Total Motorrenovering-KLAR!!! Hjälp med problemen efter. . .
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
låter ungefär som jag har gjort.
satte den på tomgång tills den blev varm och alla ventiler var tysta.
sen åkte vi en liten runda. bytte olja och filter.
dock köpte jag en dyr jävla olja som jag fick hälla ut.
men var och köpte 20L mineral olja på biltema igår som jag ska köra med tills jag häller i vettig igen.
så jag kör 20-30 mil. sen byter filter och olja igen.
sedan 50 mil, byte igen?
200mil byte till riktig?
hur hårt ska jag varva den nu efter första bytet?
första körningen varvade jag upp till 2500 varv.
men nu är det att köra på som vanligt mer eller mindre.
köra en 10 mil per gång eller något sånt?
satte den på tomgång tills den blev varm och alla ventiler var tysta.
sen åkte vi en liten runda. bytte olja och filter.
dock köpte jag en dyr jävla olja som jag fick hälla ut.
men var och köpte 20L mineral olja på biltema igår som jag ska köra med tills jag häller i vettig igen.
så jag kör 20-30 mil. sen byter filter och olja igen.
sedan 50 mil, byte igen?
200mil byte till riktig?
hur hårt ska jag varva den nu efter första bytet?
första körningen varvade jag upp till 2500 varv.
men nu är det att köra på som vanligt mer eller mindre.
köra en 10 mil per gång eller något sånt?
brum brum
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
du kan byta till helsyntet efter andra bytet ,tror ej det spelar så stor roll
går nog fint efter första omgången också
själv så varvade jag fullt och motorbromsade mycket dom första milen
går nog fint efter första omgången också
själv så varvade jag fullt och motorbromsade mycket dom första milen
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
ok, då ska jag börja varva lite nu ikväll så det tar sig. man är ju lite feg när man inte vet hur det ska göras.
men jag kör någon omgång mineral till då jag råkar ha 20L liggandes och inte kommer använda det till något sen.
eller, hur blir det om man blandar mineral och helsyntet. för min ris-gti 16v behöver nog lite mer olja snart skulle jag tro... det är fulbilen jag har under tiden.
en sak till.
var hittar jag en ny rem till bilen. har den långa. den med ac. vad är längden på den 136mm?
ebay eller något sånt? någon som vet vad man sak söka på tyska?
men jag kör någon omgång mineral till då jag råkar ha 20L liggandes och inte kommer använda det till något sen.
eller, hur blir det om man blandar mineral och helsyntet. för min ris-gti 16v behöver nog lite mer olja snart skulle jag tro... det är fulbilen jag har under tiden.
en sak till.
var hittar jag en ny rem till bilen. har den långa. den med ac. vad är längden på den 136mm?
ebay eller något sånt? någon som vet vad man sak söka på tyska?
brum brum
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
den har ju stått still ett tag... bromsarna är ju inte de bästa. säger sig självt.
ska till besiktningen snart hade jag tänkt. ehm, finns det något bra sätt att få igång dem snabbt och bra utan att slita på motorn?
koppla och bromsa kraftigt? är det vad som gäller?
hur hårda är besiktningen på bromsar? den drar lite åt vänster med, när man bromsar.
handbromsen är nog hyfsad iaf.
ska till besiktningen snart hade jag tänkt. ehm, finns det något bra sätt att få igång dem snabbt och bra utan att slita på motorn?
koppla och bromsa kraftigt? är det vad som gäller?
hur hårda är besiktningen på bromsar? den drar lite åt vänster med, när man bromsar.
handbromsen är nog hyfsad iaf.
brum brum
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
då ska vi se.
var på besiktiningen idag och allt gick igenom utan avgasvärdena.
mina värden är.
CO 0.3 (0.5)
CO 2500 0.4(0.4)
HC 109 (100)
LAMBDA 1.0 (0.97-1.03)
den misständer lite ibland. "blubbar" till under färd ibland. och det är inte avgassystemet som låter nej. det vet jag hur det är. och det låter ibland med.
vad ska jag börja göra?
det är ju gammal bensin i den men han trodde inte att det var enbart det. men att det kunde bidra. (besiktningskillen, som var väldigt bra och trevlig. han gillade min stereo. han hade haft JBL GTI basar på sin tid med. well well)
så frågan är var jag börjar.
tändkablar är nya, tändstift nya. rotor, fördelare är gansak nytt. har inte gått så långt.
bensinfiltret ska jag byta. luftfiltret ska bytas. men kan det göra denna misständning...?
var på besiktiningen idag och allt gick igenom utan avgasvärdena.
mina värden är.
