Golf mk2-vr6 motor

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
gson76
Polerat insug
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jun 2008, 15:43
Ort: Billingsfors

Golf mk2-vr6 motor

Inlägg av gson76 »

Tjena.
Jag har funderat på att bygga om en golf 2 och sätta i en vr6 motor i. Nån som vet vilken som är den bästa golf 2:an att bygga på?Tänkte på årsmodell,skall man utgå från en gti eller en vanlig,typ cl?Kan en komplett passat vr6 funka som donatorbil,med tanke på bromsar,fjäderben,bakaxel,el-kabelhärva osv om det passar på Golf 2? Eller är det en väldig stor skillnad på grejerna.Tacksam för alla tips som jag kan få.
Användarens profilbild
Mr_Gear
Lustgasare
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
Ort: Göteborg

Re: Golf mk2-vr6 motor

Inlägg av Mr_Gear »

gson76 skrev:Tjena.
Jag har funderat på att bygga om en golf 2 och sätta i en vr6 motor i. Nån som vet vilken som är den bästa golf 2:an att bygga på?Tänkte på årsmodell,skall man utgå från en gti eller en vanlig,typ cl?Kan en komplett passat vr6 funka som donatorbil,med tanke på bromsar,fjäderben,bakaxel,el-kabelhärva osv om det passar på Golf 2? Eller är det en väldig stor skillnad på grejerna.Tacksam för alla tips som jag kan få.
Tror det måste vara en innan 88(dvs. utan kat)
som jag förstått det är den bästa donatorn Corrado VR6 då det mesta passar nästan rakt över(corradon bygger på golf mk2 och passat av generation ?)
Bild
gson76
Polerat insug
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jun 2008, 15:43
Ort: Billingsfors

Inlägg av gson76 »

Ok.Jag har funderat på en -88 Gti 16v som utgångsbygge...men det kanske funkar lika bra med en cl från samma år?Med tanke på att jag ska ta bromsar,fjäderben och allt vad det innebär av en donatorbil.Mer tips är välkomna.
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

byggde min på en G60, iofs jävligt synd att slakta en G60, dock va min redan sabbad :( bygger du på en GTI 16v åker du hur som på att byta tillräckligt för att få igenom den som ombyggt fordon, klarade mig enbart regga som ändrat fordon :D enligt nya lagarna som kom nu feb 2008, får du byta motor på en bil som är reggad innan 1 jan 1993 mot tidigare 1989, du får då höja effekten med 20% och 10% i vrid från bilens ursprungliga motor effekt utan att behöva regga den som ombyggt fordon, allså bara att köra igenom bes och regga som ändrat fordon. tyvärr blir din bil ombyggt fordon om du bygger på 16v gti. allså blir att lyfta i motor och låda samt avgasrening från samma bil, bromsar som är större än orginal osv som sagt corrado är bra donator ta delar från tex framvagn, rattstång, motorbalk m.m
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

ang passat som donatorbil.. skaffade passat var vr6 -92, ända som gick använda va kabelhärva samt motor/låda, ang elen så kan du använda bilens orginalelhärva, enda du behöver göra är plugga in härvan från motorn i elcentralen 3 kontaktstycken ska du ha clima/ac tex så passa passatens värmepaket rakt av i mk2, du behöver bara flytta över luftkanalerna från mk2an, passa rakt på.
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
gson76
Polerat insug
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jun 2008, 15:43
Ort: Billingsfors

Inlägg av gson76 »

Tackar så mycket för svar. Som jag förstår av det du skriver,så kan jag bygga på en helt vanlig simpel Golf 2,för ändingarna måste ju även göras på en 16v. tackar för svar.
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

gson76 skrev:Tackar så mycket för svar. Som jag förstår av det du skriver,så kan jag bygga på en helt vanlig simpel Golf 2,för ändingarna måste ju även göras på en 16v. tackar för svar.
inte för att vara otrevlig men jag ser att du är ny här....har du kollat runt på forumet????

kolla i projektavdelningen så får du många svar
gson76
Polerat insug
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jun 2008, 15:43
Ort: Billingsfors

Inlägg av gson76 »

Japp,jag är ny här,men jag är inte direkt nybörjare när det gäller bilar,har gjort iordning en o annan bil,men jag vill gärna ha lite fakta och tips på just detta,så jag slipper köpa på mig massa onödigt krams.Jag har kollat runt en del på olika forum..har hittat lite grann,men det har inte stått nått om utgångsbilen,vilken som är bäst att bygga på..men det kanske inte spelar nån roll med tanke på alla förändringar man måste göra.
snuspackarn
Turbo VR6a
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 14:32
Ort: sverige
Kontakt:

Inlägg av snuspackarn »

Tror han menade att om du kollar runt på forumet så finner du information om just detta!!!!!!!!!

Lycka till :)
_________________
www.2l8.nu/david
Användarens profilbild
Mr_Gear
Lustgasare
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr_Gear »

kan tipsa om att Dan själv har byggt en mk2 vr6 och tråden finns i projektforumet, med massor av bra bilder!
Bild
gson76
Polerat insug
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jun 2008, 15:43
Ort: Billingsfors

Inlägg av gson76 »

Jag hittatde lite trådar nu.....jag tackar för alla svar,det ska nog lösa sig med mitt projekt.
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=11804

kommer snart en FET uppdatering 8)
gson76
Polerat insug
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jun 2008, 15:43
Ort: Billingsfors

Inlägg av gson76 »

Det ser jag framemot.,hehe..har spanat lite på den tråden..
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

du får ihop ett väldigt roligt bygge kan jag lova, sålde min nu i våras till en kille som hänger här me :D gick otroligt mycket bättre än min vento ja har nu iafall, iofs hade ja 190hk corre motor i men ändå, känns maffigt att köra :wink: tyvärr uppdaterade jag inte detta projekt direkt, vilket vore kul om man gjort
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
gson76
Polerat insug
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jun 2008, 15:43
Ort: Billingsfors

Inlägg av gson76 »

så..idag ska jag iväg o kolla på en Golf -91,får se om det blir ett köp,är ju alltid en början,hehe.
Skriv svar