Erfarenheter av lambdasond

Här kan du tala om dina erfarenheter om en butik, verkstad eller bildelar
Bra och Dåliga
Användarens profilbild
vr6an
Hardcore VR6:are
Inlägg: 261
Blev medlem: fre 09 sep 2005, 16:54
Ort: Luleå

Erfarenheter av lambdasond

Inlägg av vr6an »

Tjena, ska beställa mig en lambdasond och tänkte kolla vad folk kör med.
Har fått riktigt fint pris på NGK's universallambda och Bosch universal.

Tror priserna var som följande:
NGK Universal 650kr
Bosch Original Universal 900kr
Bosch Original Vr6 1300kr

Har aldrig behövt byta lambda förr så har ingen koll hur universal mot för original är och livslängdsskillnader osv.

Tips och tricks uppskatas :)
[shadow=white]-= VW Corrado vr6 =-[/shadow]
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Min funkar utmärkt bosch :)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

Köp för fan inte universall för det är bara skit.
Även om det är bra märke på dom....
Det är inget jag rec.


http://www.racimax.com/tuning_calc/pric ... hp?lang=sv
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Ja kan bara tala för min inget annat :) Tror de är samma lambda bara utan kontakt den är rekomenderad till mitt reg nr
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

polomannen skrev:Köp för fan inte universall för det är bara skit.
Även om det är bra märke på dom....
Det är inget jag rec.
Måste hålla med Frasse där. Jag fick tag på en bosch orginal till vr6 från en skrot runt hörnan här som legat på hyllan sedan -97, så gott som ny för 300kr så det lönar sig att leta litet. Blev enormt stor skillnad mot biltemajunket jag var snål nog att slänga på :twisted:
Golf vr6-93
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

JO nä biltemas fungerade inte :(
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
vr6an
Hardcore VR6:are
Inlägg: 261
Blev medlem: fre 09 sep 2005, 16:54
Ort: Luleå

Inlägg av vr6an »

Hmm, fan nu vart man lite osäker om man ska försöka fixa sig en original :P Har köpt NGK's universal men kanske är bättre att byta ?

Kan någon kort förklara hur jag går tillväga för att mäta ?
Jag hittade nån gammal tråd men förstår inte riktigt mig på den.
[shadow=white]-= VW Corrado vr6 =-[/shadow]
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Inlägg av Kingsfarm »

Du mäter mellan signalkabeln och jord, spänningen ska pendla mellan 0,2 och 0,8v..
Dom brukar låsa sig i ~0,7 om dom är väck..
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Är de den grå ? Dom vita förvärmning eller?
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
vr6an
Hardcore VR6:are
Inlägg: 261
Blev medlem: fre 09 sep 2005, 16:54
Ort: Luleå

Inlägg av vr6an »

Kingsfarm skrev:Du mäter mellan signalkabeln och jord, spänningen ska pendla mellan 0,2 och 0,8v..
Dom brukar låsa sig i ~0,7 om dom är väck..
Okej, så den får inte stå still med andra ord. då är nått fel ? Hur ofta bör den byta värde ? var sekund eller ?
[shadow=white]-= VW Corrado vr6 =-[/shadow]
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Inlägg av Kingsfarm »

Grå brukar vara extra jord, ta den svarta kabeln och sen gods, på 5-10sek så borde den ha vänt..
Om den står still i ett par sekunder är den väck..
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Jag åker till firman på ett tag så ska du komma så är jag där ;) ska byta pumpen!
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
reutenberg
Ny här
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 29 apr 2009, 22:59

Inlägg av reutenberg »

hur märker jag att lamdan e paj?
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Mäter eller märker?

Märker gör du genom att lambdan ger ecu'n felaktiga syrevärden så att motorn går för fett eller magert, dessutom ställer motorn om sig till "limp-mode" d v s någon slags grundinställning där tändningen säkert backas och motorn känns slöare helt enkelt.

Om du inte vill/kan montera bort den för att mäta den kan du hissa upp bilen och köra långa sladdar från en multimeter på kontakten, minus på den svarta och plus på den grå, eller om det var tvärtom :? (dom vita är förvärmningen) sänk ner bilen och låt den stå med motorn på ett tag. Värdet ska vara som vr6an skrev, lycka till.
Golf vr6-93
Kingsfarm
VR6 Guide
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 18:19
Ort: Docksta, Ångermanland

Inlägg av Kingsfarm »

Motor varningslampan ska tändas när lambdan ger fel värden.. Inte alltid den gör det dock..
Skriv svar