Bora V6 4-motion blir Jetta R32 en dragbil med drag

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Bora V6 4-motion blir Jetta R32 en dragbil med drag

Inlägg av Erik »

Efter att ja skjutast runt röven i en gammal cittra (vad gör man inte för att ha råd att åka vrt?) i några år tyckte ja de var dags för en ny bil. Nått roligare, nån bil med servo sa bättre hälften :D Ja å gärna me ac sa jag :D. Efter mycket funderingar å letande hittade ja äntligen den!
En Bora V6 4-motion! Ca: 11 000 mil svensksåld, 01á och avtagbart drag, Perfekt!! Nu slipper ja snika på brors bil när ja släpar turbo golfen till race eller ska ja säga hem från rejs :roll:
Bild
Bilen funkar klockrent börja med att serva den lite med ny olja å filter, byte nån sunkig list som delar av sido rutan bak, lite fräsha nummerplåtar, ny olja å filter till haldexen, nytt kn luftfilter (inget öppet)
Men såklart efter några veckor så började de klia lite väl mycket i fingrarna... kan de bero på att ja hade en r32 motor stående i garaget som gära ville komma till andvändning.
Bild
13:00 I lördags.
Bild
När man fått bort fronten så hittar man den här lilla gynnaren bakom krockbalken. Speed kills eller hur var de nu? En snabb begravning utanför garaget hanns iaf med.
Bild
Som ni ser är det betydligt mer delar under huven på denna bil än de andra bilar med 12v vr6or ja skruvat med.
Bild
Erik Östlund sladda förbi för att brottas med lite el. Här håller han på att byta kabel stam.
Bild
R32 maskinen med låda väntar på att hinkas i :D
Bild
Även Norpan kom förbi för att skruva å slita i lite i kablar.
Bild
Blev lite trångt i garaget...
Bild
Så Golfen fick agera packåsna :)
Bild
Skruvarna som håller främre avgasröret var en ren jävla mardröm men som tur är var inte Lumpan rädd för lite skitigt garage golv.
Bild
Nu börjar de hända saker
Bild
Främre rören. Gissa vilken som är till r32an?? Den högra såklart betydligt fetare. Kan även informera om att både Boran å R32an har 4 st lamda sonder!! varav 2 st är bredbands sonder :D Billigt när de pajar, knappast.
Bild
Så var den äntligen på plats :D
Bild
Bild
Den vore väl inte komplett utan matchande mätartavlor. Norpan gick även loss å monterade farthållare när han ändå var i farten :D
Bild
01:00 lördag natt. Fattas bara en kåpa på motorn 2 emblem å lite rengörning :D
Bild
Lite kodning behövdes för att nyckel skulle komma överens med styrboxen. Östlund löste problemet nu ligger bara en felkod kvar. Den sk. flappern saknas på slutburken eftersom jag använde mig av Borans slutburk. Är de nån som har en mk4 r32 slutburk med utblås till salu?? Hör av er!
Bild
Söndag kl 12:00. Provkörning allt funkar kalas bra. Klar skillnad på botten draget :D Sveriges första Bora R32 ?? Dessutom med avtagbar dragkrok och motorvärmare! I bakgrunden syns donator bilen.


Stort Tack till Norpan, Lumpan, Östlund!! Ni är bäst!!


Tro nu inte att sagan slutar här, även om den inte ska få spåra ur som de gjorde med dubbel turbo golfen. Hoppas ja iaf :wink:

Stay tuned!
ReD-
VR6 Guide
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 19:43
Ort: Mariestad

Inlägg av ReD- »

säger bara RÅTT :D
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Fy fan vad coolt! 8)

Ja Sveriges första måste det ju ända vara :D
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

nämen fyfan vad jäkla hårt hörru! riktigt ballt! :) tummen upp
TheDeadDorkster
*Donator*
Inlägg: 1143
Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av TheDeadDorkster »

Blir nästan sugen på att köpa den av dig när du ska göra dig av med bilen :D
Respect a mans car, and he'll respect you

min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
h0lle
Hardcore VR6:are
Inlägg: 295
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 02:08
Ort: Värnamo

Inlägg av h0lle »

Har frugan märkt någon skillnad då? :D
"-JÄÄÄVLAR va den går! Dånar gött gör den ju också! Är det en sån där TDI eller?"
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

vackert!
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Tack tack kul att ni gillar projektet :D

h0lle skrev:Har frugan märkt någon skillnad då? :D
Tror mitt flin var uppe vid öronen under första åkturen hon var med, så de var väl ganska avslöjande. Hon fatta att nått hade hänt i garaget när ja var borta över 12 timmar :D
Användarens profilbild
sniperwolf
Polerat insug
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jul 2008, 21:01

Inlägg av sniperwolf »

coolt har du besiktat in den oxså eller?
3xiM
Hardcore VR6:are
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 18:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av 3xiM »

Grymt nice jobb! avis som bara den :lol:
VR6 ;)
Nyman
VR6 Guide
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 12 feb 2006, 19:57
Ort: Ekenäs,Finland

Inlägg av Nyman »

Erik: Lite kodning behövdes för att nyckel skulle komma överens med styrboxen. Östlund löste problemet

Hur gjorde han det?? Vag com men hur?har nämligen samma problem!
Användarens profilbild
lillen730
*Donator*
Inlägg: 221
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 10:47
Ort: Bromma (Invandrad Östgötte)
Kontakt:

Inlägg av lillen730 »

man kan inte mer än att vara imponerad !

Fort gick det också !

Snyggt jobbat !

Ja nyckel kodning kan komma att bli aktuellt här också, Hur löste ni det ?
Användarens profilbild
Erik
VR6-mentor
Inlägg: 441
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 17:34
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Erik »

sniperwolf skrev:coolt har du besiktat in den oxså eller?
Nej de är nog inte möjligt att regga in den etersom denna modell aldrig existerade. Men byter du motor i en vanlig 12v vr6 från 2,8 till 2,9l så bör inte de vara nå större problem, de syns ju inte. De ja gjort är ungefär samma sak fast från 2,8 till 3,2l :D

För att koda nyckel mot styrbox behövs en skc kod. Hur man läser ut den vet ja inte exakt (de bara skramla till när östlund gjorde det :) ) men sökte lite å hitta denna info: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/immobilizer.html
patrikb
Vr6 Beroende
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 18:59
Ort: Haninge(Sthlm)

Inlägg av patrikb »

Han kanske använde Vag Tacho eller liknande..?
/Patrik
Nyman
VR6 Guide
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 12 feb 2006, 19:57
Ort: Ekenäs,Finland

Inlägg av Nyman »

Om du sku kuna fråga han hur han gjorde så sku d va hyggligt!
Skriv svar