderna.
Utanför att det inte går att ha kedjan så spänd som 4mm platta ger
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Det var det jag funderade på, kedjan borde ju bli för spänd om man kör en kompsänkplatta.
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

men om jag planar till den på jobb. vad ska man ha för mm dp? 1,5 eller kanske 2
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

Blir inte en spacer som är 1,5 med mls packningar runt 9.0.1???
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Pouzar skrev:Det var det jag funderade på, kedjan borde ju bli för spänd om man kör en kompsänkplatta.
om du har 2mm + st sharan packningar så är det 2mm+2 och då fungerar det.
annars är man närmare 6mm ....och OEM vr6 = 8mm :lol:


Men 2mm fungerar kanon om man tar att kammarna blir lite off.

annars så får man bita ihop och förlänga kedjan och spännaren/köpa från HGP.
zero_18
VR6 guru
Inlägg: 332
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 21:50
Ort: Oskarström
Kontakt:

Inlägg av zero_18 »

okej. Satt och tittade på kinetic motorsport och dom hade tydligen färdiga chip till 500 hk med 4 maf house och 630cc spridare. Skulle detta kunna passa mitt projekt?
Skriv svar