Golfmannen bygger sugis

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Golfmannen bygger sugis

Inlägg av golfmannen »

Efter många önskemål lägger jag ut lite info om mitt senaste motorbygge här. Då motorn är klar och rullar för fullt så blir det mera av info än en projekttråd.

Recept “Same but different” by Golfmannen
Jag har tidigare hållt på en hel del med turbobyggen men var riktigt nyfiken på en lite hårigare sugis så en vr6 motor handlades in från skroten och skissandet började,vad vill jag ha för kammar vilken kompression skall jag åka hur mycket kan jag borra etc. Till slut var jag nöjd och jag började bygga en kombination som jag trodde skulle få en sjysst harmoni och ett vettigt register med smäll i.

Recept motor ”Same but different” by Golfmannen
Motorblock: rengjordes lackerades och Borrades till 83,5 samt plandeckades.
Vevaxeln: balanserades samt fick nya packboxytor.
Kolvar:83,5 mm Högkompade Wössnerkolvar med graffitering för mindre friktion mot cylinderväggen,kolvarna bearbetades en smula i en cncmaskin för mer kamtolerans samt för en squishjustering, koniska kolvbultar för lägre vikt.
Vevstakar: byttes ut mot lättare och hållbarare H-profilsstakar med arp 2000 bult.
Totalt sparades ca 1,2 kg in på rörlig massa i vevhuset.
Toppen: Portades,planades samt fick nya racesäten som kan slipas med tuffare vinklar för bättre flöde.Toppen kompletterades med schrickfjädrar,schricklyftare,titanretainers.
Kammaxlar: Schricks 276 graders kammar inhandlades både på avgas och insugsidan.
Toppackning: en tunnare Mlspackning monterades för ännu högre kompression.
Kompressionen landar i färdigt utförande på ca12kg
Ett ultralight svänghjul monterades samt Neuspeed powerpullies för att få ner vikten på all roterande massa utvändigt,
Koppling:Spec 3 ,1 skivig zinter med hårdare tryckplatta
Generatorn: Generatorn lämnades in för utbyte samt uppgraderades med speciella skf lager för mindre friktion.
Oljekyl originalets vattenkylda oljekyl ersattes med en setrab med earls kopplingar och slangar monterat på en våffla direkt i blocket där en del maskinbearbetning krävdes för att få plats.
Nya oljesystemet gav en oljevolym på 8 liter full med enda riktiga oljan Castrol Edge.
Samco slangkit monterades
Grenrör: Där valde jag att använda mig av Supersprints extractorrör.
Avgassystem: Heltigat custom Ferrita med racekat.
Vevhusventilationen byggdes om till en riktig oljefälla med Earlskopplingar.
Insug: Schricks variabla insug inhandlades och monterades.
Insugsidan: En CDA box monterades tillsammans med ett custom powerruhr samt tratt i frontens ena luftintag för att kunna få en viss”överladd” i högre farter
Spridare/fuelrail: Fuelrailen byggdes om för att ge plats åt nya Lucas 330 spridare.
Bränslepumpen byttes ut mot en Walbro högflödespump
Styrsystemet: LINKsprut/tändsystem monterades tillsammans med ett LINK tändsteg för lite extra fart i gnistan.
Motorn Mappades i en rototest på Motornord och lämnade ungefär 210hk vid 6200 samt 290nm vid 3650 på hjulen vilket är nånstans i krokarna 235hk i maskin.
Detta mina vänner är sanningen till en kostnad av ca 110 000 :- om du gör det mesta själv samt inte köper på dyraste stället. Jag vet hur vansinnigt detta är att få mycket mindre effekt för pengarna än att slänga ihop en turbomaskin men det var ett roligt och intressant projekt tyckte jag. Och framförallt vansinnigt rolig att köra med det registret som blir, så lätt värt det Jag har haft bil på 800kg med turboeffekt på 400 ++ hk och visst går det inte jämföra knuffen men galet kul med potent sugis ändå. Sången vid fullt spjäll säljer sig självt hehe.


Bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

< Editerad av Ronnie, la in bilder>
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

..och gärna en ljudfil eller film också.. :shock: ... :lol:
Golf vr6-93
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

3vligt!!!
Gamla bilen!
Bild
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Fan så snyggt ;) Det vill säga att det är inte så jävla lätt att hämta hästar ur vr6an endå, allt de där och 210 hk ;)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
lito
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 maj 2005, 21:17
Ort: smålandskusten

Inlägg av lito »

de e sånt här man vill se!!!! :D inte bara massa turbo grejer som faktisk inte ens hör hemma i vr6:ans motorrum..

