Golfmannen bygger sugis
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 67
- Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
- Ort: Jakan
- Kontakt:
Jo det blev visst en tråd iafRonnie Mattsson skrev:Så det blev en tråd ändå
Trevligt, trevligt.
Att toppen är en restriktor och närmare bestämt området under ventilerna var något som Bill Sulouff (Bildon) kom fram till efter väldigt omfattande forskning i deras projekt.
Innan denna motorn du har nu, körde du inte med Fredriks insug etc. också?
Har du testat några mer snälla kammar än nuvarande? menar dom är rätt håriga om man åker med vanliga insuget
Tittar man på nacken samt storleken i kanalerna så är ju det katastrof, en annan parameter som ställer till det är ju det faktum att kanalerna är olika långa vilket vid en omkonstruktion gör att en kanalkompensering inte får glömmas bort, men men
Polomannen för att svara på din fråga så va det dr ernie samt haninge motorrennovering som utförde toppjobben.
Jo jag har testat en del bla foffas insug och det fungerar bra runt dom registren man normalt åker på
Jag tycker absolut inte 276 är för hårda utan jag skulle utan tvekan våga gå högre, nu är ju min maskin borrad till 83,5 samt att jag har schrickinsuget vilket förändrar registret en smula.Allt handlar om harmoni komponenter emellan. Jag har inte kört 276 på originalsprut mm så det kan jag ej svara på men med min mappning är även tomgången snäll.
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Grymt roligt att du beslutade dig för att få ut info om bilen för det är just detta vi saknar en hel del av här, vad folk gjort på sina sugisar.
Är väl iofs rätt tunt i Sverige med sugtrimmade VR6or, tyvärr, så all info tror jag måmga gladeligen suger åt sig.
+ även för att du nämner en ca kostnad för ofta är det den biten folk inte vill tala om av olika orsaker
För att tjata mer på dig, bilder!
Sen hoppas jag någon gång kunna få komma åt att prata lite med dig och lyssna på maskinen, alltid när man ser bilen någonstans är det massa folk som "är ivägen"
Är väl iofs rätt tunt i Sverige med sugtrimmade VR6or, tyvärr, så all info tror jag måmga gladeligen suger åt sig.
+ även för att du nämner en ca kostnad för ofta är det den biten folk inte vill tala om av olika orsaker
För att tjata mer på dig, bilder!
Sen hoppas jag någon gång kunna få komma åt att prata lite med dig och lyssna på maskinen, alltid när man ser bilen någonstans är det massa folk som "är ivägen"
- foffa2002
- VR6-mentor
- Inlägg: 530
- Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39
- polomannen
- *Donator*
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
- Ort: STOCKHOLM
Tack för svare golfmannen.....
Som Ronnie skriver kan jag och han kommi förbi nån dag och prata om din maskin.
http://www.racimax.com/tuning_calc/pric ... hp?lang=sv
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
Som Ronnie skriver kan jag och han kommi förbi nån dag och prata om din maskin.
http://www.racimax.com/tuning_calc/pric ... hp?lang=sv
http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Fredrik:
Jag kan hålla med dig att hans mål verkar en aning övermodiga.
Dock har han(dom) lagt väldigt mycket arbete på att undersöka flödet i insug/topp/avgas vilket man får se som mycket trevligt information, även om det kan vara lite knappändig.
Det jag tror många skulle nappa på är ett mildare topp-jobb, lättare tillsnyggning av kröken, portmatchning in-ut samt lite vildare vinklar på säte/ventil.
Ovan jobb med lite kammar och insug bör vara nått som tilltalar många och framförallt passar ekonomiskt.
Jaja än en gång är jag OT jag vet, men mitt intresse för just detta är mycket stort och tillgången på erfarenheter samt folk som vill dela med sig av erfarenhet är begränsad.
Jag kan hålla med dig att hans mål verkar en aning övermodiga.
