Golf VR6 Turbo -98

Här skriver du om ditt projekt
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Ska ladda upp nya bilderna senare idag.. har inte tid just nu :roll: :roll:
Fasst ja var tvungen att höja den 2cm i fram :shock:
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Glömde bort att ja hade en projekttråd här faktiskt...

Har hänt lite sedan jag uppdaterade här, bytt fälgar flertal gånger sedan tråden startades. Just nu ser det ut som att det kommer köras på ett par BBS RS722 16x7 med Toyo Proxes T1R 195/40R16. Centrumen lackade i Hondas Bronze pearl metallic.
Här har vi en bild på färgen, ytterbanan blir polerad.

Bild

Och som sagt, iår kommer det köras turbo är det tänkt. Började att snacka med Henke här på forumet lite fram och tillbaka för att få mig införstådd i de hela. Detta är mitt första turbo-bygge så det börjas rätt basic och så får vi se vart de slutar.
Köpte spridare av henke och har haft stor hjälp från han, jahappz och mathias när det gäller frågor.

Spekulerade i lite vad man skulle köra för grejer och kom då över grenrör, programvara, wg, dump, koppling osv osv till ett rätt ok pris.

Sagt och gjort, nu var de bara resten kvar.. :roll:

Började då maila lite med Kinetic motorsport då alla turbogrejerna ja hade hittils var från deras Steg 2 kit då. Sen fick jag ett bra pris på att köpa turbo, downpipe, lmm hus, inloppsrör osv.. Så jag slog till.

Tog nån vecka så hade jag sakerna hemma.
Bild

Och nu hade jag ett ganska komplett kit :-)
Så då var det dags för montering då.
Bild

Och som det ser ut nu, står bilen på jobbet, med temporärt dragna tryckrör utan ic, för att kunna provstarta och se så bilen går innan jag började passa in tryckrör osv. På måndag får jag tillbaka min IC från svetsning då den var för stor för att passa i org fronten :roll:
Så imorgon blir det att fortsätta med bilen och förhoppningsvis ha en körbar bil då.

Motorsetup som det är tänkt för iår. Kom ihåg, det är och kommer förbli min bruksbil!

Kinetic motorsport steg 2 programvara.
Kinetic motorsport turbo grenrör.
Bosch 440cc spridare.
Tial 38mm wastegate
Precision 6031E 0.63 A/R
3" downpipe,
4" Luftmassemätare.
2.5" tryckrör.
Laddluftkylare
Kinetic steg 3, 6 puckad sinterlamell och Sachs tryckplatta.

Finns det intresse håller jag liv i tråden.
david_malax
VR6-mentor
Inlägg: 485
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
Ort: ängelholm
Kontakt:

Inlägg av david_malax »

Fan vad nice :D klart du ska fortsätta uppdatera här :P
alexander_
Hardcore VR6:are
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 16:40
Ort: gefle
Kontakt:

Inlägg av alexander_ »

Idag fick vi bilen att lira ordentligt.. nybyggt avgassystem med.. testrundan gav mig rysningar.. say no more !!!!
Bild
auspuff
Hardcore VR6:are
Inlägg: 239
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 05:49
Ort: Tingsryd
Kontakt:

Inlägg av auspuff »

Riktigt nice!


Du har inte bilder på grenröret?
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

Blir ju bra detta =>
samma däck jag ska köpa nästa lön hehe =>
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

underbart va skiten gick! :D säger bara tack henke som inspirerat mig! :-)

Här kommer en bild på grenröret :wink:

Bild
auspuff
Hardcore VR6:are
Inlägg: 239
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 05:49
Ort: Tingsryd
Kontakt:

Inlägg av auspuff »

Det var en dum placering av wastegaten känns som det kommer tokskenladda när man fläskar på. En intern hade nog fungerat mycket bättre.

Det lär du bli varse=) Har inte läst något om förväntat effektuttag så=)
Robin
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1380
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 15:40
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Är väl ett rätt vanligt uttag för wasten de där på våra bilar? Mena de är väll köpes grenrör?
Vr6 2.9 12v -93 Busbil
Nissan Maxima 3.0 V6 -92 2.a bil
http://www.garaget.org/?car=40496
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Vad björn/auspuff menar med det är: Att alla rör borde ha dragit sig
till en gemensam kollektor där uttaget till WG sitter.
Som det är nu matar endast två cyl direkt till WG porten och man får räkna med att turbon skapar massa mottryck så att WG kan ventilera tillräckligt med avgaser så att laddet inte skenar.
Vore rören längre vore det ännu bättre.

Men! finns massor som kör med detta grenrör med större turbo`s
och det fungerar skit bra.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

mathias skrev:Vad björn/auspuff menar med det är: Att alla rör borde ha dragit sig
till en gemensam kollektor där uttaget till WG sitter.
Som det är nu matar endast två cyl direkt till WG porten och man får räkna med att turbon skapar massa mottryck så att WG kan ventilera tillräckligt med avgaser så att laddet inte skenar.
Vore rören längre vore det ännu bättre.

Men! finns massor som kör med detta grenrör med större turbo`s
och det fungerar skit bra.
Men det är ju som robin säger.

1:Ska sitta så nära turbon som möjligt
2:Riktad med flödet och inte mot
3:ska vara matad av alla runners



men är man inte ute efter mycket effekt eller snabb spool , bra kontroll på laddtryck så fungerar ju dessa ok iaf etc etc
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

foffa: vet inte om du missuppfattade mig.
Precis som du säger skrev jag ovan.
Show us the meaning of haste
auspuff
Hardcore VR6:are
Inlägg: 239
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 05:49
Ort: Tingsryd
Kontakt:

Inlägg av auspuff »

Det funkar säkert, för "låga" effekt uttag.

Men ska man börja ladda på lite, så lär det skena direkt!
Sen är det ju inte säkert att skenladd är ett problem på en gatbil, men säg att man skall åka stripp med laddtryckskontroll. Då har man stora problem med att kontrollera laddtrycket...
På min Bmw tex med kinasnurra så skenladdade den från 0,6 - 1.4bar.. "Rätt" stor skillnad! Fick slipa upp wghålet 8mm för att det skulle bli bra!
goffen
Hardcore VR6:are
Inlägg: 217
Blev medlem: lör 21 aug 2004, 01:05
Ort: boden
Kontakt:

Inlägg av goffen »

jag har då kört med ett sådant grenrör och laddat 1,6 bar utan problem=450-550hk
Ska till denna sommar köra med en gt 40 fläkt=mer effekt...hehe... :twisted: :twisted: :twisted:
Golf vr6 turbo-92 äntligen ihop igen(kul till nästa sommaren igen)
Corrado vr6 -94 (drakgrön)kompressormatad
Golf vr6 syncro-97
New Beetle 1.8T -00
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Som det står så ska detta vara min bruksbil..... inte behöver jag nå jävulskt laddtryck och tokeffekt för det.

Bra att ni kommer med åsikter iaf, fast ingen gällde bilen i sig.
Skriv svar