CO 0.3 (0.5)
CO 2500 0.4(0.4)
HC 109 (100)
LAMBDA 1.0 (0.97-1.03)
den misständer lite ibland. "blubbar" till under färd ibland. och det är inte avgassystemet som låter nej. det vet jag hur det är. och det låter ibland med.
vad ska jag börja göra?
det är ju gammal bensin i den men han trodde inte att det var enbart det. men att det kunde bidra. (besiktningskillen, som var väldigt bra och trevlig. han gillade min stereo. han hade haft JBL GTI basar på sin tid med. well well)
så frågan är var jag börjar.
tändkablar är nya, tändstift nya. rotor, fördelare är gansak nytt. har inte gått så långt.
bensinfiltret ska jag byta. luftfiltret ska bytas. men kan det göra denna misständning...?
brum brum
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 458
- Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
- Ort: Töreboda Skaraborg
Hej! Köpte en Hyndai sonata V6 en gång med massor av små fel på, bla avgasvärden. Lukta skunk om avgaserna.. Nytt bränsle i tanken ---inga problem med besiktningen.. Då hade bilen stått ungefär ett halvår..
Värt att prova!
Värt att prova!
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 944
- Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
- Ort: skövde/Mariestad
- Kontakt:
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
lite bilder på när vi satte in motorn.
en tråkig sak är att den verkar missa ibland. med tändningen menar jag då. som om den hugger till och tappar allt. bara lite snabbt och bara på låga varv.
bytte luftfilter till k&n, samma sak efter det.
ska kolla alla tändstift imorgon, även kompmäta för att se så allt på den sidan är som det ska.
jag har inte en aning vad det är som bluddrar eller vad man ska säga vad som händer. hugger till och missar verkar det som.
jagar avgassystem just nu med. . .
brum brum
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
det är det jag sak göra idag.Rpm<3 skrev:När den missar sådär på tomgång, stäng av o ur med stiften, kolla om något är blötare än något annat?
ska jag köra den varm först? för det är främst då den missar. eller kan jag bara göra det nu på morgonen det första man gör?
vad är det för fel om något är blött? den tänder inte som den ska på den cylindern, vad gör man åt saken?
och vattenpumpen, den eletriska, den går när man har tändningen på. ehm, surrar och prasslar. sak den gå på tändningen?
och relät till bränslepumpen klickar och har sig på tändningen med. när man startat bilen så slutar det.
gjorde inte så innan och det verkar som om pumpen går, annars skulle det inte gå så bra att köra väl? hehe.
byta relät, eller det är fel någon annanstans?
brum brum
-
- VR6 Guide
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
- Ort: Stockholm
min elektriska cirkpump går när tändningen e påslagen, ( för o ha de varmt o gott när bilen e varm o avstängd, när jag åker färja tillexempel;))
det som är blött tänder inte eller får för mycket soppa..
Börja isf me det lättaste o gå sen utåt Gnista? om inte varför?
Komp?
Soppa?
Skulle dock gissa på att du har vatten i din soppa kondens!
Testa o slå i K sprit
det som är blött tänder inte eller får för mycket soppa..
Börja isf me det lättaste o gå sen utåt Gnista? om inte varför?
Komp?
Soppa?
Skulle dock gissa på att du har vatten i din soppa kondens!
Testa o slå i K sprit
-
- Lustgasare
- Inlägg: 370
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 12:02
- Ort: markaryd
Kollade alla tändstifft, ser bra ut. Verkar komma medan den är varm.
Den har stått i ett år så kodens är mycket möjligt. Tankade dock full tank. Men vattnet stannar väl kvar i vilket fall som helst?
Komp ska jag testa ikväll.
K-sprit känns svårt att hälla i när man kan dricka det men ska testa det.
Eller tänkte jag på t-röd?
Den har stått i ett år så kodens är mycket möjligt. Tankade dock full tank. Men vattnet stannar väl kvar i vilket fall som helst?
Komp ska jag testa ikväll.
K-sprit känns svårt att hälla i när man kan dricka det men ska testa det.
Eller tänkte jag på t-röd?
brum brum