Golf VR6-92. Bilstereobygge mm. Bilen såld!

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Golf VR6-92. Bilstereobygge mm. Bilen såld!

Inlägg av DSProtection »

Bilen till salu p.g.a. trumköp! Den är mycket fräsch i karossen. 99% rostfri. Bilen har gått 24355 mil. Går helt okej i motorn. Växellådan funkar kanon. Bra väghållning. Sänkt. Eltaklucka som funkar felfritt. Elhissar mm. Endast sommardäck medföljer på alu.fälgar. Har tyvärr inga vinterdäck. Hämta bilen på släp eller ta med vinterdäck. Bilen står i garage så det går att byta däck där vid köp.
Stereobygge påbörjat.
Dörrsidorna i framdörrarna är för närvarande avtagna, då jag har plastat dom för att dom ska bli stadigare. Dom är också något ombyggda vid kartfacket, och lite slip och spackel jobb samt klädsel eller färg återstår innan montering.
Eller köp nya billigt på skroten. Framdörrarna är ljuddämpade med BRL:s M1 dämpmatta. Nya högtalarkablar dragna till dörrarna.
Pris för vr6.nu medlemmar: För 15000 kr ingår en Pioneer DEH-P5100UB som är köpt nyligen och inte använd. Sitter monterad i bilen. Nypris var ca 2800 kr. Kvitto och garanti finns.
För detta pris skickar jag också med ett nytt 6,5" 2-vägssystem. Hertz HSK 165. Endast provspelat hemma. Nypriset på detta ligger på 2995 kr. Nypris på stereoprylarna är alltså ca. 5800 kr.
Pris för bilen som den står för VR6.nu medlemmar, utan stereoprylarna 12000 kr.


Jag kan även tänka mig att byta bilen mot ett digitaltrumset. Dom seten som är intressanta är Roland TD9KX eller ett Roland TD12.
Bilen säljes endast p.g.a. trumköp.



Jaha, då är mitt ljudbygge påbörjat äntligen.

Bilen är som sagt en Golf MKIII VR6-92.

Bild

Bild

Bild

Köpte bilen nyligen och har inte gjort så mycket med den ännu. Motorn ska ses över, lacken ska poleras, nya fälgar till våren, jag ska tona rutorna mm. Den ska fräschas till helt enkelt. Jag kommer att hålla den ganska original. Och så ska kamkedjan med tillbehör bytas.

Ljudet som ska i kommer att bestå av följande:

Huvudenhet: Pioneer DEH-P5100UB (Sitter på plats)

Framsystem: Hertz HSK 165, den nya modellen. (Ligger för närvarande i mitt vardagsrum men ska in i dagarna.)

Slutsteg: Hertz EP4X, (Ej inköpt ännu.)

Basar: 2 st. Hertz ES250D, (Ej inköpta ännu)

Steg och basar kommer köpas in så fort som ekonomin tillåter.

Målet med ljudet är att få riktigt bra ljud utan att bygga om bilen allt för mycket, och utan att det kostar en halv förmögenhet.

Det är inte tal om något showbygge, utan bilen kommer att användas som bruksbil. Men den ska förhoppningsvis spela riktigt riktigt bra när det är klart.

Igår kom jag igång lite smått med installationen av framsystemet.
Dörrsidorna plockades bort för plastning. Dom ska plastas på insidan för att styva upp dom bara. Hann med en dörrsida igår.
Jag har också dämpat dörrarna med M1 plattor. Bilder på detta kommer under morgondagen. Jag har också dragit kablar till dörrarna.

Imorgon ska den sista dörrsidan plastas.

Högtalarna ska i så fort som möjligt. Vet inte riktigt vart jag ska placera diskanterna bara. Vill helst inte plasta dörrsidorna och hade hoppats på att det fanns plats bakom dom för att fälla in diskanterna, men det fanns det inte.
Originalhålen vill jag helst inte heller använda då dom inte sitter likadant på båda sidor.
Är det någon som har monterat diskanter i originaluttagen på en MKIII med bra resultat?
Får fundera lite på placeringen. Kanske går att få det snyggt med utanpåliggande montering på A-stolparna. Ska kolla det.

Tyvärr kommer jag inte köpa steg och basar förren efter jul nån gång så det kommer bli ett juluppehåll i tråden.

Lägger ut några bilder till från idag.

Bra med stora bonusbarn som man kan sätta i arbete
Här tas dom otroligt fula drakarna bort på bak dörren.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Observera den otroligt snygga mössan från Ljudbyggaren (Nonne), som sitter på huvudet.
Bild

Dörrsidorna.
Bild

Fler bilder kommer!
Senast redigerad av DSProtection den sön 31 jan 2010, 17:51, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Inlägg av DSProtection »

Jaha, tänkte slänga in några bilder till.

Fick lite gjort idag. Vi (min äldsta bonusson) har plastat insidan på den andra dörrsidan, så när den har torkat är båda dörrsidorna plastade och klara. Vi har också satt tillbaka plasten och skummgummit som sitter innanför dörrsidan. Tyvärr glömde jag att fota innan vi gjorde det så jag har inga bilder på dämpningen i dörrarna. Men dom är duktigt dämpade.

Funderar fortfarande på vart jag ska placera diskanterna.

Första dörrsidan färdigplastad och torr.
Bild

Andra dörrsidan på gång att plastas.
Bild

Äldsta bonussonen förbereder dörrsidan.
Bild

Jag förbereder mig för att smeta på polyester.
Bild

Man är bra snygg i masken. Men förhoppningsvis får man behålla några hjärnceller tack vare den.
Bild

Den färdiga dörrsidan monteras.
Bild

Monterad och klar. Nu ska bara högtalaren in.
Bild
Lyngmo
Hardcore VR6:are
Inlägg: 266
Blev medlem: lör 06 dec 2008, 08:56
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lyngmo »

ser ju bra ut... jag kör själv med hertz och är hel nöjd,,, kostade dekalen något eller e det bara att åka till ljudbyggarna och få en?

