Ljud ifrån motor rummet efter det att man slagit av motorn?
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
Ljud ifrån motor rummet efter det att man slagit av motorn?
Passat 2001 , VR-5 170 Hk Quattro
När man slagit av bilen så låter det som någon slags elektrisk pump !? fortsätter gå under motorkåpan vid torpedväggen i motorrummet...
låter även lite likt som vatten som pumpas
Vad kan det vara ?
Detta får bla till följd att batteriet töms osv osv
"Klicka" på bilden:
HJÄLP !!
.
När man slagit av bilen så låter det som någon slags elektrisk pump !? fortsätter gå under motorkåpan vid torpedväggen i motorrummet...
låter även lite likt som vatten som pumpas
Vad kan det vara ?
Detta får bla till följd att batteriet töms osv osv
"Klicka" på bilden:
HJÄLP !!
.
-
- *Donator*
- Inlägg: 1143
- Blev medlem: sön 22 aug 2004, 09:29
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
hmm.. Tyvärr har jag inte ännu fått min nya handbok till passaten, men det kan ju ha något att göra med din climatronic?
Respect a mans car, and he'll respect you
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
min VR6@ Garaget http://www.garaget.org/?car=332605" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
Att pumpen skulle sitta vid torpeden är ju inte konstigt alls...
Kolla hur motorn är monterad på Passaten och sen hur en VR sitter i en Golf tex.
Jag tror det är cirkulationspumpen trådskaparen hör, plocka av så mycket kåpor osv. som möjligt, ta en mejsel eller en bit tunnare gummislang och lyssna fram ljudet.
Kolla hur motorn är monterad på Passaten och sen hur en VR sitter i en Golf tex.
Jag tror det är cirkulationspumpen trådskaparen hör, plocka av så mycket kåpor osv. som möjligt, ta en mejsel eller en bit tunnare gummislang och lyssna fram ljudet.
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
OK !Ronnie Mattsson skrev: Ja din pump fyller samma funktion som på en överladdad motor, eftercirkulation av kylvätska pga bra värmeutveckling från våra motorer.
Det är bara det att jag inte hört den förut.....
Men hur länge efter avslagen motor skall den gå ?
Temp styrt ?
Tids styrt ?
Min cirk.pump går även då motorn är kall...
..och jag tror det är därför som mitt batteri sugs ur
.
Ideér ?
.
- Mr_Gear
- Lustgasare
- Inlägg: 382
- Blev medlem: sön 18 mar 2007, 22:24
- Ort: Göteborg
Att den skulle sitta vid torpeden vore lite lustigt jo, att den sitter på motorn på den sidan som vetter mot torpeden låter snarare rimligt.Ronnie Mattsson skrev:Att pumpen skulle sitta vid torpeden är ju inte konstigt alls...
Kolla hur motorn är monterad på Passaten och sen hur en VR sitter i en Golf tex.
Jag tror det är cirkulationspumpen trådskaparen hör, plocka av så mycket kåpor osv. som möjligt, ta en mejsel eller en bit tunnare gummislang och lyssna fram ljudet.
En [fel]tolkningsfråga således.
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
Och hur går dessa cirk pumpar på de äldre VR motorerna då ?Ronnie Mattsson skrev: Tror den går båda via tid och temp och även under gång på motorn. Samma som på äldre VR motorerna.
Jag är ju VR rookie !
Jag funderar på om det är något med själva styrningen av denna pump som inte fungerar som det skall och därför går pumpen mer eller mindre hela tiden, även vid kall motor. = Urladdat batteri !
Ideér ?
.
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
OK OK...Ronnie Mattsson skrev: Den pumpen laddar inte ur ditt batteri när bilen går.
Men går den konstant när motorn är avstängd kan det mycke väl spela in.
På dom äldre styrs det av tid/värme men går även konstant när bilen är igång.
Men finns det någon här som vet vad som styr denna pump efter det att motorn är avstängd ?
*Bara en tanke*
Kan det möjligtvis vara så att OM mitt batteri är dåligt = låg spännig så går pumpen igång och på det sättet tömmer den ur det allra sista ur batteriet ?
Man kan ju ibland få div spökfel då batteriet börjar ta pension....
Ideér ?
.
Senast redigerad av 2stroke den mån 21 jan 2008, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
- Ronnie Mattsson
- Site Admin
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
- Ort: Sorunda
- 2stroke
- VR6 Guide
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tis 04 dec 2007, 14:29
- Ort: Malmberget / Gällivare
Tackar & bockar !!Ronnie Mattsson skrev: Tror du ska ha ett liknande styrdon som tex sitter på Golf VR6an, på Golfen sitter det vid expansionskärlet men på Passaten kan jag inte svara på rak arm ikväll, kan kolla på jobbet imorgon tex.
Kan även flukta lite i ETKA å se om det framgår var det sitter.
.