Sida 1 av 1

Skillnad mellan vr5 150hk och vr5 170hk

Postat: tis 18 mar 2008, 19:18
av Rickard.v
Funderar på en v5. Plånboken säger en äldre med 150hk men högerfoten en nyare med 170hk.
Någon som vet skillnaden?
Och är det kanske så att det är lätt att modifiera den äldre till 170hk.

Någon som vet?? (läs: foffa berätta hur det är)

Eller trimtips??

Postat: tis 18 mar 2008, 19:50
av Rickard.v
Nu har jag själv forskat lite och tror att 170hk har flera ventiler/cyl.
O max effekten är vid 6200 istället för 6000varv/min.

Postat: tis 18 mar 2008, 21:16
av foffa2002
Hej

Skiljer typ allt ;)
Det är en helt annan motor.

V5 150hk ger ju 170hk orginal.
Den är underskattad.

V5 170 ger tyvärr enbart 170 och har tändspolar som strular, lambda , E-gas och annat lustigt precis som på 1.8T :(

Postat: ons 19 mar 2008, 18:35
av Rickard.v
Jag förstår det som att 150hk är ner trimmad till 150??

Kan man då fixa lite för att återfå de 170hk???

Köpa trimkam, händer det något då eller hur funkar kanalerna i toppen

har 2 ventils modellen större trimpotensial låter det på dig?? (när du skriver enbart 170)

Postat: ons 19 mar 2008, 19:57
av 3xiM
Rickard.v skrev:Jag förstår det som att 150hk är ner trimmad till 150??

Kan man då fixa lite för att återfå de 170hk???

Köpa trimkam, händer det något då eller hur funkar kanalerna i toppen

har 2 ventils modellen större trimpotensial låter det på dig?? (när du skriver enbart 170)
Om jag har förstått det rätt så menar foffa att den ena V5:an har 150hk på pappret, men 170 i verkligheten.

Postat: tor 20 mar 2008, 13:00
av Rpm<3
det stog om detta i en annan tråd förrut.
Är säker på att det är som 3xiM säger, foffa menar att den som har 150 på papperet har 170 i verkligheten.

Sök :D

Postat: sön 23 mar 2008, 19:15
av Rickard.v
Ok nu hajjar jag. hittade den andra tråden. Den har ca 150hk på hjulen. Nice.

Men som de flesta så mycket vill ha mer. Siktar inte på foffas siffror men lite mer är ju alltid kul.

Finns det något att göra som ger resultat?? kam antar jag och unichip o sportsystem är väl det jag tänker på!

Foffa har du sugtrimmat nått??????

Postat: mån 24 mar 2008, 11:58
av foffa2002
Hej

Uni chip är piggy back.
Håll dig undan från det.


Har massor av filer även till N/A VR5

Det du ska ha är mina custom MK4 STG2 kammar och mjukvara kombinerat med ett nytt 57mm avgasystem.

Uni chip + simons system ger tyvärr ~20hk minus.
No joke.
Systemet är för stort och UNI är en rätt kass piggy back.

Som att koppla på en C64 med kassett på din nya dator :D

runt 200Hk går att få ut

Postat: mån 24 mar 2008, 17:38
av Rickard.v
men dina kammar är väl väldigt högvarviga har jag läst på många ställen.

Vill ju inte offra allt vrid bara lite.

Har letat kammar till vr5 men hittar inga.

57mm är det 2 1/4 ??

O en sportkat kanske bättrar på flödet lite precis som sportdämpare.

HAr du nå broms resultat på sugtrim med dina kammar på vr5??

Gröpa ut toppen är det något som ger resultat??

Postat: mån 24 mar 2008, 21:48
av NeXen
Jag hoppas att du har läst fredrik tråd på vortec?
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3062575

Postat: tis 25 mar 2008, 23:15
av Rickard.v
Nej jag hade inte läst den, men jag jobbar på det nu!
Steg1 verkar lovande med ett supersprintsystem.

Är supersprint 57mm foffa??

O en racekat är väl bra för flödet???????

Kanske blir en bora vr5 vi får se.

Postat: tor 27 mar 2008, 21:03
av NeXen
Rickard.v skrev:
O en racekat är väl bra för flödet???????
Katten räcker långt förbi 250hk så den behöver du inte byta.


Vad får man lägga i fordonsskatt på en Bora V5 (150hk)?
Någon som har bra koll på det?

Hur är bränsleförbrukningen mellan dom?

Postat: mån 31 mar 2008, 21:26
av Rickard.v
Räcker vad betyder det i detta fall??

Att den släpper igen alla avgaser, klart den gör. Det gör alla.

Men är mottrycket mindre än i orginal så är det bra.

Katten brukar ju vara det största hindret.

Postat: fre 04 apr 2008, 09:15
av foffa2002
du har inget motryck i orginal innan ~220-230Hk


Den är fet :D

Postat: fre 04 apr 2008, 21:37
av Rickard.v
Okey låter bra.

Tråkigt att vr5 bara verkar finnas i jazzblå.