Piffa upp bilen
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Ja då har man varit i garaget i många timmar och fixat, vatten pumpen är bytt o de var inte lätt kan jag säga =) Lossade främre och bakre motorfästet och hissade upp motorn lämplig höjd för att komma åt pumpen (ca 10-15 cm) Och jag började med att försöka lossa remhjulet men bultarna var väldigt rostiga och satt hårt ( 3 st insex bultar), fick använda mig av biltemas rostlösare med kylspray i sig och spraya på ORDENTLIGT och kila in en skrvmejsel mellan skivan till fästet på generatorn för att låsa fast hjulet medans jag skruvade och tillslut lossnade dem.
Sen lossa bultarna till vattenpumpen (också 3 insex) samma procedur där med spray, MEN till det svårast få lös pumpen från blocket! Den hade blivit ett med blocket och jag bände och slog med allt möjligt tills bitar sprack från den, men till slut så kom jag åt slägga och skaftet på spärrskaftet och banka på som fan och då ploppa den ut. När jag fått ut pumpen konstaterade jag att den var väldigt väldigt slut, gick knappt dra runt den för hand och hoppas tjänat lite mindre motstånd där på drivremmen =) På plats med allt och sedan skruva ihop skiten, men då råka jag röra crackpipen och den sprack men med snabbt svart från Jahappz så fick jag en i brevlådan 2 dagar senare, tack så mycket
Sedan var det dax för kopplingcylindern som varit trasig i 1 år snart och när jag fått ut den lilla rackaren (2 13mm bultar och 13mm bult till rörer) så hoppade pinnen + packbox lös från skiten så den åkte i soporna.
Sen så försökte jag få ut trycket i cylindern från bromsvätskan men den ville inte komma och jag försökte med allt och mycke mer tills jag såg i den skitiga behållaren att jag låg under Minimun i burken, och efter jag fyllt olja så gick det utmärkt att lufta.
Växlarna gick mycket lättare att få i nu när bilen var stillastående och är väldigt nöjd.
Så kommer min främre knacksensor och slitsskivor på måndag så efter det blir det uppstart igen =)
Då även kjolpaketet ska in på lack och monteras senare i veckan.
Hoppas inte det blev jobbigt att läsa
Sen lossa bultarna till vattenpumpen (också 3 insex) samma procedur där med spray, MEN till det svårast få lös pumpen från blocket! Den hade blivit ett med blocket och jag bände och slog med allt möjligt tills bitar sprack från den, men till slut så kom jag åt slägga och skaftet på spärrskaftet och banka på som fan och då ploppa den ut. När jag fått ut pumpen konstaterade jag att den var väldigt väldigt slut, gick knappt dra runt den för hand och hoppas tjänat lite mindre motstånd där på drivremmen =) På plats med allt och sedan skruva ihop skiten, men då råka jag röra crackpipen och den sprack men med snabbt svart från Jahappz så fick jag en i brevlådan 2 dagar senare, tack så mycket
Sedan var det dax för kopplingcylindern som varit trasig i 1 år snart och när jag fått ut den lilla rackaren (2 13mm bultar och 13mm bult till rörer) så hoppade pinnen + packbox lös från skiten så den åkte i soporna.
Sen så försökte jag få ut trycket i cylindern från bromsvätskan men den ville inte komma och jag försökte med allt och mycke mer tills jag såg i den skitiga behållaren att jag låg under Minimun i burken, och efter jag fyllt olja så gick det utmärkt att lufta.
Växlarna gick mycket lättare att få i nu när bilen var stillastående och är väldigt nöjd.
Så kommer min främre knacksensor och slitsskivor på måndag så efter det blir det uppstart igen =)
Då även kjolpaketet ska in på lack och monteras senare i veckan.
Hoppas inte det blev jobbigt att läsa
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Okej bilen startade i dag och ljudet var faktiskt kvar ! det är nog generatorn som börjat låta illa, men då får det vara ett tag till =)
Fick offra 2 orginar som går mellan blocket och crackpipen det var tajt att få in skiten men med sandpapper och wd 40 gick det bra.
Ny knacksensor fick jag på plats också!
Kopplingen känns väldig annorlunda nu efter slavcylinder bytet, tar mkt tidigare än förut och sprättar inte tillbaka likafort. känns lite svampig!
Lämnade in kjolpaketet på lack i dag och dom ska vara klara tills i morgon och då blir det foton =)
BBL
Fick offra 2 orginar som går mellan blocket och crackpipen det var tajt att få in skiten men med sandpapper och wd 40 gick det bra.
Ny knacksensor fick jag på plats också!
Kopplingen känns väldig annorlunda nu efter slavcylinder bytet, tar mkt tidigare än förut och sprättar inte tillbaka likafort. känns lite svampig!
Lämnade in kjolpaketet på lack i dag och dom ska vara klara tills i morgon och då blir det foton =)
BBL
- Vr6-92
- Drivknut
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor 19 feb 2004, 14:30
- Ort: Gävleborg
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
då måste den vara väldigt omgjord isf ?
http://www.spriti.com/styling/styling/c ... _gtx_f.jpg
http://www.spriti.com/styling/styling/c ... _gtx_f.jpg
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Kul att ingen följer en tråd som man väl startar en.
Iaf så är kjolpaketet färdi lackat nu och i morgon ska jag ta bilder före och efter polering för att få upp lite av gamla lacken igen. Sen med kitet på!
Så håll ut kära medlemar här snart kommer bilderna.
Sen blev jag tvungen att lämna tillbaka bromsskivorna eftersom det kommer oväntade skulder denna vecka. MEN dom ska på igen nästa månad
Iaf så är kjolpaketet färdi lackat nu och i morgon ska jag ta bilder före och efter polering för att få upp lite av gamla lacken igen. Sen med kitet på!
Så håll ut kära medlemar här snart kommer bilderna.
Sen blev jag tvungen att lämna tillbaka bromsskivorna eftersom det kommer oväntade skulder denna vecka. MEN dom ska på igen nästa månad
-
- *Donator*
- Inlägg: 1143
- Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Det kommer bli intressant att se den färdig Speciellt när man vet hur den har sett ut tidigare..
Respect a mans car, and he'll respect you
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Anders R
- VR6 Guide
- Inlägg: 108
- Blev medlem: ons 12 jul 2006, 21:27
- Ort: STHLM
eMiL skrev:Kopplings cylindern och slav cylindern är samma?
Nja beror på hur du menar, men du har ju en huvudcylinder och en slavcylinder
- VR6 JUST DO IT ! -
-Golf VR6 -92-
-Golf GTI -88 special-
-Golf GTI -82
-Volvo S40 -98 "autotech"
-Suzuki GSXR-750 "A-head tunad"
-Polaris Dragon 700 "SLP-kittad"
-Golf VR6 -92-
-Golf GTI -88 special-
-Golf GTI -82
-Volvo S40 -98 "autotech"
-Suzuki GSXR-750 "A-head tunad"
-Polaris Dragon 700 "SLP-kittad"
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- V.I.P
- Inlägg: 1380
- Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Förlåt mig för mitt svammel och dumheter, det har inte blivit nå kjolpaket i dag eftersom det regnar väldigt mkt och fick besöka förlossningen en snabbsväng i dag. Men hämtade ut allt iaf och lacken var grymt snygg och paketet kommer bli nice som fan, måste fixa lite sikaflex så det fäster på bilen..
Massor av bilder i morgon lover !
Massor av bilder i morgon lover !