Golf mk2 vr6 Projekt "3.0T Redlight Edition"

Här skriver du om ditt projekt
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Inlägg av Wildstlye »

Sprang på en kompressor till ett riktigt fint pris så den tog jag med mig hem ... Så nu sitter jag och skissar och funderar.. Hur löser man laddtrycks styringen om man vill ha både kompressor och turbo ? tänkte att kompressorn kanske laddar på 0,8 från tomgång tills turbon tar vid sen när fullt turbotryck är uppnått så vill jag ju "döda kompressorn" Finns det westgates för detta ? eller hur löser man det ? alla idéer är välkomna ! :)


Edit : Kom på det att det är en ganska stor skruvkompressor ska leta reda på modellbeteckningen
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

finns smidiga lösningar för just ditt problem

sök på google på hilmerssons manta han gjorde speciella tryck fällor som funka kanon tydligen
mk2 vr6
Användarens profilbild
Fåret
Tändkabel
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 sep 2009, 20:08
Ort: Helsingborg

Inlägg av Fåret »

här har du länk där hilmersson beskriver sin lösning :D
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=d
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

Wildstlye skrev:Recept Motor
Botten:
AAA Borrad 2.95 L 12v
Blocket Toppdeckat och o-ringat
Oljetråg Med skvalpplåtar
Smidda H-profil stakar
Smidda kolvar
Vevaxlel balanserad
Svänghjul lättat och balanserat
4puck sinter lamell med stenhård tryckplatta
komp blir 8.7:1


Topp
portad
42/36 Ventiler
Orginalkamaxlar Egen slipade
Short runner insug (hemmasnick)
Gjutet grenrör med Fläns för separat Wastegate
Garret T-35 Turbo
Intercooler Från iveco
3" Tryckrör
Vevhusventilation med oljefälla

Växellåda 02a
Orginal med annat drevpaket och quaddiff
Egentillverkade drivaxlar med knutar i segstål

Avgassystem : 3.5" downpipe till 3 " avgas med 1 st dämpare och diselkrök



varför borra så stor motor volym då klarar du inte blocket om du får en mindre skada i cylinder då kan du inte borra upp mer å ha 3 försök på dej ex.. borra 82 mm så e ett ras inte döden för blocket om de går att borra bort..

sedan topplocket så stora ventiler funkar inte i std ventil säten.

å plana av blocket e bra ytterst lite

Oringa e skit på en vr6 kör stålpackning föe den fiber skiten blåser sönder vid cylinder:1 å olje kanalen så det blir redigt kladdigt samt extremt brandfarligt..

kör du stål händer de aldrig pluss att du slipper compression i kylvattner som skapar lokal eller hel kokning om du har otur..

jag har råkat ut för allt detta å testat de mesta å fått det att funka nu så det e bara råd ja ger .. ha de bra
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Inlägg av Wildstlye »

hehehe blocket är redan borrat :) Men som du skriver så har jag ändrat mig angående o-ringningen har hört på andra håll också att det inte va bra så det blir nog en stålpackning. Ventilsätena ska filas ur lite ! :twisted:

Tänkte på det med turbo å grenrör som du skicka är intresserad av det , drar iväg ett PM senare när jag orkar skriva nå :P

Tack för dina synpunkter lär ju fråga dig om massa saker i framtiden :P
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Inlägg av Wildstlye »

Ja så ska man snart få flytta in i sitt nya garage då :D :D

blir 100 kvm varmt å skönt mycket fint golv 6.3 ton travers högt till tak

jaaa nice som inihelvete helt enkelt

här är en liten skymt när min mk3 va på besök

Bild
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

oringat och orginal packning har hållt för mig, 1.8bar nada problem med motorn ,å innan turbo så åkte jag med kompressor 1.4bar med samma block ,bar säger inte allt men man får iallafall en finger visning av vad det klarar av

vad för orings uppstick körde du med kandervik?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

z-vr6nitrous skrev:oringat och orginal packning har hållt för mig, 1.8bar nada problem med motorn ,å innan turbo så åkte jag med kompressor 1.4bar med samma block ,bar säger inte allt men man får iallafall en finger visning av vad det klarar av

vad för orings uppstick körde du med kandervik?
hallo henke..

nja de vette fasen men den e ju för packningen inte ska glida men mott block hade ju sjunkit lokalt mot remskivan sett bara halva cylindern så de bidrog ej himla massa till att den small ut å blåste vatten olja rätt ut.. ja ladda ju 1.8 utan problem men i å med att packningen e ljuk i jämförelse så detonerar den å förflyttar sej sakta sakta om det e på gränsen samt om de blir typ line lock osv eller närmar sej spikning då ökar ju cylinder tryckert hejdlöst.. sedan bytte ja te stål packningen då har de aldri vart några problen även att effekten blev nästan de dubbla å så.. dock ahde ja ju kyl problem med den andra maskin under kyl försöken att ha radiatorn bak så de kok tillfällena kan ha bidragit =) men bättre att spara oring pengen te delar i stället för stålet håller utan tvekan bättre .. å e billigare dessutom ..
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

tjo!