Framsystem hertz
bas 8 hertz
6,9 hertz
sen ska jag köpa steg
WallinJR
VR6 Guide
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:43

Inlägg av WallinJR »

Ser bra ut, kommer garanterat att följas! :)




mvh.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Bilstereo är alltid kul att följa..

Har själv:

Alpine huvudenhet
2 V12-Alpinesteg , ett 4-kanaligt, ett 2-kanaligt som väger satan.

Dls 6-kit i alla dörrarna
Dls 2st MV12-basar i sluten låda.
och extra batteri bak.

Dls kablage över allt.

Har aldrig tävlat trots ett jävla tjat
utan lyssnar enbart för min egen skull.


Lycka till med Hertz-projektet , ser seriöst ut 8)
Golf vr6-93
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Jääätte bra att du tog bort drakarna :D

Eftersom du/ni verkar kunna plasta så tycker jag dom skalla sitta i a-stolpen även om det krävs en del tid och modifikation. Annars så ställ dom bara ovanpå gallret på i-brädan, där original diskanterna sitter.
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Inlägg av DSProtection »

Lyngmo skrev:ser ju bra ut... jag kör själv med hertz och är hel nöjd,,, kostade dekalen något eller e det bara att åka till ljudbyggarna och få en?

Framsystem hertz
bas 8 hertz
6,9 hertz
sen ska jag köpa steg
Hallå!
Tackar. Ja, Hertz är bra skit:-)
Du får åka och prata med dom på Ljudbyggarna. Vet inte om du behöver betala något för klistermärkena.
MVH/Danne
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Inlägg av DSProtection »

WallinJR skrev:Ser bra ut, kommer garanterat att följas! :)




mvh.
Tackar:-)

Tyvärr har jag ju inte alla grejer ännu och kommer inte att ha förren i början av nästa år. Så det lär ju bli en liten paus i tråden. Men har i och för sig lite smågrejer att pyssla med ett tag.

MVH/Danne
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Inlägg av DSProtection »

veärsex skrev:Bilstereo är alltid kul att följa..

Har själv:

Alpine huvudenhet
2 V12-Alpinesteg , ett 4-kanaligt, ett 2-kanaligt som väger satan.

Dls 6-kit i alla dörrarna
Dls 2st MV12-basar i sluten låda.
och extra batteri bak.

Dls kablage över allt.

Har aldrig tävlat trots ett jävla tjat
utan lyssnar enbart för min egen skull.


Lycka till med Hertz-projektet , ser seriöst ut 8)
Det låter som du har en riktigt sjysst stereo. Du kanske borde testa att tävla på skoj. Funderar själv på att testa sen när jag är klar.

Ser att du bor i sthlm, har du vägarna nermot Nynäshamn kan du ju hojta till:-)
Vore kul att få en lyssning i din bil.

MVH/Danne
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Inlägg av DSProtection »

Kroll skrev:Jääätte bra att du tog bort drakarna :D

Eftersom du/ni verkar kunna plasta så tycker jag dom skalla sitta i a-stolpen även om det krävs en del tid och modifikation. Annars så ställ dom bara ovanpå gallret på i-brädan, där original diskanterna sitter.
Ja, drakarna är riktigt fula. Tror det är gubben som ägde bilen innan som satt dit dom. Han kanske hade ålderskomplex;-)
Men jag har bara tagit bort på ena sidan ännu. Den andra ska givetvis också tas bort.

Har funderat på att plasta a-stolparna, men hade egentligen tänkt att slippa det. Får se hur det blir. Kanske testar att ha dom i originaluttagen. Tanken med projektet är ju att bygga snorbra ljud utan att behöva modifiera allt för mycket. Att visa att dom flesta som inte har tummen mitt i handen kan få riktigt bra ljud i bilen.

MVH/Danne
Lyngmo
Hardcore VR6:are
Inlägg: 266
Blev medlem: lör 06 dec 2008, 08:56
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lyngmo »

oki ja jag får åka in till ljudbyggarna i hbg och fråga.
lycka till med ditt monsterbygge :D
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Inlägg av DSProtection »

Lyngmo skrev:oki ja jag får åka in till ljudbyggarna i hbg och fråga.
lycka till med ditt monsterbygge :D
Ja, du får göra det:-)

Monsterbygge :shock:
Nej detta är ett spela fint bygge :shock: . Få och bra komponenter med sjysst montering. Men det är klart, det lär nog rocka rätt bra :wink:
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Gör hål i gallret till orginaldiskanten, försänk ner den nya på ngt snyggt sätt. Svårt att förklara hur jag menar men du kanske förstår.
Användarens profilbild
DSProtection
Vr6 Beroende
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 23:44
Kontakt:

Inlägg av DSProtection »

Kroll skrev:Gör hål i gallret till orginaldiskanten, försänk ner den nya på ngt snyggt sätt. Svårt att förklara hur jag menar men du kanske förstår.
Förstår vad du menar. Men jag kommer testa att ha dom under originalgallret. Låter det bra så får dom sitta kvar där. Annars får det bli till att plasta stolparna i alla fall.

Tack för tipsen i alla fall.

MVH/Danne
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Jag har mina diskanter där och scendjupet och bredden när ljudet studsar mot rutan är så förbaskat bra att de får sitta kvar där länge länge..

Man skulle kunna tro att VAG hyrt in seriösa audiofiler när de placerade diskanterna i instrumentpanelen :wink:
Golf vr6-93
Skriv svar