Dock har han(dom) lagt väldigt mycket arbete på att undersöka flödet i insug/topp/avgas vilket man får se som mycket trevligt information, även om det kan vara lite knappändig.
Det jag tror många skulle nappa på är ett mildare topp-jobb, lättare tillsnyggning av kröken, portmatchning in-ut samt lite vildare vinklar på säte/ventil.
Ovan jobb med lite kammar och insug bör vara nått som tilltalar många och framförallt passar ekonomiskt.
Jaja än en gång är jag OT jag vet, men mitt intresse för just detta är mycket stort och tillgången på erfarenheter samt folk som vill dela med sig av erfarenhet är begränsad.
-
- Vr6 Beroende
- Inlägg: 67
- Blev medlem: tis 09 aug 2005, 08:28
- Ort: Jakan
- Kontakt:
Ni är absoult välkomna att kolla noggrannare på maskin, vi får ordna nån träff snart,
Min topp är ju väldigt snällt fixad så där finns mycket kvar att hämta.
Har kikat en del på Bildons tråd men ärligt talat så ruttna jag på den hehe den är alldeles för seg, men jag tror att om det är nån som har resurser för att hitta effekt i dessa motorer så är det Bildon, blir kul att se.
Foffa Jag vet inte ännu men nånting måste jag hitta på till nästa år,
De mesta planerna just nu är rörande vikten samt bromsarna.
Bilder kommer och jag mailar dig inom kort Ronnie
Min topp är ju väldigt snällt fixad så där finns mycket kvar att hämta.
Har kikat en del på Bildons tråd men ärligt talat så ruttna jag på den hehe den är alldeles för seg, men jag tror att om det är nån som har resurser för att hitta effekt i dessa motorer så är det Bildon, blir kul att se.
Foffa Jag vet inte ännu men nånting måste jag hitta på till nästa år,
De mesta planerna just nu är rörande vikten samt bromsarna.
Bilder kommer och jag mailar dig inom kort Ronnie
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- Ny här
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor 07 feb 2008, 10:40
Hallå hallå!
Håller också med om att detta är ett hårigt bygge!!! Men jag måste ju säga att jag blir lite besviken på prestandan ändå... Jag har bara 268 kammar, supersprint grenrör, öppet filter å chip, men jag fick ut 206.6hk... Allt det till en kostnad på ca 17 000kr. Svalle på TS-motorsport berättade att det skulle inte vara några större problem att locka fram 10 -20 hk mer med ett VSR insug. Tycker du borde fått ut mycket mer mos?
MVH Ludde
Håller också med om att detta är ett hårigt bygge!!! Men jag måste ju säga att jag blir lite besviken på prestandan ändå... Jag har bara 268 kammar, supersprint grenrör, öppet filter å chip, men jag fick ut 206.6hk... Allt det till en kostnad på ca 17 000kr. Svalle på TS-motorsport berättade att det skulle inte vara några större problem att locka fram 10 -20 hk mer med ett VSR insug. Tycker du borde fått ut mycket mer mos?
MVH Ludde
Känner du smaken äter du för sakta!
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
-
- Ny här
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor 07 feb 2008, 10:40
Nja det beror på! Jag vet inte ifall VSR insuget är större än orginal. Men som jag förstår det hela så är både foffa-insug och vissa andra större eller har ialla fall bättre flöde än orginal. Och som det är nu så är insuget en flaskhals.
Jo det stämmer att det är i motorn. Jag kanske missförstog men det trodde jag att dom 210 va också? Eller va det på hjulen?
MVH/ Ludde
Jo det stämmer att det är i motorn. Jag kanske missförstog men det trodde jag att dom 210 va också? Eller va det på hjulen?
MVH/ Ludde
Känner du smaken äter du för sakta!
-
- Turbo VR6a
- Inlägg: 79
- Blev medlem: lör 14 jun 2008, 11:31
- Ort: Sundsvall