ursäkta att det e lite OT i din tråd men det kanske kan hjälpa dig i valet av motor bygget

så sant ,spikar det eller höga cylinder tryck så ger den sig lättare helt klart men kanske hellre att man skjuter packningen än ett ring land/kolv

men hade själv valt stål packningen nu i efterhand för det blir även bättre mot toppen ,dock så bör man topp decka blocket eller kolla så att det är 100 plant ,och för dom som inte vet så höjer stål packningen kompet med ca 0.5:1 ,så ha kolla på vilka kolvar ni köper och räkna ut kompet själv också för man kan aldrig lita på att man får rätt

kandevik du har väl fått fel komp på dina mått beställda kolvar 2ggr?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

z-vr6nitrous skrev:tjo!

ursäkta att det e lite OT i din tråd men det kanske kan hjälpa dig i valet av motor bygget

så sant ,spikar det eller höga cylinder tryck så ger den sig lättare helt klart men kanske hellre att man skjuter packningen än ett ring land/kolv

men hade själv valt stål packningen nu i efterhand för det blir även bättre mot toppen ,dock så bör man topp decka blocket eller kolla så att det är 100 plant ,och för dom som inte vet så höjer stål packningen kompet med ca 0.5:1 ,så ha kolla på vilka kolvar ni köper och räkna ut kompet själv också för man kan aldrig lita på att man får rätt

kandevik du har väl fått fel komp på dina mått beställda kolvar 2ggr?
ja 2 ggr har de vart beställde 8.3:1 fick 10.2:1 sedan fräste ja om dom själv i CNC maskinen efter deras nya uträkningar för att nå 8.3:1 men de blev bara 8.88 så JE suger ja ringde å prata med dom 12 ggr om detta å dörklarade å skickad email med all info mått packning osv men dom mixade varje gång mm å tum så packningen blev 1.65 mm i stället för 0.65 mm som e 0.65 tum e 1.65 mm så dom va verkligen dumma .
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Inlägg av Wildstlye »

Mina kolvar har inte kommit än men dom ska ge ett komp på 8:7.1 och jag hoppas verkligen det blir rätt :P dock så är det inga JE kolvar packningen tänkte jag en kompis skulle vattenskära till mig senare...


Kandevik ! är det värt att bygga mekansikt eller håller det med orginal tryckare hade ju tänkt mig rätt stora ventiler å så ... Sen undrar jag om det va svårt att rakställa motorn i din mk1 ? har ju mk2 visserligen men ah funderar på hur mycket jobb det blir ?

Mvh
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Kandevik Motorsport
VR6 guru
Inlägg: 346
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
Ort: öa
Kontakt:

Inlägg av Kandevik Motorsport »

Wildstlye skrev:Mina kolvar har inte kommit än men dom ska ge ett komp på 8:7.1 och jag hoppas verkligen det blir rätt :P dock så är det inga JE kolvar packningen tänkte jag en kompis skulle vattenskära till mig senare...


Kandevik ! är det värt att bygga mekansikt eller håller det med orginal tryckare hade ju tänkt mig rätt stora ventiler å så ... Sen undrar jag om det va svårt att rakställa motorn i din mk1 ? har ju mk2 visserligen men ah funderar på hur mycket jobb det blir ?

Mvh
packning vattenskära? du köper ju en OEM eller victor reins packning 3 lager plåt ennars går de inte vettu. dene bara 0.65mm tjock..

ja ska du bygga mekanisk blir de la runt 30 000 kr du får byta allt även fräsa ur ventil säten å montera nya de drar iväg.. så original duger för en vr6 topp har dåligt mothåll för sätena när man monterar i stärre så dom sjunker å blir sneda å då skiter allt sej ..

köra mekaniskt på standard ventilerna e inte att rekomendera för den skaft biten som e kvar ovanför knaster e så kort så lach capsen riskerar att lossa å då e hela toppen skrot direkt.. så kör olje tryckarna en bra 25-50w olja så går det bra ja tryckte ju ur 448 hk ur min helt standard topp bara comp kolvar wiseco 9:0:1


min maskin e inte rakställd i lod bara vriden 90 grader mot FWD
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Inlägg av Wildstlye »

min maskin e inte rakställd i lod bara vriden 90 grader mot FWD

nu hänger jag inte med den blir väl ändå rak om du vrider 90 grader eller ?:P

aja men tänkte på om man kan kör mekaniskt . är det orginalventilerna som blir för korta för lachcaps eller? så man behöver han en "längre" ventil då ?
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Inlägg av Wildstlye »

för du har väl växellådan rakt bakåt antar jag ?
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Wildstlye
VR6-mentor
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
Ort: Västerås

Inlägg av Wildstlye »

Funderar på att handla in dessa stolar ...

Cobra Monaco

Bild

Någon som testat dessa ?
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar