Renovering av motor
- Lillplexus
- VR6 Guide
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:29
- Ort: Målilla/Västervik
Renovering av motor
Hej!
När jag först köpte min Vr6a hade jag stora planer på att bygga om den på utsidan. Men ju mer tid som gick - ju mer börja jag inse hur dåligt skick motorn egentligen var i. Har nu därför börjat renovera, och det är tydligen mycket som behöver bytas under huven.
Jag tyckte det skulle va enklare att jobba med motorn utanför bilen, så började med att plocka bort hela fronten i en del. Kändes lättast så!
Som ses på bilden var det mycket som behövde några nya fräscha lacklager. Tänkte lacka om grejer som batterkåpa, startmotor, frambalk etc. Och sen givetvis hela toppen i snygg silverfärg!
Med fronten bortplockad var det bara att börja trassla i alla ormbon av kablar.
Insug borta och kablar urkopplade. Var tvungen att försöka hänga upp allt omkring upp mot kanterna för att kunna lyfta ur motorn.
Lossade endast motorn i drivknutarna, sen var det problemet löst. När allt var borta va det bara att ta bort frambalken för att kunna få ur motorn.
Blev rätt tomt
Med motorn utanför bilen tog det inte mer än en kvart att få bort lådan. Använde mig av två stycken långa M8 bultar och en slipkloss för att kunna komma åt packboxarna.
Rejäla män använder rejäl kätting
Slänger in en bild på omgivningen med
Ventilkåpan borta. Blev att börja tillverka metallplattor att använda för att låsa kamaxlarna. Sedan timade jag, cyl #1 T.Ö.D.
För omväxlings skull lackade jag insugsrör, topp, och allt annat som skulle lackas.
Har precis fått hem min första beställning
För tillfället är allt innanför kamkåpan demonterat, så ska börja med monteringen av det jag har än så länge imorgon. Väntar bland annat på spännare, så arbetet får väl stå still ett tag. Uppdaterar längre fram
Mvh Henke
När jag först köpte min Vr6a hade jag stora planer på att bygga om den på utsidan. Men ju mer tid som gick - ju mer börja jag inse hur dåligt skick motorn egentligen var i. Har nu därför börjat renovera, och det är tydligen mycket som behöver bytas under huven.
Jag tyckte det skulle va enklare att jobba med motorn utanför bilen, så började med att plocka bort hela fronten i en del. Kändes lättast så!
Som ses på bilden var det mycket som behövde några nya fräscha lacklager. Tänkte lacka om grejer som batterkåpa, startmotor, frambalk etc. Och sen givetvis hela toppen i snygg silverfärg!
Med fronten bortplockad var det bara att börja trassla i alla ormbon av kablar.
Insug borta och kablar urkopplade. Var tvungen att försöka hänga upp allt omkring upp mot kanterna för att kunna lyfta ur motorn.
Lossade endast motorn i drivknutarna, sen var det problemet löst. När allt var borta va det bara att ta bort frambalken för att kunna få ur motorn.
Blev rätt tomt
Med motorn utanför bilen tog det inte mer än en kvart att få bort lådan. Använde mig av två stycken långa M8 bultar och en slipkloss för att kunna komma åt packboxarna.
Rejäla män använder rejäl kätting
Slänger in en bild på omgivningen med
Ventilkåpan borta. Blev att börja tillverka metallplattor att använda för att låsa kamaxlarna. Sedan timade jag, cyl #1 T.Ö.D.
För omväxlings skull lackade jag insugsrör, topp, och allt annat som skulle lackas.
Har precis fått hem min första beställning
För tillfället är allt innanför kamkåpan demonterat, så ska börja med monteringen av det jag har än så länge imorgon. Väntar bland annat på spännare, så arbetet får väl stå still ett tag. Uppdaterar längre fram
Mvh Henke
"Vroom tiisch" typ
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 136
- Blev medlem: tor 01 jan 2009, 19:22
- Ort: Norrköping
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Lillplexus
- VR6 Guide
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:29
- Ort: Målilla/Västervik
- Lillplexus
- VR6 Guide
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:29
- Ort: Målilla/Västervik
Uppdaterar väl litegrann, väntar fortfarande på spännare så kan inte montera så mycket mer för tillfället
Allt under kamkåporna är nu iaf demonterat. Bara att börja plocka ihop allt sen igen. Det är då fasen att växellådsbultarna råka hänga med farsan till soptippen bara... Lägg aldrig smågrejer på golvet bredvid skräphögen i garaget!
Det var onekligen spårigt på både spännare och glidisarna, fast tvivlar inte på att det finns värre fall
Det fräschade faktiskt upp lite med ny lack. Texten på kåpan fick va i samma färg som bilen. Min flickvän sa att om hon fått bestämma skulle kåpan va limegrön med rosa elefanter på
Idag bytte jag även packboxar, urtrampningslager och olja i lådan så nu är den färdig. En eventuell högtryckstvätt med avfettning kanske dock är behövligt
Passade på att montera en reg.plåtshållare jag köpte på elmia förra året med. Ni får stå ut med halvschasskig bildkvalitet mina vänner
Får ha lite tålamod när man håller på att renovera för det tar ju sin tid märker jag. Men hellre uthållig än snabb som en flicka sa till mig en gång...
Allt under kamkåporna är nu iaf demonterat. Bara att börja plocka ihop allt sen igen. Det är då fasen att växellådsbultarna råka hänga med farsan till soptippen bara... Lägg aldrig smågrejer på golvet bredvid skräphögen i garaget!
Det var onekligen spårigt på både spännare och glidisarna, fast tvivlar inte på att det finns värre fall
Det fräschade faktiskt upp lite med ny lack. Texten på kåpan fick va i samma färg som bilen. Min flickvän sa att om hon fått bestämma skulle kåpan va limegrön med rosa elefanter på
Idag bytte jag även packboxar, urtrampningslager och olja i lådan så nu är den färdig. En eventuell högtryckstvätt med avfettning kanske dock är behövligt
Passade på att montera en reg.plåtshållare jag köpte på elmia förra året med. Ni får stå ut med halvschasskig bildkvalitet mina vänner
Får ha lite tålamod när man håller på att renovera för det tar ju sin tid märker jag. Men hellre uthållig än snabb som en flicka sa till mig en gång...
"Vroom tiisch" typ
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 136
- Blev medlem: tor 01 jan 2009, 19:22
- Ort: Norrköping
- Lillplexus
- VR6 Guide
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:29
- Ort: Målilla/Västervik
Jag är 18 bast och har haft körkort i snart åtta månader. Har alltid velat bli en duktig mekaniker men har aldrig haft någon som kan "lära upp mig". Så jag brukar helt enkelt bara börja ge mig på det som ska göras och lär mig genom att pröva mig fram Trodde det skulle bli klurigare med att renovera en Vr6a men det har gått hur bra som helst än så länge!
"Vroom tiisch" typ
- Lillplexus
- VR6 Guide
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:29
- Ort: Målilla/Västervik
- Lillplexus
- VR6 Guide
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:29
- Ort: Målilla/Västervik
- Lillplexus
- VR6 Guide
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:29
- Ort: Målilla/Västervik