Jävligt coolt med bra sprutt ur sugisen!!

vill också se film med ljud!!! :roll:
David L
VR6:are 4 ever
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
Ort: Nykvarn
Kontakt:

Re: Golfmannen bygger sugis

Inlägg av David L »

golfmannen skrev: Toppen: Portades,planades samt fick nya racesäten som kan slipas med tuffare vinklar för bättre flöde.
Har du flödesdata på den?
http://www.dli.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyman
VR6 Guide
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 12 feb 2006, 19:57
Ort: Ekenäs,Finland

Inlägg av Nyman »

Fy faan ja måste faktist säga att denna bil är rätt RÅ för att var en sugis!
Såg dn på hemvägen hem till Finland efter Bugrun vid macdonalds nånstans i sverige(kommer ej ihåg) när han stod på och ja kan bara säga att fy fan va dn gick!
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

Tackar för snälla kommentarer, det är sånt som gör att man orkar hålla på :D
Ska försöka ordna filmer, jag lovar inget men jag ska se vad jag kan göra
Robin skrev:Fan så snyggt ;) Det vill säga att det är inte så jävla lätt att hämta hästar ur vr6an endå, allt de där och 210 hk ;)
Haha nä den är rätt seg att mosa ur,visserligen är ju 210 på hjulen men efter det här projektet har man ju lite svårt att inte skratta när man läser blocket annonser med vr6 or till salu som har med chip, avgas samt luftfilter lyckats få 220 hk.
David L skrev:Har du flödesdata på den?
Nä sorry har inte tillgång till det, men jag tror den stora bromsklossen för effekt sitter där, så värre toppjobb/ventiler är nåt jag tänker kika mer på.
Användarens profilbild
Mr_Gear
Lustgasare
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr_Gear »

golfmannen skrev:Tackar för snälla kommentarer, det är sånt som gör att man orkar hålla på :D
Ska försöka ordna filmer, jag lovar inget men jag ska se vad jag kan göra
Robin skrev:Fan så snyggt ;) Det vill säga att det är inte så jävla lätt att hämta hästar ur vr6an endå, allt de där och 210 hk ;)
Haha nä den är rätt seg att mosa ur,visserligen är ju 210 på hjulen men efter det här projektet har man ju lite svårt att inte skratta när man läser blocket annonser med vr6 or till salu som har med chip, avgas samt luftfilter lyckats få 220 hk.
David L skrev:Har du flödesdata på den?
Nä sorry har inte tillgång till det, men jag tror den stora bromsklossen för effekt sitter där, så värre toppjobb/ventiler är nåt jag tänker kika mer på.
Verkligen brutalt! :D vill också se/höra ett filmklipp! Rätt rå motor, hoppas du lyckas klämma ur mer effekt om du hittar vad som begränsar!

Har också reagerat ett par ggr över alla som har "steg4 chip & avgassystem och därför mellan 240-260hk" men... "nej tyvärr har inte bänkat den" :lol:
Bild
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Robin skrev:Fan så snyggt ;) Det vill säga att det är inte så jävla lätt att hämta hästar ur vr6an endå, allt de där och 210 hk ;)
Haha nä den är rätt seg att mosa ur,visserligen är ju 210 på hjulen men efter det här projektet har man ju lite svårt att inte skratta när man läser blocket annonser med vr6 or till salu som har med chip, avgas samt luftfilter lyckats få 220 hk.


Ja man tycker det är rätt skumt när folk kan klämma ut så mkt på chip + avgas ;) du har alltså hämtat 36 hk utan turbo så att så illa är de ju inte, nu är de bara till att lätta bilen allt som går för att hämta annan effekt =)
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
golfmannen
Vr6 Beroende
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
Ort: Jakan
Kontakt:

Inlägg av golfmannen »

Ja man tycker det är rätt skumt när folk kan klämma ut så mkt på chip + avgas ;) du har alltså hämtat 36 hk utan turbo så att så illa är de ju inte, nu är de bara till att lätta bilen allt som går för att hämta annan effekt =)
hehe ca 70 hk har jag hämtat om vi pratar motoreffekt.
Bilen har genomgått en ganska bra lättning redan med kolfibertak,plastskärmar,plastlucka med plastrutor,glasfiberstolar,lättviktsfälgar mm mm
men finns mer att ta av :D
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

Vilka gjorde ordning toppen åt dej golfmannen.??

http://www.racimax.com/tuning_calc/pric ... hp?lang=sv
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

jaa fan juste :D haha fan glömde att 174 är motor hk :)

Ja good work mannen ;D
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Så det blev en tråd ändå :D
Trevligt, trevligt.
Att toppen är en restriktor och närmare bestämt området under ventilerna var något som Bill Sulouff (Bildon) kom fram till efter väldigt omfattande forskning i deras projekt.

Innan denna motorn du har nu, körde du inte med Fredriks insug etc. också?
Har du testat några mer snälla kammar än nuvarande? menar dom är rätt håriga om man åker med vanliga insuget :twisted:
David L
VR6:are 4 ever
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
Ort: Nykvarn
Kontakt:

Inlägg av David L »

Ronnie Mattsson skrev:Så det blev en tråd ändå :D
Trevligt, trevligt.
Att toppen är en restriktor och närmare bestämt området under ventilerna var något som Bill Sulouff (Bildon) kom fram till efter väldigt omfattande forskning i deras projekt.
Även ventildiametern är en stor propp. 39/34mm är inget man lätt trollar fram bra flöde genom. Särskilt inte med så liggande kanaler som Vr6 toppen har.

Som exempel har en Volvo EVO-topp 48-52/39mm ventiler och resta kanaler. Flödar skrämmande bra i jämförelse.
http://www.dli.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar