Golfmannen bygger sugis

Här skriver du om ditt projekt
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Roligt du nämer det David för precis det där ang. storlek kontra flöde avhandlades just i Bill´s tråd förra veckan.
Men vad jag förstått innan av dom flödes mätningar Bill gjort har han inte ändrat på ventilerna på upp till steg2, steg3 vet jag inte hur det ser ut.

Aja detta är OT vi snackar nu 8)
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

Ronnie Mattsson skrev:Så det blev en tråd ändå :D
Trevligt, trevligt.
Att toppen är en restriktor och närmare bestämt området under ventilerna var något som Bill Sulouff (Bildon) kom fram till efter väldigt omfattande forskning i deras projekt.

Innan denna motorn du har nu, körde du inte med Fredriks insug etc. också?
Har du testat några mer snälla kammar än nuvarande? menar dom är rätt håriga om man åker med vanliga insuget :twisted:
Jo det blev visst en tråd iaf :D

Tittar man på nacken samt storleken i kanalerna så är ju det katastrof, en annan parameter som ställer till det är ju det faktum att kanalerna är olika långa vilket vid en omkonstruktion gör att en kanalkompensering inte får glömmas bort, men men

Polomannen för att svara på din fråga så va det dr ernie samt haninge motorrennovering som utförde toppjobben.

Jo jag har testat en del bla foffas insug och det fungerar bra runt dom registren man normalt åker på

Jag tycker absolut inte 276 är för hårda utan jag skulle utan tvekan våga gå högre, nu är ju min maskin borrad till 83,5 samt att jag har schrickinsuget vilket förändrar registret en smula.Allt handlar om harmoni komponenter emellan. Jag har inte kört 276 på originalsprut mm så det kan jag ej svara på men med min mappning är även tomgången snäll.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Grymt roligt att du beslutade dig för att få ut info om bilen för det är just detta vi saknar en hel del av här, vad folk gjort på sina sugisar.
Är väl iofs rätt tunt i Sverige med sugtrimmade VR6or, tyvärr, så all info tror jag måmga gladeligen suger åt sig.
+ även för att du nämner en ca kostnad för ofta är det den biten folk inte vill tala om av olika orsaker 8)

För att tjata mer på dig, bilder! :wink:

Sen hoppas jag någon gång kunna få komma åt att prata lite med dig och lyssna på maskinen, alltid när man ser bilen någonstans är det massa folk som "är ivägen" 8)
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Börjar tappa hoppet för Bildons toppar också. :roll:
Han har ju grejat i 2 år och jag kan sätta tusen spänn på att han inte har ens varit i närheten av 250hk på hjulen än.

Och nu babblar han om 275hk på hjulen.



Btw Golfmannen

Vad händer nu till nästa år VS Malmby?
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

Tack för svare golfmannen.....

Som Ronnie skriver kan jag och han kommi förbi nån dag och prata om din maskin.

http://www.racimax.com/tuning_calc/pric ... hp?lang=sv
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Fredrik:
Jag kan hålla med dig att hans mål verkar en aning övermodiga.
Dock har han(dom) lagt väldigt mycket arbete på att undersöka flödet i insug/topp/avgas vilket man får se som mycket trevligt information, även om det kan vara lite knappändig.

Det jag tror många skulle nappa på är ett mildare topp-jobb, lättare tillsnyggning av kröken, portmatchning in-ut samt lite vildare vinklar på säte/ventil.

Ovan jobb med lite kammar och insug bör vara nått som tilltalar många och framförallt passar ekonomiskt.

Jaja än en gång är jag OT jag vet, men mitt intresse för just detta är mycket stort och tillgången på erfarenheter samt folk som vill dela med sig av erfarenhet är begränsad.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

håller med ronnie, detta är hardcore-porr :twisted:
Golf vr6-93
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

Ni är absoult välkomna att kolla noggrannare på maskin, vi får ordna nån träff snart,

Min topp är ju väldigt snällt fixad så där finns mycket kvar att hämta.
Har kikat en del på Bildons tråd men ärligt talat så ruttna jag på den hehe den är alldeles för seg, men jag tror att om det är nån som har resurser för att hitta effekt i dessa motorer så är det Bildon, blir kul att se.



Foffa Jag vet inte ännu men nånting måste jag hitta på till nästa år, :wink:
De mesta planerna just nu är rörande vikten samt bromsarna.

Bilder kommer och jag mailar dig inom kort Ronnie
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

och han lägger upp dom? :))
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Klart jag lägger upp dom!
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

:wink:
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
segebaden
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 feb 2008, 10:40

Inlägg av segebaden »

Hallå hallå!
Håller också med om att detta är ett hårigt bygge!!! Men jag måste ju säga att jag blir lite besviken på prestandan ändå... Jag har bara 268 kammar, supersprint grenrör, öppet filter å chip, men jag fick ut 206.6hk... Allt det till en kostnad på ca 17 000kr. Svalle på TS-motorsport berättade att det skulle inte vara några större problem att locka fram 10 -20 hk mer med ett VSR insug. Tycker du borde fått ut mycket mer mos?

MVH Ludde
Känner du smaken äter du för sakta!
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Fortfarande gör inga variabla insug något på toppeffekten.
206 häst bör då vara i maskinen på din.
segebaden
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 feb 2008, 10:40

Inlägg av segebaden »

Nja det beror på! Jag vet inte ifall VSR insuget är större än orginal. Men som jag förstår det hela så är både foffa-insug och vissa andra större eller har ialla fall bättre flöde än orginal. Och som det är nu så är insuget en flaskhals.
Jo det stämmer att det är i motorn. Jag kanske missförstog men det trodde jag att dom 210 va också? Eller va det på hjulen?
MVH/ Ludde
Känner du smaken äter du för sakta!
Zeetro
Turbo VR6a
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
Ort: Sundsvall

Inlägg av Zeetro »

210 på hjulen och 235 i maskin
Skriv svar