En slutkörd vr6:a fick en andra chans

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

En slutkörd vr6:a fick en andra chans

Inlägg av Zeetro »

Tänkte skriva ner min historia, mest för att det är skönt att få skriva av sig om sina problem och frustrationer.

Köpte min vr6a i augusti och valde den med omsorg. Full servicebok och hade rullat ca 19 000 mil. Prutade ner priset rejält och åkte nöjt hem. På vägen hem upptäckte jag att elhissarna bak var döda, jaja tänkte jag, löser sig nog. Började med att städa, tvätta och snygga till den. Upptäckte dock att elhissarna bak var borta, lite surt. Men körde vidare och kännde mig allmänt nöjd. Tyckte dock inte den gick så överdrivet bra, men tänkte inte mer på det. Av en slump hittade jag en bekant till farsan som jobbar deltid som vag-mek och sedan har egen firma/garage och kunde byta kedjan åt mig till ett oslagbart pris. Vi bestämde att byta kopplingen på en gång, till en lite starkare modell. När han rev ner allt upptäcktes att kedjespännarna var 110% slut, helt trasiga. Efter 1 vecka ringde han och berätta att vid första uppstarten hade kedjan slagit av spännarna och även något annat hade hänt. Han rev ner igen och upptäckte att oljetrycket var dött och att vevaxeln hade rört sig så kopplingen hade slagit i lådan.

Så ny pump och nya ramlager, jaja tänkte jag inga större pengar. Men nu upptäcktes även fler fel på löpande band. Topplockspackningen var dålig så toppen lyftes av

Felen efter 19000 mil:

Topplockspackning + att allt i toppen var slut
Oljepump
ramlager
termostathus och termostat
kedja och spännare
lamdasonden plus alla kablar dit
vattenpump
tändstift
kopplingen helt slut
tändkablar
hjullagren
OSV.

Nu har det gått ca 3 månader och bilen står äntligen utanför, inte helt felfri men körbar. Har renoverat hela motorn och trimmat till max (sugtrimma), för tänker aldrig göra det igen, så passade på. Jag ångrar inte renoveringen, men skulle inte rekomendera någon jag känner att köpa en vr6:a, så less på den.. =) Kommer lite bilder så fort jag får chansen, har en liten lista kvar på saker jag ska fixa


Har ett "fel" sedan den kom hem, den går lite ryckigt i början, typ första 5 minuterna man kör, hackar fram när man gasar. kan det bero på?
tomb
Turbo VR6a
Inlägg: 96
Blev medlem: fre 03 nov 2006, 11:39
Ort: Stockholm

Inlägg av tomb »

Bytt bränslefilter?
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip.
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Gick en helt ny kedja av?? Var det dom nya delarna som gick åt skogen??
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

Inlägg av Zeetro »

nä inte bytt filtret än, är på G. Nä kedjan höll, den slog sönder nya spännarna eftersom oljetrycket var dött. När man såg motorn i delar och hur slitet allt var var det svårt att tro att den skulle varit pedantskött med full servicebok osv.
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Det här med servicebok kan vem som helst köpa och fylla i själv. Är mest stämplarna man får kika på så det är från olika ställen .m.m

Jävla otur du har haft iaf. Ser fin ut på bildern på garaget...
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

Inlägg av Zeetro »

Jo, är stämplat oxå.. men man vet ju aldrig. Jo var nog mitt sämsta bilköp.. men nu blir det kanske bättre :) Ska köpa bränslefilter och lite sånt idag.. sedan blir det vinterdäck.. har man syncro ska det köras på vintern (fick snö inatt). Det som är på gång för övrigt är lackering och lite invändig ombyggnad. Fortfarande problem med att det kommer in vatten vid fötterna på förarsidan, trodde jag hade löst det.. men men

Tack, ska fixa lite nya bilder snart oxå
tomb
Turbo VR6a
Inlägg: 96
Blev medlem: fre 03 nov 2006, 11:39
Ort: Stockholm

Inlägg av tomb »

Hoppas du får igång den att gå okay bara. 8)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip.
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

Inlägg av Zeetro »

Ja den går som en raket! :) Dock problem med bromsarna och att den tar in lite vatten, men det ska nog vara lätt fixat.

Köpte bränslefilter idag, vart ett mk4 filter på biltema. Kanske hinner byta imorgon, ska försöka hinna sätt i nya tändkablarna från dli-teknik oxå
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Upsskattad effekt 210-215hk skriver du och likaså maxtrimmad
sugis.
Vad är gjort med motorn?
Show us the meaning of haste
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

Inlägg av Zeetro »

Lättat svänghjul, vevstakar, kolvar, tunnare topplockspackning, förstärkt topplock, vassare kammar, ombyggt insug, andra spridare.. typ grunden i det hela iaf.. å det borde ge ca 215 i motorn.. finns lite mer att ta.. men blir senare
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

Inlägg av Zeetro »

Hackar fortfarande när den stått över natten eller några timmar på dagen. Igår vart det riktigt hackigt, så illa att den nästan dog.. stannade och då gick varven så lågt att batterilampan blinkade.. efter 5 min på tomgång släppte det plöttsligt och den gick 2 mil helt som vanligt. Förslag?
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Gör en ny tråd så får du nog mer svar.

Angående din fråga så skulle jag kolla upp jord kablarna till motorn. Spraya med en blomsterspruta på dina tänddelar och se om bilen reagerar.
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

Inlägg av Zeetro »

Jo ska fixa det, först ska nya kablarna å bränslefiltret i.. jobbat för mycket för att hinna med. Rädd det är coilpacken.. men vore maximal otur.

Ska försöka få loss framskärmarna för lack, får se hur svårt det är..
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Starta bilen när det är mörkt och leta efter gnistor.

Lossa innerskärmen, lossa 2st skruv där, sen har du ett gäng underhuven också. Sen är den lös men kan ev sitta lite med ngt slags lim också upptill. Sen har du nog fan ngn bakom kofångaren också om jag inte minns fel.
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

Zeetro skrev:Lättat svänghjul, vevstakar, kolvar, tunnare topplockspackning, förstärkt topplock, vassare kammar, ombyggt insug, andra spridare.. typ grunden i det hela iaf.. å det borde ge ca 215 i motorn.. finns lite mer att ta.. men blir senare
Nu blev man lite nyfiken, vad exakt har du gjort med insuget och vad kör du för storlek på spridarna och vad kör du på för soppa?
Skriv svar